Motorevija
PRETRAGA
2011-04-29 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Danijel Puljek
Bookmark and Share

Neke detalje o motornom ulju treba poštivati da bi motor ostao ispravan, posebno sada, u vrijeme proljetnih servisa prije sezone.



Nezaobilazna tema u svakom katalogu je ova o važnim tekućinama koje omogućuju pravilan rad motora i koje treba redovito kontrolirati. Najvažnije je pravilno odabrati motornog ulje. Budući da danas vozimo motocikle koji su sve sofisticiraniji i snažniji, zahtjevi koji se postavljaju pred ulja sve su veći i stroži.


Uloga ulja u motoru

Brtvljenje - ulje mora fino brtviti na osjetljivim mjestima u motoru kao što su klipni prsteni te spojevi kućišta i njihove dodirne točke s pogonskim vratilima.

Prijenos snage - u određenim dijelovima motora ulje služi da prenese silu ili za prilagođavanje prijenosa sile, poput pokretanja ventila na motorima s hidropodizačima ventila.

Hlađenje - ulje mora hladiti motor te preuzeti toplinu proizvedenu u komorama izgaranja i držati ostatak motora i mjenjača na optimalnom temperaturnom režimu.

Čišćenje - sitni mehanički opiljci nastali pri radu, nečistoća i ostaci izgaranja koji završe u motornom prostoru moraju se odstraniti da bi ne bi završili u ležajevima i drugim dijelovima.

Podmazivanje - najvažnija je zadaća ulja podmazivanje dijelova koji su u izravnom dodiru tijekom rada i prijenosa snage, da bi se spriječilo njihovo prekomjerno zagrijavanje, trošenje i zaribavanje.

Zaštita - ulje mora motor štititi od korozije.

Transport - ulje nečistoće prikupljene po motoru mora transportirati u uljni filtar, u kojem se zadržavaju, a čisto ulje prolazi dalje i vraća se u sustav podmazivanja.
Teorija je jedno, ali praksa nije toliko komplicirana, treba se samo pridržavati nekih osnovnih pravila:
  • redovito kontrolirati razinu ulja
  • prve kilometre s hladnim motorom treba prijeći na niskim okretajima i dopustiti ulju da se zagrije
  • u motociklu ili skuteru koristiti ulje s karakteristikama koje preporučuje proizvođač vozila
  • koristiti samo ulja za motocikle, a ne automobilska ulja istih karakteristika jer moto ulje mora podmazivati i mjenjač integriran u kućište motora, za što automobilsko ulje nije predviđeno
  • redovito mijenjati uljni filtar da bi pravilno pročišćavao novo ulje
  • za podmazivanje ljeti i lako pokretanje zimi treba koristiti ulja sa što većim viskozitetnim rasponom.

Norme kojima mora udovoljavati ulje



U motorna ulja dodaju se razni aditivi i deterdženti, da bi se poboljšala njihova svojstva i dugotrajnost, a da bi se mogla bolje klasificirati po svojstvima i kvaliteti, ulja podliježu posebnim nomenklaturama.

API (American Petrol Institute) - norma koja klasificira ulja prema kombinacijama slova abecede. Prvo slovo „S” označava da je ulje namijenjeno otto-motorima, a drugo slovo označava standard kvalitete. Razina od 1980. godine označena je slovom „F”, od 1988. s „G”, od 1993. s „H”, od 1996. s „J” i od 2001. s „L”.

ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) - norma europskih proizvođača automobila označava ulja kombinacijom slova i brojeva. Tako se, primjerice, ulja označena s A1 do A3 primjenjuju u otto-motorima, s tim da je 3 oznaka najviše kvalitete.

JASO (Japan Automobile Standards Organization) - norma koja se primjenjuje od 1999. godine i koja je, uz API, u svijetu najvažnija za četverotaktne motore. Ulja se označavaju kombinacijom slova i brojeva, poput oznake T 903-98, koja je identična oznaci API SJ.


Viskozitet ulja



Viskozitet ulja je otpor koji čestice ulja pružaju međusobnom pomicanju. To svojstvo određuje se Englerovom metodom i označava stupnjevanjem. Vrijednost viskoziteta dobije se tako da se usporedi vrijeme protjecanja iste količine ulja i destilirane vode pri određenim temperaturama. Razlika u broju sekundi daje brojeve koje svi poznamo, primerice 10E-40, što znači da je viskozitet 10 Englerovih stupnjeva pri temperaturi od 40 celzija. Ulja su razvojem postala multigradna, pa u svojoj oznaci SAE uključuju dvije Englerove oznake i slovo W - winter, koje označava da je ulje pogodno za cjelogodišnju (zimsku) upotrebu.

Moderna ulja tako imaju veliki temperaturni dijapazon u kojem su upotrebljiva (vidi grafikon). Tako, primjerice, ulje 5W-40 omogućuje dobro podmazivanje i lako pokretanje i pri niskim temperaturama, poput ulja SAE 5W, i kad je rijetko na visokim temperaturama poput ulja SAE 40. U knjižici vozila često se navode različite gradacije koje je proizvođač namijenio za upotrebu u raznim uvjetima, pa treba birati ono koje odgovara našem podneblju.



Kod odabira vrste ulja konzultirajte knjižicu održavanja vašeg motocikla ili skutera





Dane
2011-04-30 15:12:42

Zahvaljujem, to je komentar kakav treba biti

Baltazar
2011-04-30 00:51:00

za članak!

Baltazar
2011-04-30 00:32:13

Mala dopuna...

Citat ...treba se samo pridržavati nekih osnovnih pravila::

koristiti samo ulja za motocikle, a ne automobilska ulja istih karakteristika jer moto ulje mora podmazivati i mjenjač integriran u kućište motora, za što automobilsko ulje nije predviđeno

MOTORCYCLES - FOUR-STROKE CYCLE GASOLINE ENGINE OILS (JASO T 903:2006)
Currently there are some four-cycle oil standards such as API, ILSAC and ACEA. However, they are primarily for 4-wheel vehicles but not for motorcycles. Therefore there is a concern that four-cycle oils for 4-wheel vehicles may cause problems in the drive-line components, when used in motorcycles in which a lubricating oil is used commonly for the engine, clutch and transmission. There are concerns that lower friction and lower viscosity four-cycle oils, which are strongly required recently for achieving better fuel economy of 4-wheel vehicles, may cause clutch slippage or poor gear durability in motorcycles. Field problems have actually been observed that are probably attributable to such problems.

Samo mjena stalna jest...
Citat API (American Petrol Institute):

...drugo slovo označava standard kvalitete.
...od 2001. s „L”.

MOTOR OIL GUIDE 2010
CATEGORY SN - Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. API SN with Resource Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.

Citat ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles):

Tako se, primjerice, ulja označena s A1 do A3 primjenjuju u otto-motorima, s tim da je 3 oznaka najviše kvalitete.

ACEA EUROPEAN OIL SEQUENCES 2010
A5/B5 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a High temperature / High shear rate (HTHS) viscosity of 2.9 to 3.5 mPa.s. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.

Citat JASO (Japan Automobile Standards Organization):

Ulja se označavaju kombinacijom slova i brojeva, poput oznake T 903-98...

MOTORCYCLES - FOUR-STROKE CYCLE GASOLINE ENGINE OILS (JASO T 903:2006)
The performance level of four-cycle oils, which meet engine oil performances and required physical and chemical properties as specified in JASO T 903, is classified into four grades, MA, MA1, MA2 and MB, according to the test results based on the above-mentioned JASO clutch system friction test. MA/MA1/MA2/MB grade oils are appropriate for motorcycle four-cycle engines and the grade is characterized by three friction characteristic indices. MB grade oils are classified as the lowest friction oils among motorcycle four-cycle oils.

Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Aprilia shiver 750 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.