Neke detalje o motornom ulju treba poštivati da bi motor ostao ispravan, posebno sada, u vrijeme proljetnih servisa prije sezone.
Nezaobilazna tema u svakom katalogu je ova o važnim tekućinama koje omogućuju pravilan rad motora i koje treba redovito kontrolirati. Najvažnije je pravilno odabrati motornog ulje. Budući da danas vozimo motocikle koji su sve sofisticiraniji i snažniji, zahtjevi koji se postavljaju pred ulja sve su veći i stroži.
Uloga ulja u motoru
Brtvljenje - ulje mora fino brtviti na osjetljivim mjestima u motoru kao što su klipni prsteni te spojevi kućišta i njihove dodirne točke s pogonskim vratilima.
Prijenos snage - u određenim dijelovima motora ulje služi da prenese silu ili za prilagođavanje prijenosa sile, poput pokretanja ventila na motorima s hidropodizačima ventila.
Hlađenje - ulje mora hladiti motor te preuzeti toplinu proizvedenu u komorama izgaranja i držati ostatak motora i mjenjača na optimalnom temperaturnom režimu.
Čišćenje - sitni mehanički opiljci nastali pri radu, nečistoća i ostaci izgaranja koji završe u motornom prostoru moraju se odstraniti da bi ne bi završili u ležajevima i drugim dijelovima.
Podmazivanje - najvažnija je zadaća ulja podmazivanje dijelova koji su u izravnom dodiru tijekom rada i prijenosa snage, da bi se spriječilo njihovo prekomjerno zagrijavanje, trošenje i zaribavanje.
Zaštita - ulje mora motor štititi od korozije.
Transport - ulje nečistoće prikupljene po motoru mora transportirati u uljni filtar, u kojem se zadržavaju, a čisto ulje prolazi dalje i vraća se u sustav podmazivanja.
Teorija je jedno, ali praksa nije toliko komplicirana, treba se samo pridržavati nekih osnovnih pravila:
- redovito kontrolirati razinu ulja
- prve kilometre s hladnim motorom treba prijeći na niskim okretajima i dopustiti ulju da se zagrije
- u motociklu ili skuteru koristiti ulje s karakteristikama koje preporučuje proizvođač vozila
- koristiti samo ulja za motocikle, a ne automobilska ulja istih karakteristika jer moto ulje mora podmazivati i mjenjač integriran u kućište motora, za što automobilsko ulje nije predviđeno
- redovito mijenjati uljni filtar da bi pravilno pročišćavao novo ulje
- za podmazivanje ljeti i lako pokretanje zimi treba koristiti ulja sa što većim viskozitetnim rasponom.
Norme kojima mora udovoljavati ulje
U motorna ulja dodaju se razni aditivi i deterdženti, da bi se poboljšala njihova svojstva i dugotrajnost, a da bi se mogla bolje klasificirati po svojstvima i kvaliteti, ulja podliježu posebnim nomenklaturama.
API (American Petrol Institute) - norma koja klasificira ulja prema kombinacijama slova abecede. Prvo slovo „S” označava da je ulje namijenjeno otto-motorima, a drugo slovo označava standard kvalitete. Razina od 1980. godine označena je slovom „F”, od 1988. s „G”, od 1993. s „H”, od 1996. s „J” i od 2001. s „L”.
ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) - norma europskih proizvođača automobila označava ulja kombinacijom slova i brojeva. Tako se, primjerice, ulja označena s A1 do A3 primjenjuju u otto-motorima, s tim da je 3 oznaka najviše kvalitete.
JASO (Japan Automobile Standards Organization) - norma koja se primjenjuje od 1999. godine i koja je, uz API, u svijetu najvažnija za četverotaktne motore. Ulja se označavaju kombinacijom slova i brojeva, poput oznake T 903-98, koja je identična oznaci API SJ.
Viskozitet ulja
Viskozitet ulja je otpor koji čestice ulja pružaju međusobnom pomicanju. To svojstvo određuje se Englerovom metodom i označava stupnjevanjem. Vrijednost viskoziteta dobije se tako da se usporedi vrijeme protjecanja iste količine ulja i destilirane vode pri određenim temperaturama. Razlika u broju sekundi daje brojeve koje svi poznamo, primerice 10E-40, što znači da je viskozitet 10 Englerovih stupnjeva pri temperaturi od 40 celzija. Ulja su razvojem postala multigradna, pa u svojoj oznaci SAE uključuju dvije Englerove oznake i slovo W - winter, koje označava da je ulje pogodno za cjelogodišnju (zimsku) upotrebu.
Moderna ulja tako imaju veliki temperaturni dijapazon u kojem su upotrebljiva (vidi grafikon). Tako, primjerice, ulje 5W-40 omogućuje dobro podmazivanje i lako pokretanje i pri niskim temperaturama, poput ulja SAE 5W, i kad je rijetko na visokim temperaturama poput ulja SAE 40. U knjižici vozila često se navode različite gradacije koje je proizvođač namijenio za upotrebu u raznim uvjetima, pa treba birati ono koje odgovara našem podneblju.
|
Kod odabira vrste ulja konzultirajte knjižicu održavanja vašeg motocikla ili skutera |
Zahvaljujem, to je komentar kakav treba biti