Motorevija
PRETRAGA
2009-04-11 , Autor: Mario Crnković , Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

Iako o francuskim proizvođačima motocikala ne znamo previše, određene su manufakture tijekom povijesti izrađivale vrhunske moto primjerke, a jedna od njih nesumnjivo je i tvrtka Dollar



U povijesti motociklizma ima još mnogo neistraženih područja koja pružaju neiscrpan izvor zanimljivih informacija. Tako moramo priznati da se dosad nismo bavili francuskim razvojem moto industrije koja je osim mnogo tvrtki na tržište izbacila i neke uistinu pažnje vrijedne modele. Primjerice, valja spomenuti firme Gnome & Rhone, Hildebrand & Wolfmuller ili Velosolex, koje su, iako doduše davno, u razvoju motociklizma ostavile neizbrisiv trag.
Iako smo nabrojali zasigurno najveće francuske proizvođače u povijesti, u današnjem ćemo se osvrtu baviti jednom manjom firmom koja je jednim svojim modelom, i to i tehničkim karakteristikama i ekskluzivnošću, zaintrigirala autora ovih redaka.

Naime, tvrtka Dollar svoje korijene vuče još iz davne 1850. godine kada je osnovan Foucher and Delachanal mechanical engineers, a bavili su se izradom raznih mehaničkih strojeva. Godine 1890. unutar svog brenda 'Omnium & Spencer' započinju izradu bicikala, a ubrzo fascinirani tadašnjim razvojem u Americi osnivaju i 'Dollar cycle'. Svoj prvi motocikl predstavljaju na pariškom salonu 1923. godine, i to model 123 ccm koji je bio pogonjen Moserovim agregatom. Uz to, između 1925. i 1927. izrađuju motocikle od 175 i 250 kubičnih centimetara, a prekretnicu donosi 1928. kada se u 250-, 350-, i 500- kubične motocikle počinju ugrađivati motori francuskog dobavljača Chaisea. Također, valja napomenuti da firma Dollar nikada nije izrađivala pogonske agregate, već ih je kupovala od brojnih firmi, uglavnom Mosera, JAP-a, Chaisea te MAP-a.

Uz to, potaknuti dobrim razvojem i prodajom, 1933. godine predstavljaju vrhunac svoje proizvodnje, model V4 od 750 kubičnih centimetara s Chaiseovim agregatom u smjeru vožnje. Specifičnost tog motora bio je V-raspored cilindara pod kutom od samo 14 stupnjeva koji je kasnije bio predložak za motor što se ugrađivao u lanciu fulviu. Također, V4 bio je predivan motocikl s najmodernijom tehnikom tog vremena, iznimno udoban i miran u radu tako da su ga tadašnji novinari i za tehnička i za vozna svojstva ocijenili visokim ocjenama. Budući da ukupna masa vozila nije iznosila više od 176 kg, dollar V4 750 za to je vrijeme bio osobito lagan, a reklamirali su ga kao sport-tourer.



Osim toga, primarni prijenos snage bio je preko podizača ventila i klackalica, sekundarni preko kardanskog vratila, potom su prednje vilice bile trapez sa središnjim oprugama, stražnje je ogibljenje pak bilo kruto, a opruge su bile ugrađene samo pod stražnje sjedalo. Ubrizgavanje goriva bilo je povjereno središnjem karburatoru tipa AmaC, kvačilo je bilo moderno višelamelno u ulju, a mjenjač je imao tri brzine.
Međutim, već 1934. godine rade se neke tehničke preinake. Tako se odnos hod/provrt s početnih 62X60 mijenja na 62,50X60, zatim se poboljšava kvačilo sa sedam lamela i na koncu dobiva još mirniji rad motora te bolje odvajanje kvačila.



Nažalost, proizvodnja završava već 1934. godine, što zbog visoke cijene, što zbog malog broja prodanih modela, ali ponajviše zbog goleme svjetske gospodarske krize koja je zahvatila i Francusku. Bilo kako bilo, za kraj moramo istaknuti da taj motocikl nepobitno predstavlja vrhunac francuske moto industrije pa ga stoga s pravom stavljamo među moto legende svih vremena.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.