Motorevija
PRETRAGA
2008-03-07 , Autor: Imre Paulovitis, Slike: Imre Paulovitis
Bookmark and Share

Stigao je sa zaka±njenjem, no zato pompozno - KTM-ova 450-ka nije samo najlak±a i najjača u klasi, nego nudi i profinjene komponente. ?tovi±e, i vozne su mu karakteristike u skladu s opremom - vrhunske



Početak je bio manje slavan. Naime, prije tri godine KTM je u plaćenom novinskom oglasu traµio inµenjere s radnim iskustvom u izgradnji ATV-a. Dosjetljivim se novinarima, koji su tada nabasali na dotični oglas, odmah upalila „lampica“. Austrijanci, koji su svojim motociklima za off-road već dobrano ispremije±ali trµi±te, planiraju opasan napad na lukrativni segment ATV-a. Pritom uopće nisu krili da je američko trµi±te njihova glavna ambicija.
Taktika je bila predvidljiva, rekli bismo tipična KTM-ova. Dakle, izvući ±to vi±e snage, smanjiti masu vozila na minimum te ugraditi kvalitetne komponente. Tako je ATV, ba± kao i njegov program motocikala, ready to race iliti spreman za utrke!
Nakon početnih planova objavljena je i spektakularna vijest o međusobnoj fuziji (ili ako hoćete kupnji) Polarisa i tvrtke iz Mattighofena. No, dvije godine poslije objave te vijesti sve je vraćeno u prvobitno stanje, a oba su partnera zadovoljno trljala dlanovima - Polaris je od KTM-a dobio vrhunski motor, a KTM zauzvrat toliko priµeljkivani „know-how“ u gradnji vozila na četiri kotača.
Naposljetku je stigao taj trenutak, pred nama je prvi iz serije trkaćih quadova iz austrijske tvornice, a tehnika je ba± onakva kakva je i najavljena - spektakularna. Ipak, jedan detalj posebice upada u oči. Umjesto „domaćih“ WP-ovih elemenata ovjesa, KTM je posegnuo za ugradnjom Ohlinsovih komponenti. Sve drugo - okvir od krom-molibdena, aluminijski straµnji dio te jednocilindarska 450-ka - ostalo je dosljedno gradnji tog proizvođača.
Osnova potječe od 450 EXC racinga prethodne generacije, a kući±te je - da bi zadovoljilo tipične potrebe quada - izmijenjeno. Uz to, povećan je spremnik ulja motora, uklonjen noµni pokretač, a mjenjač - umjesto motociklističkih ±est - sada broji pet brzina, te naravno hod unazad. Da i rasnim trkačima srce bude na mjestu, hod unazad poprilično je dugo raspoređen, tako da se i voµnja unazad kao od ±ale moµe pretvoriti u ludu jurnjavu. Naravno, samo za dovoljno hrabre koji su spremni na golemi rizik. ?elite li iz hoda unazad ubaciti u prvu brzinu, čas posla - dovoljno je samo ručicu mjenjača podignuti prema gore.
Iako su promjer i hod preuzeti s verzije motora enduro (koja ima veći hod od verzije kros), snaga je sa 49 porasla na 52 KS, ±to je samo jednu konjsku snagu manje od trkaće verzije za natjecanja u krosu. Također, KTM je odmah dao do znanja da njegov ATV neće biti homologiran za cestovnu upotrebu, odnosno nema ni normu Euro 3, nego da se tvornica drµi standarda koji vladaju u trkaćem svijetu.
Okvir je vlastiti proizvod, a materijal je isti od kojeg se izrađuju okviri motocikala. Hvale je vrijedno da masa cijelog okvira iznosi samo 14,5 kg!



S druge strane, kuglasti i igličasti leµajevi vje±anja kotača iznimno su laki za izmjenu, a XC-ovo podvozje moµe se pode±avati - na uzak ili na ±irok trag kotača. Straµnja je vilica sastavljena od dvaju četverokutnih profila, a na straµnjoj se osovini od krom-molibdena kotači mogu pričvrstiti na dvije pozicije, ±to također omogućuje varijabilnu ±irinu traga.
Osim Ohlinsovog ovjesa, KTM je i u ostalim komponentama ponudio najbolje - Douglasove alu-kotače, gume maxxis razr i ekskluzivne, samo za KTM proizvedene, četveroklipne Magurine čeljusti - ±to je sve vrh dana±nje ponude u tom segmentu.
Narančasti bombarder dimenzijama djeluje znatno manjim od onog na ±to smo navikli u klasi. ?tovi±e, taj se dojam sjedanjem za upravljač dodatno pojačava, no u trenutku kada motor pobudite na rad, kompaktno vozilo postaje pravim otrovom. Jednocilindarski motor brutalno tiska, a za razliku od njegove verzije enduro, o nekoj uglađenosti nema govora. Motor je umnogome agresivniji te podsjeća na verziju SX. Kada polugicu gasa pritisnete do granice, prednji se kotači počinju uzdizati uvis, a na izrazito neravnom terenu vozač se - µeli li zadrµati upravljač u rukama - svojski treba potruditi.
Pritiskom na polugu kočnice stiµe novi val odu±evljenja. Naime, Magurin se sustav izvrsno dozira, i to jednim prstom. Ipak, problemi nastaju na neravnom terenu, kada se upravljač počinje „otimati“, a tad je i oteµano doziranje jako osjetljive kočnice. Stoga ni sjajne upravljačke mogućnosti tog vozila u tom slučaju ne mogu doći do izraµaja jer pogoditi pravu putanju prolaska zavojem postaje samo i jedino pitanjem sreće. No, nakon ±to smo razmek±ali prednje amortizere u fazi propadanja, upravljivost se olak±ala. ?elite li na tom ATV-u eksperimentirati i pobolj±avati ovjes, potrebno vam je puno vremena i znanja, no da uistinu imate mogućnosti - imate!
Zahvaljujući sposobnostima i znanju na± je testni vozač Patrik Linninger zasigurno jedan od onih koji potpuno moµe iskoristiti mogućnosti tog trkaćeg vozila. Tako KTM-ov ulazak u taj segment komentira na sljedeći način: „Kočnica je megaspektakularna, snaga motora dobra, a XC je prije svega izrazito dobro uravnoteµen za skokove. No, da biste tim vozilom bili rame uz rame konkurenciji, jako puno morate raditi na finom pode±avanju. Straµnji su amortizeri iznimno osjetljivi, ali sprijeda ne reagiraju u istoj mjeri. Mom stilu voµnje svakako bolje odgovaraju veći međuosovinski razmak i ±irina osovina.“



Sve u svemu, ubrzo će i utrke i prvi usporedni testovi pokazati prave mogućnosti tog noviteta, a za one koji µele jo± vi±e spektakularnosti, odnosno snage, valja napomenuti da XC postoji i u verziji od 510 ccm. Međutim, i demonstracija snage prvog narančastog bombardera nama je skromnima bila sasvim dovoljna.





2009-04-29 18:20:16

ovaj četverocikl je super,dobar imala sam ga prilike voziti,sve pohvale...

Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Aprilia shiver 750 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.