Honda
Honda
2018-02-16 , Autor: Andrija Jovanovac
Bookmark and Share

Nije riječ o još jednom prepričavanju bajki iz inozemstva na koje redovito nailazite na senzacionalističkim portalima. Prije svega, želim ukazati na različitosti oko poimanja i održavanja motocikala u Hrvatskoj i u Njemačkoj

Jednosmjerna karta u mom je džepu, i krećem put Njemačke. Ni u jednom trenu nisam si postavio pitanje jesam li pogriješio, a ne postavljam ga ni dan-danas, gotovo dvije godine kasnije. Jednostavno, kucnulo je vrijeme za novi početak. Nakon dolaska u grad Flensburg, koji se nalazi na sjevernoj granici Njemačke s Danskom, zbrajam prve dojmove i pokušavam uloviti korak sa svakodnevicom. Prijava, bankovni račun te ostala potrebna papirologija riješeni su u dva-tri dana.



Prvi posao na koji sam došao bio je u firmi u vlasništvu - naših ljudi. Poslije određenog vremena shvatio sam da pojedinci „mogu otići iz sela, ali selo iz njih nikada“. Mizerne satnice i nekorektno ponašanje poslodavca ubrzo me natjeralo na razmišljanje, a potom i reakciju. Budući da sam rođen u Njemačkoj pa mi jezik nije prepreka, traženje drugog posla nije bio problem.

Na oglas za radno mjesto mehaničara naletio sam sasvim slučajno. Razgovor je protekao u iznimno korektnom i pozitivnom tonu, no poučen prethodnim iskustvom, euforiju sam zadržao u granicama. Poslije tri dana dolazi poziv za probni rad. Kaže Švabo: „Da vidimo drži li tvoja priča vodu ili je sve samo vrući zrak.“ Vlasniku firme sam već prije napomenuo da nemam završenu školu za mehaničara, ali da imam 20 godina iskustva koje sam stekao u svom servisu. U tom trenu nisam znao da mi je konkurencija nekoliko školovanih mehaničara za motocikle.



Probni rad se na kraju pokazao vrlo jednostavnim. Tražio sam da mi daju što je trenutačno u servisu najteže i najzahtjevnije za odraditi. Voditelj servisa se čudio kako sam sve obavio tako brzo, na koncu je došao i vlasnik servisa koji mi je pružio ruku i rekao: „Primljen si.“ Prema njegovim riječima, u mom je slučaju presudilo iskustvo! Bio je to moj novi početak u Bruno’s Moto Companyju u vlasništvu Rainera Klöcknera, izučenog moto mehaničara s više od 35 godina radnog iskustva.

Trebalo mi je da se naviknem na okolinu i tempo, a veliku pomoć pružile su mi kolege koji su nesebično bili svaku sekundu uz mene. Sam posao u servisu dobro mi je poznat, no trebalo je poštovati novi sustav i način rada. No, motiv prenošenja cijele priče na papir - na inicijativu glavnog urednika Motorevije, mog dugogodišnjeg prijatelja - nije prepričavanje bajki iz inozemstva na koje redovito nailazite na populističkim portalima. Želio sam ukazati na neke različitosti oko poimanja motociklizma u Hrvata i Njemačkoj, samog održavanja...



Recimo, isprva sam bio šokiran pogledom u servisne knjižice ili na brojač kilometara. Nisam mogao vjerovati da su neki motocikli prešli i po 200.000 km, s originalnim te nikad repariranim motorom. Hej, 200 tisuća! Čak i ovdje na sjeveru Njemačke, gdje su klimatski uvjeti za vožnju iznimno nepovoljni (kiša, hladnoća, snijeg), nije rijetkost sresti čak i 125-icu koja je prešla više od 50.000 km s originalnim motorom.

Tek nakon nekog vremena shvatio sam da je svemu ponajviše kumovalo kvalitetno i redovito održavanje. Ovdje se većina motocikala servisira barem jednom godišnje, iako nisu prešli kilometre za servis, a i način vožnje sasvim je drukčiji nego u Hrvatskoj. Vozi se sa znatno više razuma, nema turiranja po crvenome dok ne izleti klipnjača i divljanja po moto susretima (nagledao sam se tog iživljavanja), preskakanja servisa, krpanja, „preslagivanja“...



Također, ovdje je sasvim uobičajeno kupiti motocikl koji je prešao 50.000 km i ne razmišljati o tome koliko još može prijeći. To mi je jedno sasvim novo iskustvo, jer sam se tijekom godina dosadašnjeg rada nagledao katastrofa koje bolje da i ne spominjem, a prije svega su prouzrokovane nemarom vlasnika te nepravilnim održavanjem.

Nova sredina i novi ljudi neminovno su za sobom povukli i novo znanje. Budući da je riječ o ovlaštenom Yamahinom servisu, morao sam naučiti raditi s novim programima za održavanje. Primjerice, od ove godine gotovo sve Yamahe prilikom servisa ili periodičkog održavanja moraju putem laptopa biti povezane sa serverom u Japanu koji bilježi sve radove, vrijeme i kilometražu. Isti program služi i za dijagnostiku, tako da nema varanja.

Ako vlasnik motocikla želi ostvariti pravo na garanciju, sve mora biti odrađeno korektno te prema pravilima koja postavlja sama tvornica. Stoga su tu i školovanja za nove modele, bez kojih bi bilo vrlo teško pratiti napredak koji se danas nameće jednom servisu. Dakle, učenje nikada ne prestaje. E sada, neki će reći da sve to postoji i u Hrvatskoj?! Istina, ali se rijetki toga pridržavaju. Kod nas svi pametuju i misle da znaju bolje, ili jednostavno ignoriraju cijeli sustav misleći da je osmišljen za neke druge „jelene“. Jer, njima će to odraditi „frend uz pivo i roštilj“...
Premda je riječ o ovlaštenom Yamahinom servisu, radimo sve japanske marke te još pokoju europsku. Posla u svakom slučaju ne nedostaje i nikada nam nije dosadno - čak ni zimi, što je još jedna velika razlika u odnosu na Hrvatsku.



Spomenimo i mjerenje ispušnih plinova. Njemu se podvrgavaju svi motocikli stari do 30 godina i apsolutno je svi moraju ispunjavati u skladu s propisanim normama. U suprotnom - nema plakete za tehnički, a samim time ni vožnje. Zakoni su ovdje vrlo rigorozni i po pitanju guma. Za svaki motocikl se posebno odobravaju modeli guma, a isto vrijedi i za dodatnu opremu. Svaki dodatno ugrađeni dio koji na sebi nema odgovarajući broj i oznaku, ne može se ugraditi kao dodatna oprema bez posebnog pregleda i dopuštenja stanice za tehnički pregled. Manipulacije na ispušnim sustavima - toliko omiljene u HR - ovdje su nepojmljive i rigorozno se kažnjavaju, kako zbog prekoračenja buke tako i ispušnih plinova.

A što je s povećanjem snage? Ako je ugrađen dio za tako nešto ili je manipulirano sustavom ubrizgavanja - a nakon toga nije odrađeno odgovarajuće mjerenje na dinamometarskom stolu i sve upisano u knjižicu vozila - vozilo nije tehnički ispravno i slijedi kazna. U slučaju prometne nezgode, osiguranje vam neće isplatiti štetu jer niste naveli promjenu, što za sobom ponovno nosi i veći razred osiguranja. Drugim riječima, ovdje sve mora biti prema zakonu - baš kao i u Hrvatskoj - ali je velika razlika što se ovdje zakon, gotovo bez iznimke, poštuje i svi ga se pridržavaju.



Koliko god moj posao bio isti, toliko se i razlikuje, no na sve sam se brzo priviknuo. Ne kaže se uzalud da se lako naviknuti na bolje. Brzo sam shvatio da uz malo truda i hrabrosti neminovno dolaze i rezultati, a važno je da u poslu ne posustajete, već da stalno pružate maksimum jer će poslodavac vaš trud na kraju - itekako honorirati. Na kraju sve ovisi o vašim željama i snovima, no kakvi god bili, slijedite ih jer nikada nije kasno za - novi početak.






Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Honda CB 1000 R Yamaha V-max Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Piaggio beverly tourer 300ie Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Honda Crossrunner (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Kawasaki ZX-10R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Suzuki GSF1250 S ABS bandit Aprilia Shiver 750 GT Megelli sport 125 R KTM 690 Duke Yamaha XT660X Kawasaki VN 900 Classic BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) BMW S 1000 RR Yamaha FJR 1300 AS Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Kawasaki KLR650 / R KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Yamaha YZF-R6 2008- Honda VT 750 Shadow Spirit KTM Duke 125 (2011.) Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Aprilia RSV 4 R BMW K 1300 GT 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Kawasaki Z 750 R (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Honda VFR 800 2003- Gilera Nexus 300 i.e. Honda CB600F Hornet 2007- Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) BMW R1200GS 2007 Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Triumph Speed Triple (2011.) Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Honda VFR 1200 F Honda SW-T 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Ducati 848 evo (2011.) Honda VTX 1800