Motorevija
PRETRAGA
2019-02-04 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Najagresivnije oblikovan Harley-Davidson svih vremena odrekao se nekih tradicionalnih obilježja kako bi naciljao potpuno novu skupinu kupaca



Harley-Davidson pamti znatno bolja, uspješnija vremena, osobito na domaćem terenu. Kultni američki proizvođač motocikala na leđima je skupio 115 godina, no paralelno s njime starjeli su i njegovi obožavatelji. Često su se iz Wisconsina žalili da mlađa klijentela ne pristiže, barem ne u onolikom broju i onom brzinom koja bi zadovoljila njihove tržišne apetite.

No, tvrtka je na vrijeme shvatila ozbiljnost situacije u kojoj se nalazi te marljivo prionula na posao. U odjelu za istraživanje i razvoj u posljednje su se vrijeme donijele vrlo važne strateške odluke, a jedna od njih - možda i najvažnija - je potvrda projekta LiveWire.

Sjećate se, riječ je o studiji s elektromotorom koju je u blockbusteru 'Osvetnici - vladavina Ultrona' jahala Scarlett Johansson alias Black Widow. Još od 2015. taj električni HD putuje po svijetu, skuplja recenzije i iskustva novinara, stručnjaka, VIP-kupaca... Nedavno je konačno odlučeno - LiveWire od sljedeće godine ide u seriju!



Kakvo svetogrđe, reći će tradicionalisti, no u Harleyju jednostavno nisu imali izbora. Nešto kasnije redom su 'curila' daljnja priopćenja za javnost u kojima se najavljuju novi modeli poput Pan Americe 1250, odnosno adventure motocikla prema uzoru na BMW GS ili '...malih voluminoznih modela obujma 250 do 500 ccm namijenjenih azijskom tržištu'. Znači li to da su kultnom V2 s cilindrima pod 45 stupnjeva dani odbrojani? Nipošto, jer za tradicionaliste i dalje u ponudi ostaje pregršt modela s okruglim svjetlima i mnoštvom kroma upakiranih u prepoznatljiv, bezvremenski dizajnerski izričaj.

Fat Bob za 2018. svakako nije jedan od tih modela, već isto tako pripada spomenutom novom valu motocikala koji ciljaju na mlađu, novu klijentelu. Mračan poput siječanjske noći, s kontroverznim pravokutnim LED-svjetlom i 16-colnim kotačima na koje su montirane polu-enduro gume djeluje kao motocikl na granici ilegale. Stvoren za potpuno novu generaciju odmetnika, primjerice za milenijce koji na posao putuju motociklom, s laptopom na leđima te usput obavezno svraćaju u Starbucks.



Voluminozni dvostruki ispušni topovi s 'debelim' granama odaju potencijal novog pogonskog agregata Milwaukee Eight, s tim da je ovdje konkretno riječ o 'slabijoj' izvedbi 107 (snažnija 114). Bez obzira na to, njegov je nastup moćan i konkretan, iako je zvuk poprilično prigušen za jedan agregat obujma 1,8 litara.

Novi je i koncept okvira. Napuštena je platforma Dyna s dvostrukim amortizerima straga, Fat Bob je odsad upakiran u 'korzet' Softaila, što znači da je monoamortizer vezan na gornju cijev okvira i gornji profil stražnje vilice. U Harleyju kažu da su zahvaljujući novom okviru uštedjeli čak 15 kg na masi motocikla. To je naravno dobra vijest, no uz nju uvijek ide i loša. Iako je prošao svojevrstan 'život na vagi', Fat Bob i dalje ostaje dosljedan svom imenu. Naime, masa sa svim tekućinama još uvijek iznosi vrlo visokih 308 kg.



Iznenađujuće, jer nikada mu ne bismo dali toliko, bez obzira stoji li parkiran na bočnom osloncu ili dok na njemu vrludamo kroz labirint zavoja Pacific Coast Highwaya u sjevernom dijelu Kalifornije. Da, iznenađujuća je ta lakoća kojom se na Fat Bobu mijenja pravac, iako je na oštrim okukama prije spuštanja u nagib snažniji impuls na dragbar-upravljaču. Motocikl čak i u nagibu traži konstantan potisak na kraju upravljača, što znači da se kroz zavoj ne kotrlja neutralno, već teži uspravljanju. Napomena - testni je Fat Bob u trenu naše vožnje imao gotovo 10.000 milja (16.000 km) na originalnim pneumaticima, pa se dio krivice za to ipak može pripisati i 'izvoženoj' stražnjoj gumi koja je poprimila formu valjka. Kada smo već kod guma, 16-colne Dunlopice D 249 su na gotovo ljetnim temperaturama, u suhim uvjetima, vrlo dobro obavljale svoju funkciju. Transparentnost i grip su vrlo dobri, nasuprot buci kotrljanja i preciznosti koji ipak trpe zbog grubljeg oblika profila.

Nadalje, Fat Bob je vrlo komforan za jedan custom. Naime, iako nas sjedalo stavlja u fiksnu poziciju tijekom vožnje (oblik sedla), ni nakon cjelodnevne jurnjave (400 km) nismo osjećali nikakav zamor ili neugodnost. Hod ovjesa je na novom Fat Bobu s prijašnjih 55 povećan na čak 113 mm, što je rezultiralo znatno ugodnijim upijanjem neravnina na cesti. Pritom stražnji amortizer ne 'pegla' prijelaze i rupe tako nježno kao prednja upside-down vilica, jer jednostavno nema tu količinu rezerve.



S druge strane, ima rezervi po pitanju slobode nagiba jer Fat Bob vrlo kasno (naravno u standardima Harley-Davidsona) struže osloncima o podlogu. I dobro je da je tako, jer zrakom/uljem hlađeni Milwaukee Eight ima vrlo solidan potencijal. Mišići su napeti već na 1300 o/min, a vrhunac isporuke okretnog momenta (145 Nm) je na još uvijek niskih 3000 o/min. Tih 1700 o/min u šestom stupnju prijenosa daje vam mogućnost kretanja u vrlo širokom rasponu od 40 do 150 km/h, bez ikakvih neugodnih vibracija i glasanja agregata.

Dakako, budući da je riječ o motoru s četiri ventila po cilindru, u višim okretajima možete očekivati dodatnu dozu žustrine i agresivnosti. Drugim riječima, Fat Bob može 'zapapriti' kada ostalim Harleyjima ponestane daha. Uspjeh Harleyjevih inženjera je tim veći što je uz evidentan porast performansi potrošnja svedena u vrlo skromne okvire. Naime, četverodnevni test Fat Boba na cestama sjeverne Kalifornije uključivao je zavojitu magistralu s usponima i spuštanjima, autocestu, kao i vožnju po gradovima poput San Francisca i Sacramenta.

Temperaturni rasponi su pak iznosili i do 30 stupnjeva - od pakleno vrućeg grada Reddinga i okolice (34 stupnja) pa sve do mrzla tri stupnja iznad nule na jezeru Tahoe (na 1900 metara n.v.). Na ukupno 1700 km, Fat Bob je u prosjeku trošio svega 4,6 litara 95-oktanskog goriva, što je zaista skromna brojka za 1,8-litreni V2. Početna zabrinutost zbog 13,2-litrenog spremnika goriva u zemlji koja je poznata po golemim nenaseljenim područjima, na kraju se pokazala posve neosnovanom, budući da je doseg znao iznositi i do 280 km.



Na kraju ostaje pitanje s početka teksta - može li Fat Bob zaista privući novu klijentelu? Nismo sigurni jesu li milenijcima generalno motocikli uopće kul, ali smo itekako sigurni da bi Fat Bob pod okriljem HD-ova loga mogao okupiti neku sasvim novu ekipu. Naime, nestankom japanskih power cruisera (Suzuki M1800R, Kawasaki VN 2000) s tržišta, Fat Bob se - s Ducatijem X-Diavelom - nametnuo kao vrlo smisleno i prihvatljivo rješenje. Naravno, prihvatljivo u smislu da raspolažete s najmanje 165.000 kuna i voljni ste ih odvojiti za ovog američkog 'otpadnika'. Budući da se spomenuti rabljeni japanci stari i više od deset godina vrte oko cijene od 8000 do 10.000 eura, to na koncu ne mora biti tako suluda ideja, zar ne?!



Povijest modela:
1971. Prvi FX Super Glide - 1207 ccm, 58 KS
1979. Proširenje ponude modela Super Glide, među njima je i prvi Fat Bob interne oznake FXEF. V2 je isti kao u Super Glideu, no može se naručiti i s velikim Shovelheadom snage 61 KS (od 1978.)
1984. Kraj prve serije Fat Boba, Wide Glide kao posljednji FX-model ostaje u ponudi do 1986.
2008. Harley ponovno uvodi Fat Bob, ovaj put pod oznakom FXDF
2017./18. Predstavljanje aktualnog Fat Boba interne oznake FXF-B/S s okvirom novog Softaila


Tehnički podaci
Motor
Zrakom/uljem hlađeni V2 s cilindrima pod kutem od 45 stupnjeva, dvije kontrabalansne osovine, jedna bregasta osovina (dolje) pokretana lancem, četiri ventila po cilindru, klackalice, suhi karter, ubrizgavanje promjera 55 mm (2x), regulirani katalizator, alternator 390 W, akumulator 12 V/18 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, šest brzina, zupčasti remen, sekundarni prijenos 2,060
Promjer x hod 100 x 111,1 mm
Obujam 1745 ccm
Kompresija 10:1
Snaga 86 KS pri 5020 o/min
Okretni moment 145 Nm pri 3000 o/min

Okvir i ovjes
Čelični cjevasti, prednja vilica upside-down 43 mm, čelična trokut stražnja vilica, centralni monoamortizer montiran direktno, podesiv po tvrdoći opruge

Kočnice
Sprijeda dvostruki diskovi promjera 300 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 292 mm i čeljust s dva klipa, ABS

Kotači i gume
Alu-legura, 3 x 16, 5 x 16
Gume 150/80-16, 180/70-16
Serijske gume Dunlop D 249

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1615 mm, kut glave okvira 62 stupnja, predtrag 132 mm, hod sprijeda/straga 130/113 mm, visina sjedala* 740 mm, masa sa svim tekućinama* 308 kg, nosivost 218 kg, spremnik goriva/rezerva 13,2/3,8 litara
Garancija pet godina (dvije tvorničko + tri produljeno, uključeno u cijenu)
Servisni intervali svakih 8000 km
Boje crna, crvena, bijela
Cijena 165.000 kuna

Mjerenja:

Najviša brzina 190 km/h

Ubrzanja
0-100 km/h 4,2 s
0-140 km/h 7,9 s

Međuubrzanja
60-100 km/h 5,2 s
100-140 km/h 5,9 s
140-180 km/h 9,5 s

Potrošnja
Magistrala 4,6 l/100 km
Doseg 280 km





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.