Motorevija
PRETRAGA
2009-08-15 , Autor: Ozren Buriša, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

Jednostavni savjeti koji će pomoći da dobre fotografije s putovanja učinite izvrsnima

Jedna ideja može napraviti razliku
Jedna ideja može napraviti razliku


Deset savjeta profesionalaca
 
1. Razmislite – najbolje fotografije najprije nastaju u glavi, a tek zatim u fotoaparatu
 
2. Doba dana – izbjegavajte podnevno sunce. Idealna svjetlost je ujutro ili kasno poslijepodne
 

3. Poseban ambijent – čarolija se može uhvatiti oko pola sata poslije zalaska ili prije izlaska sunca,
ali uz obavezno korištenje stativa
 
4. Kompozicija – bez temeljnih poznavanja pravila kompozicije, teško ćete uspjeti u stvaranju
profesionalnih fotografija
 

5. Eksperimentirajte – s jednim motivom radite više fotografija iz različitih perspektiva
 
6. Boje – crna boja, iako popularna među motociklistima, nije idealna za fotografije
 

7. Analizirajte – proučavajte kvalitetne fotografije, učite iz njih, te sami odredite svoj smjer
 

8. Budite blizu – bit fotografije nije samo prenijeti događaje, već biti „u fotografiji“
 

9. Svjetlost – sumrak i kontra-svjetlo stvaraju posebnu atmosferu
 

10. Dinamika – duga ekspozicija kod slikanja pokreta donosi napetost

Budimo realni, ovih nekoliko savjeta o fotografiranju nikoga neće učiniti profesionalcem. Međutim, nerijetko samo jedna ideja može napraviti razliku između obične slike koja naprosto dokumentira što se dogodilo te kvalitetne fotografije koja graniči s umjetnošću. Zanimljiva putovanja motociklom svakako zaslužuju i zanimljive fotografije pa vam želimo pomoći s nekoliko praktičnih savjeta specijaliziranih za putovanja motociklom.

Dodatna oprema – što i koliko?

Budući da – barem što se opreme tiče – postavlja posebne zahtjeve, u ovom je dijelu naglasak na putopisnoj fotografiji, a razlog je u dugom trajanju putovanja koje se često odvija na izoliranim mjestima.

Dakle, zamislite da se nalazite na vrhu spektakularnog prijevoja u Alpama. Na cesti ste već dva dana, gledate prizor koji bi mogao biti vrhunac vaše pustolovine, jedva čekate da ga ovjekovječite fotoaparatom, a potom vas šokira spoznaja da je baterija – prazna! Kako priroda putovanja ne oprašta propuste u pripremi, tako vam skrećemo pozornost na neke dijelove opreme koje nipošto ne smijete zaboraviti.

Fotografirajte mještane! Usporedite dobro fokusiranog prodavača kruha s nezahvalnom perspektivom glave atraktivnog mještanina lijevo
Fotografirajte mještane! Usporedite dobro fokusiranog prodavača kruha
 s nezahvalnom perspektivom glave atraktivnog mještanina lijevo

Na prvom mjestu su rezervne baterije. Naime, stalno igranje sa zoomom brzo troši energiju, često pregledavanje na LCD-u također, a fotografiranje s blicom još i više. Pridodajte tome još i niske temperature, uobičajene u planinama, i jedna baterija do vrha ceste neće preživjeti dovoljno fotografija. Uz rezervnu bateriju koristan je i kvalitetan punjač. Uz malo potrage pronaći ćete brze punjače koji posao obave za manje od sat vremena što je dovoljno za punjenje tijekom ručka u restoranu. Radi li se o zamjenskim proizvođačima, ti punjači najčešće nisu ni skupi.

Zatim, rezervna memorija. Slikanje motocikala u pokretu, „u rafalu“, i najveće će memorijske kartice vrlo brzo popuniti. Stoga se isplati raspitati o zamjenskim karticama koje ne proizvode „veliki“ proizvođači pa su često osjetno jeftinije. Budući da je riječ o sitnom komadu opreme, važno je pobrinuti se i za kutijice u kojima se čuvaju.

Odlazite li pak na višednevna putovanja, a nije vam praktično nositi putno računalo, na tržištu postoje alternative za pohranu slika. Primjerice, prijenosni preglednici fotografija. Naime, danas dolaze s memorijom većom od 100 gigabajta, imaju ugrađene utore za kartice s kojih zatim vrlo brzo prebace velike količine podataka. Osim toga, dolaze s ugrađenim LCD-om, ali kod nas se ipak rijetko koriste, i to ponajprije zbog cijene koja se može usporediti s prosječnim digitalnim fotoaparatom.
Nadalje, planirate li fotografirati noću, korisno je ponijeti i stativ, makar džepni.

Igrajte se svjetlom Kako iskoristiti različite uvjete osvjetljenja u korist atraktivnih slika? Uz različitu upotrebu svjetla mogu se, umjesto strogo tehničkih, dobiti umjetničke fotografije. Igrajte se kutevima svjetlosti. Bočno svjetlo stvara sjene koje daju efekt dubine pa ih nemojte izbjegavati. Zatim, katkad uključite i nisko sunce u kompoziciju i prikažite zrake svjetlosti. Ili jednostavno, napravite siluetu ciljanog objekta tako što snimate uz jako osvijetljenu pozadinu. Drugim riječima, kršite pravila i uživajte u tome
Igrajte se svjetlom Kako iskoristiti različite uvjete osvjetljenja
 u korist atraktivnih slika? Uz različitu upotrebu svjetla mogu se, umjesto
strogo tehničkih, dobiti umjetničke fotografije. Igrajte se kutevima svjetlosti
. Bočno svjetlo stvara sjene koje daju efekt dubine pa ih nemojte izbjegavati.
 Zatim, katkad uključite i nisko sunce u kompoziciju i prikažite zrake svjetlosti.
 Ili jednostavno, napravite siluetu ciljanog objekta tako
 što snimate uz jako osvijetljenu pozadinu.
 Drugim riječima, kršite pravila i uživajte u tome

I konačno, uz podosta nabrojene opreme zatrebat će vam i dobra, čvrsta i vodootporna torbica u koju, naravno, stane sva oprema.

Perspektiva i kadriranje

Ovdje izlazimo iz okvira tehnike i ulazimo u umjetnost. U umjetnosti, naravno, ne postoje „zakoni“ upisani u kamenu pa ćete nerijetko izvrsne slike dobiti upravo kršenjem opće prihvaćenih pravila. Bilo kako bilo, slijedi nekoliko savjeta kako uhvatiti idealan kadar.

Pravilo trećine. Dok amateri stavljaju glavni objekt ili osobu u sredinu kadra, najčešće je idealno da se nalazi na trećini slike. Također, mnogi aparati imaju opciju pokazivanja „grid“, mreže od dviju horizontalnih i dviju vertikalnih linija kod koje se cilja da objekt slikanja bude na točkama i na linijama. Općenito, treba se zapitati – koje su ključne točke na mojoj fotografiji i kamo ih želim smjestiti?

Glavna prednost digitalne fotografije je što nas po pitanju broja fotografija ne ograničava previše. Stoga je možda ponajbolji savjet koji ćete čuti – eksperimentirajte! Promijenite kut fotografiranja, posebice u odnosu na tipičan „prirodni“ pogled. Ne uvijek, ali često su – budući da prikazuju pogled koji ne vidimo iz svoje, ljudske perspektive – najzanimljivije slike iz ptičje ili žablje perspektive.

Desna fotografija je korektna, osim pozadine. Igrajte se neobičnim perspektivama (lijevo)
Desna fotografija je korektna, osim pozadine.
Igrajte se neobičnim perspektivama (lijevo)

Zatim na red stiže – pozadina. Ona daje kontekst fotografijama, stavlja ljude i predmete u perspektivu, ali često se ponaša i kao smetnja koja odvlači pažnju od najvažnijeg. Za dobru fotografiju važno je također postaviti pitanje – kako se naš „model“ uklapa u svoju okolinu?

Naime, hvatamo li previše pozadine, ona ulazi u prvi plan, a naš fokus postaje sporedan. To se rješava ispunjavanjem kadra glavnim ciljem fotografije što u praksi znači da moramo ili koristiti zoom ili se – dok ne ispunimo više ekrana – fizički približiti objektu. Kako bi pozadina dodatno isticala fokus slike, primjerice motocikl, može se zamutiti tehnikama fokusiranja ili se objekt može pomaknuti ondje gdje dolazi do izražaja – na pozadini s kontrastnim bojama ili oblicima.

Isto tako, treba spomenuti još jedno pravilo prema kojem se objekti u pokretu kadriraju tako da se na fotografiji ostavlja slobodan prostor u smjeru kretanja. To „pravilo“ se možda najčešće može prekršiti. Uz pažljivo rezanje prostora sprijeda mogu se dobiti izvrsne slike koje ističu brzinu ili tragove kretanja.

Slikanje u pokretu

Doživljava se kada je jedan segment slike zamrznut, a drugi zamućen. Vaš je izbor hoće li se kretati motocikl ili okolina, ali uvijek ćete koristiti dulju ekspoziciju
Doživljava se kada je jedan segment slike zamrznut, a drugi
zamućen. Vaš je izbor hoće li se kretati motocikl ili okolina, ali uvijek ćete
 koristiti dulju ekspoziciju

Sada ulazimo u sferu složenije tehnike dinamičkog slikanja. Postoji razlika između slike na kojoj se vidi da je motocikl u pokretu i efektne fotografije na kojoj se pokret uistinu doživljava. Najjednostavnije rečeno, efekt se postiže zamućivanjem pozadine što se tehnički izvodi uz dulje trajanje ekspozicije.
Nešto bolje digitalne kamere imaju više modova rada. Zbog općenito usvojenog engleskog jezika u tehnologiji koristit ćemo riječi na engleskom. Shutter priority shooting omogućuje da ručno namještamo trajanje ekspozicije dok aparat sam mjeri svjetlost i prilagođava otvor blende. Namjestite dulju ekspoziciju, ovisno o brzini i više od sekunde, a zatim pratite motocikl dok se kreće, pritisnite okidač i nastavite ga pratiti.

U teoriji jednostavno, no u praksi znatno složenije. Između ostalog i zbog prejake dnevne svjetlosti za dugo trajanje ekspozicije od, primjerice, dvije sekunde. Dakle, može se slikati u sumrak ili u zoru. Ali ako je podne i ne možete utjecati na vanjske uvjete s puno svjetlosti, ipak postoji rješenje. Jedno je smanjenje ISO-vrijednosti osjetljivosti senzora, po mogućnosti na manje od 100, a drugo nabava filtra koji smanjuje količinu svjetlosti koja prolazi kroz objektiv. Polarizacijski filtri smanjuju količinu svjetlosti, ali imaju i druge efekte poput moguće promjene nekih boja, primjerice boje neba. Filtri ND (neutral density) su izrađeni za slikanje u uvjetima s puno svjetlosti.

Prostor - ispunite ga! Slika lijevo pokazuje mnogo ljudi, ali nikog posebno ne ističe. Slika desno ima samo jedan fokus, ali bez suvišnih detalja
Prostor - ispunite ga! Slika lijevo pokazuje mnogo ljudi, ali nikog posebno
 ne ističe. Slika desno ima samo jedan fokus, ali bez suvišnih detalja

Druga učinkovita opcija za postizanje efekta brzine, uz opisano praćenje motocikla, je slikanje oštre pozadine uz zamućene objekte u pokretu. Za nju je preporučljivo koristiti stativ ili neki improvizirani oslonac.

I, naravno, eksperimentirajte! Za upoznavanje vaše kamere pomoći će vam jedino metoda pokušaja i pogreški uz mnogo ponavljanja.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha V-max Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 KTM 690 Duke Vespa PX 125/150 (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Honda VT 750 Shadow Spirit Aprilia Shiver 750 GT Gilera Runner 50 SP Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Honda CB 600 F/ABS (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha TDM850 1996- Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBF125 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Yamaha FJR1300 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)