Motorevija
PRETRAGA
2009-04-11 , Autor: Mario Crnković , Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

Iako o francuskim proizvođačima motocikala ne znamo previše, određene su manufakture tijekom povijesti izrađivale vrhunske moto primjerke, a jedna od njih nesumnjivo je i tvrtka Dollar



U povijesti motociklizma ima još mnogo neistraženih područja koja pružaju neiscrpan izvor zanimljivih informacija. Tako moramo priznati da se dosad nismo bavili francuskim razvojem moto industrije koja je osim mnogo tvrtki na tržište izbacila i neke uistinu pažnje vrijedne modele. Primjerice, valja spomenuti firme Gnome & Rhone, Hildebrand & Wolfmuller ili Velosolex, koje su, iako doduše davno, u razvoju motociklizma ostavile neizbrisiv trag.
Iako smo nabrojali zasigurno najveće francuske proizvođače u povijesti, u današnjem ćemo se osvrtu baviti jednom manjom firmom koja je jednim svojim modelom, i to i tehničkim karakteristikama i ekskluzivnošću, zaintrigirala autora ovih redaka.

Naime, tvrtka Dollar svoje korijene vuče još iz davne 1850. godine kada je osnovan Foucher and Delachanal mechanical engineers, a bavili su se izradom raznih mehaničkih strojeva. Godine 1890. unutar svog brenda 'Omnium & Spencer' započinju izradu bicikala, a ubrzo fascinirani tadašnjim razvojem u Americi osnivaju i 'Dollar cycle'. Svoj prvi motocikl predstavljaju na pariškom salonu 1923. godine, i to model 123 ccm koji je bio pogonjen Moserovim agregatom. Uz to, između 1925. i 1927. izrađuju motocikle od 175 i 250 kubičnih centimetara, a prekretnicu donosi 1928. kada se u 250-, 350-, i 500- kubične motocikle počinju ugrađivati motori francuskog dobavljača Chaisea. Također, valja napomenuti da firma Dollar nikada nije izrađivala pogonske agregate, već ih je kupovala od brojnih firmi, uglavnom Mosera, JAP-a, Chaisea te MAP-a.

Uz to, potaknuti dobrim razvojem i prodajom, 1933. godine predstavljaju vrhunac svoje proizvodnje, model V4 od 750 kubičnih centimetara s Chaiseovim agregatom u smjeru vožnje. Specifičnost tog motora bio je V-raspored cilindara pod kutom od samo 14 stupnjeva koji je kasnije bio predložak za motor što se ugrađivao u lanciu fulviu. Također, V4 bio je predivan motocikl s najmodernijom tehnikom tog vremena, iznimno udoban i miran u radu tako da su ga tadašnji novinari i za tehnička i za vozna svojstva ocijenili visokim ocjenama. Budući da ukupna masa vozila nije iznosila više od 176 kg, dollar V4 750 za to je vrijeme bio osobito lagan, a reklamirali su ga kao sport-tourer.



Osim toga, primarni prijenos snage bio je preko podizača ventila i klackalica, sekundarni preko kardanskog vratila, potom su prednje vilice bile trapez sa središnjim oprugama, stražnje je ogibljenje pak bilo kruto, a opruge su bile ugrađene samo pod stražnje sjedalo. Ubrizgavanje goriva bilo je povjereno središnjem karburatoru tipa AmaC, kvačilo je bilo moderno višelamelno u ulju, a mjenjač je imao tri brzine.
Međutim, već 1934. godine rade se neke tehničke preinake. Tako se odnos hod/provrt s početnih 62X60 mijenja na 62,50X60, zatim se poboljšava kvačilo sa sedam lamela i na koncu dobiva još mirniji rad motora te bolje odvajanje kvačila.



Nažalost, proizvodnja završava već 1934. godine, što zbog visoke cijene, što zbog malog broja prodanih modela, ali ponajviše zbog goleme svjetske gospodarske krize koja je zahvatila i Francusku. Bilo kako bilo, za kraj moramo istaknuti da taj motocikl nepobitno predstavlja vrhunac francuske moto industrije pa ga stoga s pravom stavljamo među moto legende svih vremena.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha FZ1 Fazer Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha XT660X Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) KTM 690 Duke Honda CBF 600 N Ducati Diavel (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Megelli sport 125 R Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Gilera Runner 50 SP Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Gilera Nexus 300 i.e. KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ8/fazer 800 Honda VFR 1200 F Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki KLR650 / R Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF 600 S Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Suzuki DL1000 V-Strom Yamaha FJR1300 Triumph Tiger 800 (2011.)