Motorevija
PRETRAGA
2009-07-07 , Autor: Markus Jahn, Slike: Markus Jahn
Bookmark and Share

...nažalost, samo za bubu



Stvarno? Buba te „namazala“! Grupno ismijavanje na redakcijskom kolegiju nije prestajalo. Kolega Karsten Schwers, glavni testni vozač Motorrada, doživio je neočekivanu blamažu. Naime, na najjačem serijskom motociklu današnjice - yamahi Vmaxu – u utrci na 402 metra, u ravnini mjernog senzora na kraju piste prva je prošla prastara buba iz 1973. godine. No, da bismo potpuno pojasnili tu neobičnu, ljuto-neugodnu situaciju, ipak moramo sve detaljno prepričati.

Protagonisti su kao što smo već rekli – yamaha Vmax, 200 KS snažan drag bike, te VW buba, generacija 1973., tehnički ne tako osjetno udaljena od serije – što smo, dakako, izrekli s velikom dozom opreza.

Vozači – Thomas Kemp, 44 godine, bubin vlasnik, ujedno i vozač, te Karsten Schwers, 37 godina, guru testa i baze podataka mjerenja. Treći je organizator – Gert Thole, Motorradov šef testa i tehnike.



Drama na 402 metra odvijala se na prostoru bivše američke zrakoplovne baze nedaleko Bitburga. Uzletno-sletna pista poprište je stalnih događanja njemačke drag scene, a u ovom trenutku slovi kao kultno okupljalište.

Sve je počelo onog trenutka kada je Thomas Kemp nazvao našu redakciju i predložio utrku. I to protiv bilo kojeg serijskog motocikla! Izbor je odmah pao na Vmax, jer koji motocikl u ovom trenutku može parirati zvijeri koja svoj postanak duguje utrkama na četvrt milje.

Naravno, cijela je redakcija pomno analizirala i računala stotinke koje su – kako bi Vmax bio bolji – trebale biti presudnima. Teorija je govorila da će u tome i uspjeti. No, kako to obično biva, u praksi je sve drukčije. Što je krenulo po zlu? Yamaha je tek dan prije samog dvoboja osvanula u našoj redakciji. Dakle, vremena za testove, fina dotjerivanja, eventualne prilagodbe, druge gume – nije bilo.

Za razliku od nas, koji smo iznimno olako pristupili tom dvoboju, vozač bube pripreme je obavio iznimno profesionalno i kvalitetno. Naime, Kempov „Herbie“ je ekstremno tehnički rafiniran što ustvari nimalo ne čudi. Jer, halo, nazove li netko u redakciju te ponudi utrku s bilo kojim serijskim motociklom – ili ili nema sve daske u glavi ili je pravi znalac! Naravno, ispostavilo se da je – ovo drugo.



Thomasov otac je 1973. kupio VW bubu, vozio je deset godina te je ključeve – kao poklon za osamnaesti rođendan – predao sinu.

Sve je na automobilu još neko vrijeme bilo uobičajeno, točnije do 1986. godine kada ga je uhvatila tuning-groznica. A ona, kao što je poznato, ne popušta tako lako. Ustvari, njoj se nikad ne nazire kraj, jer uvijek ostaje još ono „nešto“. Točnije, ona preinaka i dogradnja koju vlasnik uvijek oslovljava posljednjom.

U ovom trenutku buba je stala na 680 kg. Osnova motora je VW-ov bokser obujma 2,9 litara, snage 308 KS. Lista ugrađenih posebnih dijelova može se ispisati na papir koji se vjerojatno proteže od Stuttgarta do Zagreba: vrata, hauba, branici – sve od karbona. Rasplinjači 62 mm, titanski ventili, klipovi od 103 mm, launch control i još mnogo, mnogo toga.

A naša redakcija? Na streljanu je pristigla bez municije! Sa serijskom yamahom, na standardnim gumama, i s „tek“ 182 KS (kako je kasnije pokazao mjerni stol). Od čuvenog drag-modusa očekivali smo znatno više, a guma se na stazi klizala poput bakica na zaleđenom pločniku.



Unatoč svemu, naš je Karsten nadasve motiviran. I satelitska TV-kuća Vox je tu, a Karsten je baš za tu priliku odjenuo novi novcati kombinezon, čizme i kacigu.

Dakle, kreće prva utrka. Karsten drži okretaje oko brojke 3000, drži ga na spojci te u polegnutom položaju odvrće gas do daske. Prva, druga, treća – sve bez upotrebe spojke. Nakon što je prošao ciljem, mjerni sudac je zabezeknut. „Hej, 10,54! I to s ful serijskim motociklom. Dobar je taj vaš Karsten.“

No, Karsten je nešto umjereniji: “Zahvaljujući velikom međuosovinskom razmaku svatko na Vmaxu može biti trkačem na 400 metara. No, danas na tom mjestu s ovim motociklom nitko ne može ići manje od tri sekunde, a na četvrt milje manje od 10,50.“

Okej, vrijeme nije loše, no je li to dovoljno za drag-bubu? Thomas Kemp se pokazuje, baš kako smo i slutili, pravim profesionalcem. Nekoliko pripremnih rituala, kontrola pritiska guma. Spreman!

Još uvijek gori crveno svjetlo na semaforu. Tišina, puna koncentracija vozača. Ubacivanje u prvu brzinu, podiže se hidraulična ručna kočnica koja stražnje kotače čvrsto drži na zemlji. Istodobno, prekidač kočnice aktivira launch control, okretaji su na 7100! Pali se zeleno, otpušta se spojka i ručna kočnica - buba starta.

I to kako, poput projektila ispaljenog iz topa. Thomas znalački upravlja dugim hodom H-mjenjača. Uz to, pritisak u gumama, ovjes, motor – sve podešeno idealno. Rezultat – 2,44 sekunde od nula do 100 km/h, i 10,35 sekundi za 402 metra.



Respekt. Buba je brža i tu nema polemike. Tko bi to prije utrke pomislio? Očito samo njezin vlasnik. Gert Thole se mora pomiriti s porazom. Barem ovaj put. No, sve nekako „smrdi“ na revanš. 



Tko je brži?



Analiza mjerenja pokazuje gdje buba stvara prednost. Na početku, na startu. Buba kreće kao da ju je netko ispalio iz topa, a do 50 km/h joj treba samo 0,8 sekundi. Trakcija je, zahvaljujući širokim i „debelim“ gumama te niskom težištu, fenomenalna. Budući da njegov stražnji kotač proklizava uslijed erupcije snage V4 agregata, Vmax se protiv toga ne može boriti. U istom razdoblju yamaha stiže tek na brzinu od 22 km/h. Prednost koju Vmax – iako su mu ubrzanja do 200 km/h bolja te iako mu je izlazna brzina na 402 metra viša – ne uspijeva dostići čak ni na udaljenosti od četvrt milje.

Da bi taj sprint dvoboj olako okončala u svoju korist, yamahi nedostaje tek deset do petnaest metara. Tek kada trakcija više nije glavna tema, dakle kada je riječ o čistoj snazi, težini te otporu zraka, Vmax preuzima inicijativu.

Sa 2,16 kg/KS (s vozačem) omjer mase i snage je približan kao i kod bube (2,46 kg/KS). Onaj tko s pravom postavi teoriju da je hayabusa ili neki supersportaš taj dvoboj mogao okončati u svoju korist, grdno se vara. I njima, baš kao i Vmaxu, treba oko 10,5 sekundi za 402 metra, dok buba ide – 10,35!





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha V-max Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 KTM 690 Duke Vespa PX 125/150 (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Honda VT 750 Shadow Spirit Aprilia Shiver 750 GT Gilera Runner 50 SP Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Honda CB 600 F/ABS (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha TDM850 1996- Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBF125 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Yamaha FJR1300 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)