Motorevija
PRETRAGA
2009-11-12 , Autor: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Uslijed drastičnog pada tržišta Harley-Davidson odlučuje se na konkretne poteze - MV Agusta ide na prodaju, a Buell se gasi! Druga odluka je, osnivača te marke Erika Buella, emotivno shrvala

Dobar dan, moje ime je Erik Buell
Dobar dan, moje ime je Erik Buell
"Dobar dan, moje ime je Erik Buell. Naš mali tim u Wisconnsinu je od 1983. izrađivao američke sportske motocikle koji su bili nevjerojatni i uzbudljivi. Za mene je ovo vrlo emotivno vrijeme i s tugom vam prenosim da Buell motocikle više - neće proizvoditi!“

Tim je riječima Erik Buell, gotovo na rubu plača, 15. listopada na youtubeu objavio svoj trominutni govor u kojem je obznanio da Harley-Davidson odustaje od daljnje proizvodnje Buella!

Sprešana kocka doista je postala posljednji Buellov novitet
Sprešana kocka doista je postala posljednji Buellov novitet
Erik je oduvijek bio poznat kao vrhunski zabavljač, rock zvijezda, koji izuzetno emotivno i originalno promovira svoje motocikle. Harleyju je to odgovaralo, barem do trenutka objave govora. Potom je iz uprave stigla vrlo oštra poruka - „Odsad više ni riječi o tome! Do daljnjeg ti zabranjujemo davanje bilo kakvih izjava.“ Dakle, pravi „silentio stampa“.

Zašto se Harley odlučio na tako radikalan potez? Naime, uvečer 14. listopada, u Milwaukee su stigli službeni rezultati prodaje za treći kvartal. Brojke su bile poražavajuće. Dobit tvrtke smanjena je cijelih 26,5 milijuna dolara ili u postocima čak - 84,5 posto. Stoga je uprava na čelu s direktorom Keithom Wandellom odlučila povući konkretne mjere nazvane „Go forward strategy“ (Strategija za napredak). Dakle, Buell se gasi, a MV Agusta ide na prodaju!



Time se 26-godišnja odiseja Erika Buella primiče kraju, odnosno završava 18. prosinca 2009. Tada će 180 zaposlenika u Wisconnsinu odraditi svoj posljednji radni dan. HD je službeno izjavio da preuzima potpunu odgovornost za ispunjavanje garantnih zahtjeva te da će i dalje isporučivati rezervne dijelove.

Uz to, američke kolege novinari nam prenose da je taj potez već odavno „nacrtan“. Naime, još početkom ovog ljeta Harley je odustao od gradnje novih pogona za Buell, a uprava već neko vrijeme navodi da će istekom trogodišnjih ugovora na određeno vrijeme koji su sklopljeni krajem 2008. bez posla ostati - 10.000 zaposlenika.

S druge strane, navode pak da većini američkih motociklista Buell neće pretjerano nedostajati. Tri njegova postulata - centralizacija masa, krutost okvira i male neogibljene mase - američkim bajkerima tradicionalistima ama baš ništa ne znače. A vozačima sportskih motocikala? „Dajte, molim vas! Treba biti iskren pa reći da su sportski motocikli na američko tlo oduvijek stizali s nekih drugih kontinenata“ - govore naše kolege.
No, svaka priča uvijek ima dvije strane pa tako i ova. Harley na malobrojne optužbe odgovara da je 26 godina više no dovoljno za pokušaj etabliranja na tržište te da je odluku o gašenju marke gospodarska kriza samo ubrzala.

Isto tako, kažu i da je američki princip HD-ovog poslovanja znatno pridonio lošem poslovanju tvrtke. Naime, HD je financirao prodaju motocikala na kredit vlastitim sredstvima, bez banaka, pomamivši se za slatkom zaradom od kamata. Ujedno je i potpomagao u sufinanciranju svojih prodavača.



Taktika „Harley za svakoga“ temeljila se na iznimno ležernom odobravanju kredita, a kao jamstvo se uzimala hipoteka na nekretnine ili ručni zalog ili pak pignus na pokretnine, odnosno motocikl. Krediti su se početkom godine prestali otplaćivati, a sredstva osiguranja tj. oduzeti motocikli ili nekretnine više se nisu mogli prodati - nikome.

Posljedica - rekordni gubitak u prva tri kvartala od čak 110 milijuna dolara! Tržište kapitala trebalo je pozitivan šok i naposljetku ga je dobilo. Ono što Erik Buell doživljava osobnom tragedijom, ekonomistima je „fitilj“ koji je već odavno trebalo potpaliti. Naime, vrijednost Harleyjevih dionica od tog je trenutka na burzi - počela rasti!



Intervju: Bob Lindley, potpredsjednik Harley-Davidsona i direktor za Europu
Britanac Bob Lindley je HD-ov direktor za Europu te potpredsjednik u globalnoj hijerarhiji te tvrtke. Evo, što kaže o aktualnoj situaciji

Želimo i dalje ostati profitabilni

MR Je li vaše mišljenje da se Buell nije mogao etablirati na globalnoj sceni?
Lindley Buell je marka puna ponosa, a svijetu je podarila kvalitetne i uzbudljive motocikle. Ujedno je koristila mnoštvo originalnih tehničkih inovacija, a od njih će u budućnosti profitirati i Harley-Davidson.

MR Hoće li koncern i dalje surađivati s Erikom Buellom?
Lindley Trenutačno pregovaramo s gospodinom Buellom o njegovoj budućnosti u Harley-Davidsonu. U opciji je savjetodavna funkcija te pomoć u odjelu za istraživanje i razvoj.

MR Sportski motocikli su na europskom tržištu vrlo bitan segment. Povlačite li se vi gašenjem Buella te prodajom MV Aguste potpuno iz njega?
Lindley Da, Harley se nedvojbeno odmiče od „adrenalinske“ klase i svoj rad usmjerava k njegovoj istinskoj tradiciji i filozofiji. Mišljenja smo da u našoj ciljanoj skupini ima još iznimno mnogo potencijalnih kupaca te ćemo sve napore za budućnost usmjeriti prema njima.

MR Hoće li likvidacija Buella i prodaja MV-a biti dovoljna da tvrtka ponovno zdravo posluje?
Lindley Primjetan je oporavak tržišta, stvari se lagano kreću nabolje. No, i dalje smo uvjereni da će 2010. godina biti pravi izazov za sve proizvođače. Stoga naše odluke smatramo posve primjerenima. Struktura troškova je usklađena s našim predviđanjima za budućnost te ćemo i dalje ostati - profitabilna tvrtka.

Razgovarali: Eva Breutel i Michel Schumann





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.