Motorevija
PRETRAGA
2008-06-21 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

U doba Varšavskog pakta i hladnog rata uvoz robnih dobara bio je strogo ograničen. Stoga je u mađarskom gradu Danubio, južno od Budimpešte, 1952. započeo razvoj i proizvodnja motocikala marke Pannonia



Kada je Sovjetski Savez između istoka i zapada navukao takozvanu željeznu zavjesu, sve zemlje istočnog bloka unutar Varšavskog pakta bile su primorane na vlastiti industrijski razvoj. Tako je bilo i s razvojem motocikala, odnosno osim u zemljama pakta nije bilo nikakvog uvoza, ali gotovo su sve imale svoju produkciju - Jawa u Čehoslovačkoj, MZ u DDR-u, a Pannonia u Mađarskoj. Prisjetit ćemo se ove posljednje tvrtke za proizvodnju motocikala koja je s radom započela početkom 50-ih godina prošlog stoljeća, a svoj kraj doživjela sredinom 70-ih.

U gradu Danubio, južno od Budimpešte, gdje su bili Pannonijini pogoni, 1952. započinje razvoj i proizvodnja, i to najprije s modelom csepel s ugrađenim klasičnim dvotaktnim motorima koji - iako nije bio pretjerano revolucionaran - ipak je solidno konstruiran i obrađen. Također, u njih su se ugrađivali motori od 125 i 250 kubičnih centimetara, a u isto vrijeme započinje razvoj i proizvodnja skutera 'R-73' s velikim kotačima i moto mehanikom, a motor je bio središnje postavljen u tunelu pod sjedalom.

Spomenuti csepel 250 bio je prvi model koji je sišao s proizvodnih traka mađarske tvornice, i to u verzijama 'T1' i 'TLB 250' koji je u skladu s tadašnjom modom u motociklističkoj industriji imao oklopljen motor i dio stražnjeg kotača, a početkom 60-ih godina prošlog stoljeća model 'T5' krasili su već ugrađeni žmigavci te ljepši i moderniji dizajn od prethodnika. Osim toga, model od 250 ccm raspolagao je sa 14 KS s primarnim prijenosom snage preko zupčanika i radilicom koja se okretala u suprotnom smjeru od sekundarnog prijenosa što je bio preko lanca. U isto vrijeme izrađivali su i izuzetno lijepe i kvalitetne cross i enduro motocikle, a odvažili su se čak i na izvoz (osim u zemlje istočnog bloka, i u SAD ). Povrh toga, njihovi su modeli od 250 kubičnih centimetara sudjelovali u utrkama motokrosa, i sa svojih 20 KS bili su podosta uspješni. Moramo spomenuti i jedan zanimljiv model, a riječ je o dvocilindarskom boxeru 'RB 250' koji je nažalost ostao samo prototipom.



Od 1963. do 1975. proizvodili su se samo bicilindarski modeli inspirirani njemačkim modelima tvornice Adler, najprije P10 sa 19KS, zatim P-20 i P-21 sa 23 KS, petobrzinskim mjenjačem i poboljšanom ciklistikom te ugrađenim bočnim koferima.

Na sportskom planu osim utrka motokrosa treba reći da je Pannonia sudjelovala na utrkama Bol d'Or, a već 1956. s monocilindarskom pannoniom 250 na 24 sata Le Mansa, i to sve do 1959. Na spomenute se utrke vraća u sezonama 1972. i 1973. s modelom P-20, s dvocilindarskim motorom, povećanim spremnikom goriva, ekspanzionim ispušnim cijevima, ugrađenim Mikunijevim karburatorima te 30 KS što je osiguravalo najvišu brzinu od 170 km/h. Osvojeno 23. mjesto u toj sezoni bilo je uistinu respektabilno, i to posebice imajući na umu da su mnoge honde i laverde ostale daleko za leđima pannonie 250 P-20.

No, svoj je maksimum ta motociklistička kuća pokazala 1975. godine s modelom P-350 koji je imao ugrađeni dvotaktni motor s dvama cilindrima i 324 kubična centimetra, najveću snagu od 32 KS te najvišu brzinu od 140 km/h. Uz modernu šasiju i izgled imao je mjenjač s pet brzina, ali i doboš kočnice i lošu ciklistiku, pa nikako nije mogao konkurirati invaziji s Dalekog istoka. Tako se već krajem 1975. polako gasi proizvodnja u tvornici Pannonia koja je predstavljala nacionalni ponos Mađarske te je bila simbolom demokracije i neovisnosti od ostalih proizvođača, a kako su je tada prikazivali komunistički čelnici vođeni politikom iz Moskve.
Pannonia je, baš kao i mnoge druge tvrtke, bespovratno otišla u povijest.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha FJR1300 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Aprilia shiver 750 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.