Motorevija
PRETRAGA
2021-08-20 , Autor: Motorevija
Bookmark and Share

KTM-ov avanturistički top-model prava je riznica dostupne tehnologije



Obnovljeni KTM 1290 Super Adventure S spreman je za brojne nedaće (motociklističkog) života. U oba slučaja to je uglavnom zbog opsežnog paketa elektronike koji je sada dodatno usavršen. Kontrola proklizavanja, ABS, razni modovi vožnje, sve osjetljivo na kutove nagiba, jasno. Novost je još snažniji računalni mozak koji trajno bilježi svaki pokret motocikla u šest smjerova te međusobno povezuje i upravlja svim sustavima.

Revnost za rad ovog munjevitog živčanog sustava može se uočiti, a ne i osjetiti u mokroj praksi, što govori o dobroti elektroničkih pomagala. Kombinacijom maksimalno budnog moda Rain i maksimalno mokre podloge, čak i uz najmanje pokrete ručice gasa, možete promatrati divlje treptanje TC-lampice, a da pritom ne osjetite ni najmanji djelić proklizavanja stražnjeg kotača. Inače, rado i u šestom stupnju prijenosa prilikom banalne vožnje po ravnome.



Ne doživljava se to svaki dan. Velika pohvala i za novoodabrane Mitasove gume nazvane Terra Force-R, koje su montirane u posebnoj specifikaciji. Netko zbog ovoga može podignuti obrve jer je riječ o nonpremium proizvođaču, ali to nije opravdano. Jasno, ljudi iz Mattighofena nevoljko priznaju da je takav Mitas malo jeftiniji za kupnju od velikih imena, ali je istodobno dao najbolje rezultate u testiranju. I malo je sumnje u ovu win-win situaciju - gume brzo pružaju pouzdano prianjanje i povjerenje, posebno u vremenski nepovoljnim okolnostima.

I ne zaboravite, i elektronika i gume moraju odraditi težak dio posla s takvim moćnim motociklom i u takvim uvjetima. Što nas dovodi do teme letenja. Kao i prije, još uvijek je važno zadržati pod kontrolom neviđeno nasilje V2-motora od 1301 kubika, što nije lak zadatak čak ni u modu Rain prigušenom na 100 KS. Letenje da, ali polijetanje radije prepustite 'Blue Thunderu'. U ostalim modovima vožnje ostaje na 160 KS i nešto manje od 140 Nm, ali sada je smiren brojnim internim mjerama vezanima uz normu Euro.

 

Na nekoliko suhih dionica koje smo vozili na Fuerteventuri, ovaj 'reaktor' impresionira poznatim snažnim udarom te naizgled beskrajnim ubrzanjima, potpuno odvojen od banalnosti poput stupnja prijenosa i okretaja. Zbog svoje konstrukcije još uvijek ne voli vrlo niske okretaje u kombinaciji s visokim stupnjevima prijenosa, ali osim toga, vozačeva desna ruka vrlo je izravno, ali meko povezana s moćnim V2 motorom, čak i u najoštrijem modu Sport.

Kada smo već kod mekog, prethodni Super Adventure već je imao poluaktivni ovjes, koji je, doduše, djelovalo pomalo kruto kada smo ga prvi put isprobali. Ažuriranje je ovdje donijelo zamjetno poboljšanje. Novi elektromagnetski ventili i napredniji softver sada brže i osjetljivije reguliraju prigušivanje. U sve tri postavke (Sport, Street i Comfort) ovjes reagira uglađeno, što s užitkom možete osjetiti, posebno pri nižim brzinama, kako i zahtijeva kišni Kanarski otok.



Ugodno je i što ovaj novi kremasti doživljaj ne prati nedostatak povratnih informacija, kao što je to često slučaj s elektronskim ovjesima. Osobito kada radite s egzotičnim sustavima za vođenje kotača, kao što to čini poznati konkurent iz Münchena. Kada već spominjemo GS - ne, veliki KTM još uvijek ne skreće u zavoje tako brzo kao dva velika slova iz Bavarske. Sve u svemu, međutim, postoji okretnost vrijedna kredibiliteta tvrtke, uparena sa željeznom stabilnošću. Fini balans koji tvrtka iz Mattighofena također pripisuje sada nešto dužoj stražnjoj vilici s istodobno unazad pomaknutom glavom upravljača.

Razina tvrdoće koju ovjes isporučuje na zahtjev također je primjerena odvažnom sloganu 'Ready to Race'. Barem ako se odlučite za opcijski paket Suspension Pro, koji osim izvrsno funkcionirajućeg potpuno automatskog moda i automatske regulacije predopterećenja, omogućuje i ručno podešavanje ublažavanja prednjeg i stražnjeg dijela. Ako odaberete najtvrđu postavku, nećete morati brinuti o svojim plombama, ali malo tvrdoglavosti neće vam pritom naštetiti.

No ona nije potrebna s fino podešenom ergonomijom, jer je promjenjiva visina sjedala smanjena pet do deset milimetara, ovisno o postavci, upravljač je pomaknut malo bliže vozaču, a dvodijelno sjedalo odsad je izdašnije podstavljeno, posebno u putničkom dijelu. Cjelokupan osjećaj vjeran je marki, kao i prije, ali vrlo ugodan. Vozački položaj malo je integriraniji nego prije i možete sigurno objema nogama dotaknuti tlo i uz visinu tijela od približno 175 centimetara.



No što je s onim okom? ‘Blue Thunder’ je svoje imao svugdje, mogao je kilometrima uočiti približavanje projektila, gledati kroz zidove toplinskom kamerom i u gomili ljudi točno razlikovati negativce od dobrih likova. U redu, KTM to ne može, ali ako želite, nikada neće iz vida izgubiti promet ispred novog radarskog oka. 'Adaptive Cruise Control' naziv je nove značajke i neovisno osigurava održavanje unaprijed odabrane udaljenosti od vozila ispred. Pod uvjetom da je uključen najmanje drugi stupanj prijenosa i odabrana brzina između 30 i 150 km/h. Ako vozilo ispred ubrzava, ubrzava i KTM, barem dok se ne postigne željena brzina.

S druge strane, ako vozilo koči, to čini i 1290, ovisno o stupnju usporenja, najprije zatvaranjem gasa, a zatim aktivnim kočenjem. Ova vožnja s radarom, naravno, usmjerena je na autoceste i brze ceste, za 'putovanje bez stresa do sljedeće avanture', kako kaže KTM. U početku poprilično sablasno, ali zapravo pravi melem za živce, poglavito jer sustav radi pouzdano i nježno. Tek kada, recimo, motocikl ispred diktira tempo, trebali biste malo aktivnije upravljati kako ne biste izgubili 'vodeću zraku', što možete brzo saznati. Za sve skeptike - ne brinite, sustav se može fino prilagoditi, ali ponajprije se može isključiti, a tu je i potpuno konvencionalni tempomat.

Ove, kao i brojne druge značajke, regulirane su izmijenjenim konceptom rukovanja. Potpuno novi sklop prekidača na upravljaču (slični Super Dukeu), kao i snažno grafički orijentirani zaslon na povećanom TFT-ekranu, trebali bi pomoći u svladavanju obilja dobrih 'igračaka' koje su nezaobilazne u ovoj klasi. Sve to još uvijek zahtijeva privikavanje, nema sumnje. No iznad svega, intuitivna grafika, koja vješto vizualizira svaki unos u stvarnom vremenu, znatno olakšava rukovanje.



Vrhunski ‘Austrijanac’ sada je dostupan od 148.200 kuna. Uključujući Suspension Pro, slobodno podesive modove vožnje (Rally Pack) i druge sitnice, poput pomoći pri kretanju na uzbrdici, izvrsnog quickshiftera ili grijanih ručki (da, one nisu serijske), možete brzo doći do gotovo uobičajenih 160.000 do 170.000 kuna. Ipak, još uvijek ostaje mala utjeha - 'Blue Thunder' je u svoje vrijeme zasigurno bio znatno skuplji.

Zaključak
Najsportskiji putni enduro - kao i prije, KTM 1290 Super Adventure S potkrepljuje ovu tvrdnju prije svega snagom V2 motora i dinamičkim voznim osobinama. Ipak, bilo je više finog podešavanja i ažuriranja značajki umjesto ažuriranja brzine, što ne razrjeđuje srž 'avanturističkog motocikla visokih performansi', ali ga čini još pristupačnijim.



Što je novo?

ELEKTRONIKA
- Šestosni senzor položaja
- Adaptivni tempomat
- Poluaktivni ovjes dorađen od strane WP-a, brže kontrolne intervencije, automatska regulacija predopterećenja
- Dorađeni modovi vožnje, slobodno prilagodljiv mod Rally (opcija)
- Sedmoinčni TFT u boji, rukovanje putem kompletno novog sklopa prekidača
- Pristup bez ključa (Race on)

ERGONOMIJA I ŠASIJA
- Trodijelni spremnik goriva s bočnim dijelovima uvučenima duboko oko motora
- Niža visina sjedala (–5 do –10 mm), više podstave, posebno za putnika
- Veći vjetrobran s lakšim podešavanjem kotačićem
- Glava upravljača pomaknuta unazad 15 mm
- Stražnja vilica produžena 15 mm
- Promijenjen položaj ugradnje motora
- Novi stražnji okvir, tanji i izrađen od aluminija

MOTOR
- Usklađen s normom Euro 5
- Masa niža 1,6 kg
- Novo upravljanje uljem i hlađenjem s dvodijelnim hladnjakom vode
- Ispušni sustav s dvostrukim razdjelnikom bez prednjeg prigušivača
- Dvostruko paljenje

Tehnički podaci

Motor
Tekućinom hlađeni V2 s kutem od 75 stupnjeva između cilindara, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klackalice, suhi karter, ubrizgavanje 2x52 mm, regulirani katalizator, alternator 450 W, akumulator 12 V, 11 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana hidraulično (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac X-ring, sekundarni prijenos 42:17
Promjer x hod 108 x 71
Obujam 1301 ccm
Kompresija 13,1:1
Snaga 160 KS (118 kW) pri 9000 o/min
Okretni moment 138 Nm pri 6500 o/min

Okvir, ovjes, kočnice
Čelični cjevasti okvir, motor noseći dio, prednja vilica upside-down promjera 48 mm, hidraulični amortizer upravljača, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer, direktno vezan, elektronski podesiv ovjes, sprijeda dvostruki diskovi promjera 320 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 267 mm i čeljust s dva klipa, kontrola trakcije, ABS za zavoje

Kotači alu-legura, 3,50 x 19, 5,00 x 17
Gume 120/70 ZR 19, 170/60 ZR 17

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1557 mm, kut glave okvira 65,3 stupnja, predtrag 109 mm, hod sprijeda/straga 200/200 mm, visina sjedala 850-870 mm, suha masa 220 kg, ukupna dopuštena masa 460 kg, spremnik goriva/rezerva 23,0/5,0 litara

Garancija dvije godine
Boje narančasta, crna
Cijena od 148.200 kuna





KTM 990 Supermoto T 2009
KTM 990 Supermoto T 2009

KTM 990 Supermoto T

údaje

Obujam: 999 cm3

Snaga: 114 k (85 KW) 9000 rpm

Okretni moment: 97 Nm @ 7000rpm

Prednja kočnica: 305 mm , , 4 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Stražnja kočnica: 240 mm , , 2 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Prednja guma: 120/70 ZR 17

Stražnja guma: 180/55 ZR 17

Obujam spremnika: 19 l

Dužina: 196 kg

Maksimalna brzina: 228 km/h

KTM
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha V-max Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 KTM 690 Duke Vespa PX 125/150 (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Honda VT 750 Shadow Spirit Aprilia Shiver 750 GT Gilera Runner 50 SP Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Honda CB 600 F/ABS (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda VFR 1200 F Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) Kawasaki KLR650 / R MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Yamaha FJR1300 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)