Motorevija
PRETRAGA
2009-07-10 , Autor: Danijel Puljek, Slike: GEC
Bookmark and Share

Isprobali smo agresivni i sportski nastrojeni Hyosungov četverocikl TE 450 koji ispod asketske vanjštine krije iznimnu snagu i odličnu voznost



A sada sport i glazba - bila je godinama najava za popularnu emisiju na jednoj državnoj radiostanici. Iako radio nema baš nikakve veze s time gdje smo tada bili i što smo radili, nekakva mentalna poveznica u glavi definitivno se u jednom trenutku dogodila. Naime, mi smo od radija bili poprilično daleko, pod kacigom, na prašnjavoj motokros stazi, na Hyosungovom sportskom četverociklu TE 450.
 
Upravo je on pojavom i ponašanjem na stazi uvjetovao da se sjetimo tog famoznog - sport i glazba. Možda je više u glavi odzvanjalo ovo sport, jer je testirani četverocikl namijenjen prvenstveno u tu svrhu. TE 450 pripada u klasu „cjenovno prihvatljivijih“, a ipak iskoristivih strojeva koji se mogu naći na našem tržištu. Time će biti zanimljiv prije svega vozačima amaterima kojima priroda i rekreacija na zahtjevnijem terenu služe za punjenje baterija preko vikenda, ali i profesionalcima koji u njemu mogu pronaći solidnu osnovu za izgradnju pravog natjecateljskog stroja. I jedni i drugi na njemu će naći korektnu vozačku poziciju, ponajprije za vozače srednje građe, s dobro postavljenim osloncima nogu i upravljačem, ali, još važnije, i pomalo neuobičajenu geometriju podvozja.



Za razliku od konkurencije, TE 450 ima uži trag prednjih kotača, kratki međuosovinski razmak i podjednaku „colažu“ prednjih i stražnjih kotača. To mu omogućava da se na stazi ponaša iznimno okretno i lakoćom upravljanja odvede vozača u položaje u kojima se ne bi trebao naći, poput kosog skoka ili podizanja na dva bočna kotača pri ispravljanju upravljača na izlazu iz zavoja. Sreća je da se i vozačke greške na njemu lako ispravljaju, pa „izleti u nepoznato“ završavaju bezbolno.

Ukupno gledano, po pitanju voznih osobina TE nudi jako puno, zahvaljujući već spomenutoj koncepciji okvira i ovjesa. Zbog uskog prednjeg trapa i položaja upravljača „pod vozačem“ četverociklom se lako upravlja, ali ga se lako kontrolira i po poprečnoj osi. Tako je za TE teško reći je li prednje ili stražnje centraže, jer se položajem tijela i malim impulsima naprijed ili natrag on može prema doskoku voditi vrlo uravnoteženo. U skokovima, doskocima i, naravno, vožnji po neravnijem terenu pomaže i suha masa manja od 200 kg. Jedna i druga karakteristika dovode do toga da je četverocikl vrlo upravljiv i prijateljskih manira na terenu.



Dokaz odlične kontrole po poprečnoj osi je i vožnja s prednjim amortizerima podešenima na meko, kada pri doskoku vozač može prizemljiti četverocikl tako da ujednačeno i vrlo malo komprimira i prednji i stražnji ovjes, a jedno oštrije kočenje samo prednjom kočnicom na asfaltu dovodi amortizere s istim podešenjem „na blok“.

To znači da se početnici mogu upuštati u oštriju vožnju i skokove bez bojazni da će moment upravljača ili naglo propadanje prednjeg kraja pri doskoku prenijeti veliki stres na njihove ruke ili nepripremljene baciti prema naprijed preko upravljača. U poglavlju upravljivosti zato je najbolje ocijeniti i ovjes te kočnice. Kako smo već rekli, ovjes funkcionira korektno čak i kada je raspušten jer ne trpi pretjerano od mase četverocikla. Također, i sprijeda i straga rezerve ublažavanja više je nego dovoljno pa se samo treba pozabaviti podešavanjem kompresije i prednapregnutosti opruga po vlastitom izboru.

Kočnice su jako dobre - i to prvenstveno zato što na obje polugice nude dobar osjećaj za doziranje unatoč čeličnim nitima opletenim kočnim crijevima. Polugica prednje kočnice može se podesiti po odmaku od ručke, a omjer kočne sile sprijeda/straga pri kočenju nožnom polugom dobro je odmjeren. Kada s terena zakoračite ili se vratite na asfalt, stvari su nešto drukčije, pa uži prednji trap na višim brzinama uzrokuje više lelujanja lijevo-desno nego smo navikli. Isto je i pri kočenju prednjom kočnicom, no i jedna i druga pojava daleko su unutar granica sigurnosti te uz kratko navikavanje vozač na njih više ni ne misli.


1. Prednja kočnica iznimno je snažna, a može se i dobro dozirati 2. Stražnji amortizer, kao i prednja dva, potpuno je podesiv, no pristup podešenju povrata nešto je kompliciraniji 3. Lijevana stražnja vilica i monoamortizer s polužjem pokazuju želju konstruktora da stvore dugotrajno kapacitetno sportsko vozilo kojemu staza nije strana

I na cesti i na terenu moramo pohvaliti motor. Moderno građeni jednocilindraš hlađen tekućinom lako se pokreće, a posebno ga karakteriziraju trenutačan odgovor na gas i odlična reakcija pod opterećenjem. O snazi ne treba trošiti riječi jer je deklariranih 52 KS i više nego dovoljno za tu šasiju i mogućnosti vozila. Puno je važnije to što od vrlo niskih okretaja pod opretećenjem možete ubrzavati bez prevelikog zatrzavanja karakterističnog za jednocilindraše, a potom možete dodavati gas unedogled jer okretaja i snage ima napretek.

Nešto lošije možemo ocijeniti mjenjač, koji je nešto „tvrđi“ pri manipulaciji, pa se na osjećaj na polugici treba naviknuti. Uz to, njegovi prijenosni odnosi nešto su kraći te daju dodatnu eksplozivnost četverociklu na stazi, ali i uzrokuju veće vibracije pri bržoj vožnji asfaltom zbog viših okretaja motora. Unatoč tome, najviša brzina je za četverocikl vrlo visokih 133 km/h, a treba pohvaliti i izvedbu polugice mjenjača, koja je pravilno odmaknuta od bočnog poklopca motora i može se dobro podesiti prema zaštitnoj čizmi.


Instrumenti su jednostavni, ne previše moderni, ali su svakako pregledni - posebno signalne žaruljice Kvalitetno riješena polugica ručne kočnice koja se može blokirati, ali i koristiti vezana za polugicu spojke

Za razliku od voznih karakteristika, luksuz i komfor na TE-u su u drugom planu. Iako je nadgrađe izrađeno solidno, a stražnji je ispušni lonac od nehrđajućeg čelika, itd., vozač svejedno ne može ne primijetiti „grubi“ vizualni dojam ovog modela. TE ne skriva sportsko usmjerenje, pa na njemu nećete naći pretinac za sitnice, moderne instrumente ili luksuzne detalje poput LED-pokazivača smjera. Čak ni motor ne nudi mogućnost ručnog pokretanja, pa i to ukazuje da je TE-u mjesto prije na zahtjevnoj sportskoj stazi nego u kilometrima od civilizacije udaljenoj šumi.

Upravo će ga tako i promatrati potencijalni kupci koji za njega trebaju izdvojiti 43.750 kuna, što s obzirom na ponuđeno i na konkurenciju ne smatramo pretjeranim iznosom. Naravno, oni koji se odluče za ovaj model trebaju biti svjesni da on nudi puno sporta, a nešto manje luksuza iliti „glazbe“.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Gilera Runner 50 SP Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Aprilia shiver 750