Test | Suzuki Hayabusa 1300 ABS
Brzine je oduvijek imala, a od ove godine sa sobom donosi i više sigurnosti, i to zahvaljujući Brembovom monobloku i ABS-u
Njemačka autocesta A7 u smjeru juga, točnije mjesta Fussen, malo podsjeća na videoigrice. Na horizontu se uzdiže veličanstvena panorama Alpa, a vozač na odjednom nailazi na red uskih zavoja. Brzina 260 km/h, posljednja promjena brzine, šesti stupanj. Moć ubrzanja jednostavno ne prestaje, 280 km/h, a igla brzinomjera i dalje divlja prema ničijoj zemlji jer brojka 300 već odavno ne stoji na ljestvici brzinomjera, a još manje 340 kada je 'prahayabusa' 1999. otvorila vrata u jednu potpuno novu dimenziju.
Tada je 175 KS bilo uistinu pretjerivanje, svijet je dobio novi nadmotocikl. Stvoren u zračnom tunelu ugledao je svjetlo dana na javnim cestama. Ime „Hayabusa“ potječe od japanskog naziva za sivog sokola koji se s više od 300 km/h obara na svoje žrtve, druge ptice.
Uslijedila je poznata javna rasprava o opasnostima, o snazi i brzini motocikala koje se ne mogu kontrolirati. Svi proizvođači motocikala u Europi obvezali su se na dobrovoljno ograničenje brzine koje od 2001. iznosi 298 km/h. I tako je san o superbrzinama - pregazilo vrijeme.
No, karizmi ove suze od 1300 ccm to nije naštetilo, već je tada ušla u legendu i postala besmrtnom. Pionir lovaca na brzine je još uvijek tu, jači i snažniji nego ikad. Za sezonu 2008. temeljito je obnovljen: veći obujam, punih 1340 kubika i 197 KS pri umjerenih 9500 okretaja, a najviša brzina – 295 km/h.
No, po pitanju sigurnosti nedostajao je ABS. Sila kočenja nije bila uvjerljiva, a tupe kočnice bile su sušta suprotnost potencijalu pogona bolida. Suzuki je oštru kritiku uzeo u obzir, te od ove godineu serijsku opremu spadaju radijalni Brembov monoblok i ABS.
Anđeo čuvar smiruje,ali što znači smiraj? Ovdje se radi o olujnim uvjetima, jer brzinom dvostruko višom od orkana hayabusa danas para oblake,a vozač se mora sagnuti ispod ne odviše velikog vjetrobrana. Pritomvozač visok 1,71 metar može još gotovo uspravno sjediti do brzine od oko 200 km/h.
No, nakon toga se počinje potpuno osjećati svijet fizike. Dvostruka brzina znači četverostruki otpor zraka, a raste kvadratno kao i potreba za snagom. Pri brzini od 300 km/h otpor zraka je 16 puta veći nego pri brzini od 75 km/h. Sokol u brišućem letu koji formalno nalikuje mravojedu čvrsto leži na asfaltu, a svijet pored nas prolazi brzinom od 80 metara u sekundi.
Nevjerojatno povjerenje stvara ležanje ovog 265 kg teškog bolida, stabilnost na pravcu i držanje ceste. Wow! Uz stražnjicu pomaknutu jako prema nazad, držanje pravca se još osjetno poboljšava. Vozač se mora dobro ispružiti kako bi dohvatio upravljač, a široki spremnik goriva od 21 litru širi noge.
Da, ovakav položaj sjedenja je poprilično staromodan i odgovara ikoni koja je izašla iz svog vremena. Koncentriraj se, ciljaj, fokusiraj i prolazi - vidno polje se sužava, dok kamioni kao da stoje. Vrtuljci se vrte unazad, no uskoro dobrovoljno otpuštamo gas. Što je previše je previše, čak i zavoji na autocesti postaju jednostavno preuskima, a dolazi i ograničenje brzine - uf.
Slijedi snažan izdisaj, uspio si, uspravi se i kotrljaj na 200, 180 km/h. Ima li smisla ili ne, jednom na trenutak vinuti se u najviše brzine? Uistinu je to još uvijek jedan od najvećih doživljaja na dva kotača, nešto neponovljivo i originalno. Svatko tko si to može priuštiti, trebao bi istinski uživati u tome jer - tko zna dokad će biti tako.
Dobro je što suzuki i vrlo uspješno svladava i manje zanimljivu prometnu svakodnevicu, kao na primjer uspon na cestu A8 brzinom od 50 do 70 km/h. Svejedno,jer s ovakvom pilom vozač sene mora dokazivati. Pravih 185 KS vozača čine suverenim, opuštenim, a na 100 km/h u šestoj brzini motor se vrti na tek 3500 o/min. Vrlo ležerno, zar ne?
Nevjerojatan je doživljaj kako ovaj motocikl pri 3000 o/min„čupa“, i to u bilo kojoj brzini i sa 100 Nm, pa se pitamo zašto za 2013. u ponudi nema i kontrolu trakcije. Krajičkom oka promatraš kako djeca u crnom audiju A6 dižu palčeve. Kasnije, na odmorištu ljudi ti prilaze, ne događa se danas često da prolaznici odmjeravaju jedan japanski motocikl. Te organske, aerodinamične oblike koje vozača pri najvišoj brzini posve uvuku u doživljaj, ta okrugla stražnja svjetla koja nastavljaju oblik prednjih svjetala - prekrasno ili napuhnuto?
Stvar ukusa, kao i polarizirajuća perla-bijela boja, koja je kao i cijeli motocikl stvar imidža. Ovaj motocikl se na cesti prepoznaje, i tu nema dvojbe. Puniš spremnik goriva nakon 229 kilometara pretežito prenatrpane i prometne ceste sa 13,55 litara, i spuštaš vizir. Moćni trokutasti ispušni topovi opravdavaju svoje ime, predu tupo i tiho, a duboko grgljanje iz airboxa djeluje napeto, a da pritom ne živcira susjede.
Ubacivanje u prvu brzinu zahtijeva malo jači pritisak na polugu mjenjača, ali izuzev toga je mjenjačka kutija bez mane. Ovjes ne radi tako kremasto kao kod neoklopljenog sestrinskog modela B-king, čime dolazimo do nevjerojatne ironije jer je taj model izbačen iz Suzukijevog proizvodnog programa.
U redu, mora se priznati da ugljikom presvučena vilica upside-down na hayabusi radi izuzetno osjetljivo. No,koščata i tvrda opružna noga plaća danak bezuvjetnoj stabilnosti pri najvišoj brzini, jer se pri brizni od 300, oprostite 295 km/h ništa ne smije ljuljati.
Tome kumuje i dugi međuosovinski razmak od 1485 mm, i specijalno za hayabusu razvijene gume bridgestone BT 013 posebne oznake - „M“ tribut. Postoje doduše i upravljiviji motocikli, pa što? Hayabusa nije dječja igračka, pri srednjim okretajima, dakle u području u kojem se najčešće vozi, potentni četverocilindraš lagano vibrira što na kraju otupi ruke i ostale dijelove tijela koji se nalaze na kraju spremnika goriva.
Također, veseli meko primanje gasa zbog dvostrukih prigušnih zaklopki i nove kočnice koje hayabusi totalno gode. Fino se doziraju, grizu i otporne su pa konačno sivi sokol s autoceste i pri negativnim ubrzanjima može pokazati svoj puni potencijal. Sada odlično ne koče samo profesionalci, što je pohvalno (vidi okvir desno).
No, mali moment uspravljanja pri kočenju se ne može skriti, kao primjerice pri izlazu s autoceste. Čini se kao da se buni što silazi sa svog brzinskog terena, jer hayabusa obogaćuje život na preticajnom traku autoceste. Tako je bilo prije 15 godina, a tako je i sada.
Tehnički podaci
Motor
Tekućinom hlađen četverocilindarski redni motor, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, ubrizgavanje promjera 44 mm, regulirani katalizator, alternator 425 W, akumulator 12V/10 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana hidraulično, šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 43:18
Promjer x hod 81,0 x 65,0 mm
Obujam 1340 ccm
Kompresija 12,5:1
Okvir i ovjes
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down promjera 43 mm, amortizer upravljača, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem
Kočnice Sprijeda dvostruki diskovi promjera 310 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 260 mm i čeljust s dva klipa, ABS
Kotači Alu-legura, 3,50x17, 6,00x17
Gume 120/70 ZR 17, 190/50 ZR 17
Serijske gume bridgestone BT 015 „m“
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1485 mm, kut glave okvira 66,6 stupnjeva, predtrag 93 mm, hod sprijeda/straga 120/140 mm, visina sjedala* 810 mm, masa sa svim tekućinama* 268 kg, dopuštena nosivost* 181 kg, spremnik goriva 21 litra
Garancija dvije godine
Servisni intervali svakih 6000 km
Boje bijela, crna
Zajednica | Komentari