Autokreso
Autokreso
2017-03-17 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Arhiva MR
Bookmark and Share

Iako ni njih zub vremena nije zaobišao, njihova je pojava fascinantna. No, pitanje glasi – jesu li danas kao rabljeni bolja prilika nego nekoć kao novi?



Pogled na njihove atraktivne skulpture ostavlja bez daha, jednako kao što pogled na njihovu prodajnu cijenu ostavlja – bez zraka. Da, tako je bilo nekada, no otad je prošlo podosta vremena, predstavljeno je pregršt noviteta koji su - snažniji, brži, tehnički napredniji, ekskluzivniji. Egzotike poput Aprilije RSV Mille SP, Benellija Tornada, Ducatija 916 ili MV Aguste F4 se u odnosu na ono što ste plaćali nekoć danas kupuju gotovo za "porciju ribe". No, je li i to previše za motocikle koji su kao novi glasili za nepouzdane, neprovjerene i nedovršene? Ili je možda riječ o budućim vrijednim kolekcionarskim primjercima koji će svoj cjenovni zenit tek dostići? U rješavanju ovih dvojbi možda će pomoći naš kratak pregled.


Aprilia RSV Mille SP - Rođena za SBK
 


Početkom 1998. senzacija je bila spremna. Aprilia, mlada tvornica iz Noalea poznata po skuterima te sportskim uspjesima u klasi 125 i 250 ccm, odlučila je učiniti veliki korak naprijed. Njezin projekt superbike zvao se RSV Mille i premijerno je osvanuo u plavo-crveno-srebrnoj kombinaciji. Premda je bila sastavljena od ponajboljih komponenti na tržištu, kupci su i dalje bili nepovjerljivi. Pitanja je bilo napretek - kako se vozi, koči li uistinu tako dobro kao što govore, je li 125 KS dovoljno, te najvažnije od svega – hoće li trajati? No, Aprilia je sve nevjernike odlucila ušutkati na sebi svojstven način – uključivanjem u utrke, i to odmah u prvu ligu - SBK! Štoviše, posebice je radi toga 1999. izrađena edicija RSV-a pod nazivom Mille SP. Proizvedeno je 150 komada radi ishođenja licence za SBK, a svaki je primjerak obilježen pločicom sa serijskim brojem koja se nalazi na mostu prednje vilice.

Rotaxov V2 je u SP-u razvijao 145 KS, imao je ugrađene klipove cosworth te na raspolaganju trkaći eprom i ispuh. Kotači su bili od lake legure, na okviru se mogao podešavati predtrag i međuosovinski razmak, ovjes je bio Ohlinsov, oplate karbonske, a spremnik goriva izrađen od aluminija. RSV mille SP je stajao astronomskih 60.000 njemačkih maraka. Ukoliko se bavite mišlju da kupite egzotični trkaći motocikl, ovo je svakako jedna od ponajboljih investicija. Naime, osim što se radi o vrlo rijetkom primjerku, uživat ćete i u privilegiji da ćete se tim motociklom za razliku od ostale egzotike u ovom pregledu - voziti. Da, baš kao i obični ;ille, i SP je trajan motocikl koji se ne kvari i koji može izdržati podosta toga. Oprema na njemu je krema tog doba, a i danas biste vozeći ga na trkalištu štopericu zaustavljali na respektabilnim vremenima. Dobra vijest? Ima ih samo 150, pa je ekskluziva u pravom smislu te riječi zajamčena. Loša vijest? Samo ih je 150 u svijetu, od toga znamo da su dvije završile i u Hrvatskoj.

Obujam: 998 ccm
Snaga: 145 KS
Masa: 207 kg
Cijena rabljenih: od 10.000 eura 


Plus: upravljivost, oprema, trajnost, limitiran broj primjeraka
Minus: još uvijek se ne može otarasiti "Fiatovog" imidža kvarljivosti



Benelli Tornado 1130 - Nekretnina bez vrijednosti



Bila je to prava senzacija. Tvornica bogate tradicije i povijesti motociklizma, koja je 90-ih bila poznata isključivo po proizvodnji skutera, potkraj 1999. je pustila šapat – predstaviti ćemo motocikl koji ce sve hipnotizirati. Dvije godine kasnije to se pretvorilo u stvarnost i svijet je ugledao zeleno-srebrni Tornado 900 koji je ime dobio po slavnom pretku iz 1971. Trocilindarski agregat u početku je imao 898 ccm i razvijao je 136 KS, no patio je od mnogih dječjih bolesti. Stoga je vrlo brzo zamijenjen onim od 1131 ccm sa 152 KS. Naravno, ni to nije pomoglo otkloniti problem. Tornado je etabliranoj konkurenciji mogao držati vodu jedino u poglavlju upravljivosti, dok je sve ostalo bilo ravno debaklu. Razvoj snage, mjenjač, stabilnost u zavoju, povratna informacija i kočenje bili su na razini nekih motocikala iz prošle dekade, no unatoč tome Benelli je ipak uspijevao pronaći put do nekih kupaca. Naravno, zavodljiva je figura učinila svoje.

No, 2005. tvrtku preuzimaju Kinezi koji su dodatno srušili ozbiljnost marke, što je ustvari bio posljednji čavao u lijesu tvrtke iz Pesara. Barem u onom obliku u kojem su ga Talijani zamišljali, jer Kinezi su se dalje fokusirali na proizvodnju jeftinih motocikala manjeg i srednjeg obujma. No, ukoliko vas niti sve rečeno ne može skreniti s puta i još uvijek želite svoj kapital uložiti u Tornado koji glumi nekretninu - samo naprijed! Mislite li se pak voziti na njemu, tada zaboravite cijelu priču, jer lista kvarova i nedostataka je veća od one poreznih dužnika u Hrvatskoj. Izdvojiti ćemo samo neke koje su dio našeg osobnog iskustva. Nakon samo dva kruga na trkaćoj stazi s tek razrađenim motociklom, akumulator je bio prazan. Zatim je uslijedio problem s anti-hoppingom, koji je toliko eskalirao da na kraju testnog dana spojka uopće nije funkcionirala. Uz to, popustila su tri od ukupno četiriju šarafa na kučištu radilice uslijed čega je iz motora iscurila poprilična količina ulja. Amortizer upravljača također je ispustio ulje, a indikator motormenadžmenta se nakon te vožnje više nije gasio. To se sve dogodilo na novom motociklu, pa pokušajte si onda predočiti kakve sve „tajne“ krije rabljeni Tornado.

Obujam: 898 (1131) ccm
Snaga: 136 (152) KS
Masa: 212 (224) kg
Cijena rabljenih: 4000 do 6000 eura


Plus: upravljivost, ovjes
Minus: enormna potrošnja, sklonost raznim kvarovima, tvrda spojka, loš mjenjač, teško pokretanje motora, vibracije



Ducati 916 - Dobar poput vina



Umjetničko djelo Massima Tamburinija svom vlasniku nudi vrlo neudobnu i napornu poziciju sjedenja te tvrdo i oštro podešen ovjes koji reagira i na najmanju neravninu na cesti. Na glasu je kao vrlo nepouzdan motocikl koji nije predviđen za često korištenje u svakodnevici. Okej, to je ono loše. Pitate se što uopće nakon ovoga može biti dobro? Recimo to da se motocikl zove – Ducati 916! Otac svih superbikeova će vas prije svega oduševiti vrhunskom stabilnošću po pravcu te tijekom nagiba u zavoju, fenomenalnim kočnicama i munjevitom upravljivošću. Ipak, jedno se pamti kudikamo više od svega ostalog, a to je fenomenalni zvuk. L-twin iz dvostrukog underseat-ispuha zrakom širi simfoniju koju ne može nadmašiti ni ona iz Milanske skale.

Iako je Ducati kao tvornica u me‑đuvremenu znatno napredovao te lansirao cijeli niz nasljednika tog modela, 916 je dosad ostao original koji nitko nije nadmašio. Tko ga ima, može samo zadovoljno trljati ruke i čekati, jer ovaj motocikl svakim danom postaje sve cjenjenijim. Ducatisti i danas govore da je to jedini pravi sportaš koji je stigao iz Bologne u posljednja dva i pol desetljeća, što je dodatno zacementiralo njegov kultni status na tržištu. Pronaći dobar 916 u Hrvatskoj je ravno vjerojatnosti da ćete u Lici pronaći Sveti gral, no nemojte da vas to u startu obeshrabri. Kod ovog je modela najvažnije da po njemu nije „šarafao“ nestrucni mehaničar, sve ostalo se uz manje ili više troška ipak može dovesti u red. Redovita kontrola ventila i izmjena zupcastog remena su prioritet, a kontrola dotegnutosti vitalnih matica, vijaka i komandi obaveza.

Obujam: 916 ccm
Snaga: 109 KS
Masa: 218 kg
Cijena rabljenih: od 5000 eura


Plus: upravljivost, dinamika, kočnice, kultni status, vrijednost pri daljnoj prodaji

Minus: osjetljivost na neredovito i nestručno održavanje, naporna ergonomija, visoka cijena



MV Agusta F4 750 - Između savršenstva i nemara



Kakva ljepota! Ne, ne možemo uopće raspravljati o bilo kakvom obliku pristranosti, jer F4 je - od trena kada je s nje na pozornici skinut pokrov - bila superzvijezda. U prilog tome govori i da je u svojoj garaži imaju španjolski kralj Juan Carlos, Jay Leno te naravno legendarni Giacomo Agostini. No, vrijeme divljenja prestalo je onog trenutka kada smo je prvi put provezli. Tada smo rekli - uh, što je ovo? Beskonačno dug spremnik goriva, nisko smještene ručice, sjedalo tanko poput lista papira! Oznaka sport je početkom 90-ih možda i značila oskudijevanje i mučenje, no deset godina kasnije baš i ne. Vozaču je nakon 200 km vožnje, ne bi li se vratio u stanje normale, trebala sauna, topla kupka i masaža. No, umor s vremenom nestaje, što se ne može reći za neprecizno, bezosjećajno i grubo primanje gasa, tvrdu spojku te veliku rupu u krivulji snage u srednjim režimima. S tim se nedostacima jednostavno mora živjeti.

U trenutku kada su se svjetla pozornice ugasila i kada su zvijezde poput Angeline Jolie i Willa Smitha sišle s MV-ovog sjedala, s njom su nasamo ostali obični smrtnici, odnosno kupci iz svakodnevice. Oni su za cijenu od 20.000 eura dobili motocikl koji je preko noći postao slavan i za kojim su svi uzdisali. No, isto tako su dobili i motocikl koji je pri punom zaokretu upravljača „rezao“ palce na spremnik goriva, kojem su klipnjače iz čista mira letjele kroz blok, koji je trošio poput helikoptera i čija se temperatura motora mijenjala prema uzoru na astrološki položaj zvijezda. Uz to, zbog učestalog neplaćanja dobavljačima vjerojatnost nabavke rezervnih dijelova ravna je zgoditku na kladionici. Može li biti gore od ovoga? Kao i uvijek u životu, može! Primjerice, na tržištu se pojavi model F3 675 koji vrlo nalikuje slavnom originalu, a stoji - 95.000 kuna. Mislimo da nakon toga mnogi vlasnici MV-a igraju pikado na slici pokojnog Claudija Castiglionija.

Obujam: 749 ccm
Snaga: 134 KS
Masa: 210 kg
Cijena rabljenih: od 5500 eura


Plus: ovjes, dizajn, celebrity-status iliti "baš sam poseban", cijena
Minus: ergonomija, mehanička kvaliteta, nepouzdanost, dostupnost rezervnih dijelova, potrošnja goriva, grub i neprecizan odgovor na gas





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha V-max Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha T-max 500 Gilera GP800 Honda VT 750 C shadow Yamaha YZF-R1 2009 Suzuki DL650 V-Strom Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Piaggio beverly tourer 300ie Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Ducati Diavel (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS 125 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Megelli sport 125 R Aprilia Shiver 750 GT Suzuki GSF1250 S ABS bandit KTM 690 Duke BMW K 1600 GT (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 600 (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Kawasaki KLR650 / R Ducati 1198 SP (2011.) BMW S 1000 RR Honda CBR 125 R (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Yamaha FJR 1300 AS KTM Duke 125 (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia RSV 4 R Yamaha YZF-R6 2008- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha TDM850 1996- Honda VT 750 Shadow Spirit Hyosung GT 250 R BMW K 1300 GT 2009 MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBR 250 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Gilera Nexus 300 i.e. Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Honda CB600F Hornet 2007- Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Triumph Speed Triple (2011.) Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Honda VTX 1800 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda SW-T 600 (2011.) Ducati 848 evo (2011.) Honda CB 1300 2008 Moto Guzzi V7 Racer (2011.)