Motorevija
PRETRAGA
2008-11-15 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

Hercules W 2000 predstavljen je 1970. na sajmu u Kolnu kao brand njemačkog Sachsa, a do dan-danas ostao je upamćen kao prvi serijski motocikl s ugrađenim Wankelovim motorom


Nema dvojbe, iznimno je teško projektirati nešto revolucionarno novo, a da to 'nešto' ujedno ima praktičnu primjenu te uđe u masovnu proizvodnju. Dizel i benzinski otto motori već dulje od jednog stoljeća u raznim izvedbama pokreću cestovna vozila, brodove, podmornice, ali i motocikle. Štoviše, konstruktori su bili izuzetno kreativni pa nalazimo od najjednostavnijeg jednocilindarskog motora do raznih 'monstruma' od 12, 16 i više cilindara, no uvijek na istom principu. Honda je, doduše, nešto pokušavala s ovalnim klipovima, iako praktično poprilično neuspješno, ali 60-ih godina prošlog stoljeća probalo se ipak s nečim sasvim novim. Naime, riječ je o motoru wankel nazvanom po izumitelju Felixu Wankelu koji je cijeli život posvetio svom izumu. Dakle, princip rada Wankelovog motora suvišno je objašnjavati, valja primijetiti da je osnova motora cilindar elipsoidnog oblika unutar kojeg se vrti trokutasti klip. Uz to, u 60-im te počecima 70-ih godina započinje praktična primjena u automobilima, ali i u motociklima.

Također, mnogi su proizvođači motor wankel pokušali ugraditi u okvir motocikla - od suzukija RE-5, van veena te nortona koji su čak bili i u proizvodnom programu do MZ-a i motoproma iz tadašnjeg SSSR-a - koji su ipak ostali samo u fazi prototipa.

Jedino je hercules W 2000, o kojem danas pišemo, kao brand njemačkog Sachsa koji je predstavljen 1970. godine na moto sajmu IFMA u Kolnu, bio prvi serijski motocikl s Wankelovim motorom koji se na tržištu održao nekoliko godina te je i proizveden i prodan u većoj seriji. Uz to, Wankelov motor koji je pokretao hercules imao je obujam od 294 kubična centimetra i 27 KS pri 6000 o/min te jedan trokutasti rotacijski disk. Mjenjač i kardan posudili su od BMW-a R 27, a serijski su modeli kasnije imali Rotaxov šestobrzinski mjenjač te sekundarni prijenos preko lanca.



Poslije golemog zanimanja javnosti nakon sajamske prezentacije kreće se u probnu proizvodnju od 50 komada do 1973. godine koji su pušteni u prodaju preko Sachs-Herculesove prodajne mreže. Iako je cijena bila osjetno viša od konkurencije, ipak je do kraja 70-ih godina prošlog stoljeća ukupno prodano 1784 komada. Uz visoku potrošnju od oko 7,2 litre na 100 kilometara, i najvišu brzinu od 144 km/h, hercules i nije bio neki trkač, a 1976. godine na sajmu IFMA ponovno predstavljaju verziju W 2000 injection koji je ponajprije trebao osigurati nižu potrošnju. Isto tako, treba spomenuti da je pod Sachsovim imenom proizvedena trkaća verzija s vodenim hlađenjem.

Sve u svemu, mogli bismo ispisati stranice i stranice o tehničkim podacima i performansama motocikala s ugrađenim Wankelovim motorom, no taj novi - prema novinskim natpisima krajem 60-ih i početkom 70-ih godina - revolucionarni pronalazak nikada nije posve zaživio. Naime, tvornica NSU propala je zbog modela RO 80 na koji su potrošili i više nego što su imali, a danas samo Mazda u jedan svoj model (RX7, RX8 ) ugrađuje taj motor.

Osim toga pokazao se osobito kompaktnim, donekle laganim te - za razliku od otto motora - malenog volumena, s vrhunskim okretnim momentom (135 Nm na samo 2500 o/min koji nije padao ispod 120 Nm do 6000 o/min - današnji K 1200 S ima vrhunski moment od 120 Nm, ali tek pri 8000 o/min) i velikom snagom.

Povrh toga, pokušalo se s motorom s jednim, dva, tri i četiri diska, izvlačila se velika snaga, ali glavni je problem do danas ostala trajnost, odnosno mali broj prijeđenih kilometara s jednim motorom. Također se 'cilindar' ne može brusiti, potrebna je cjelokupna zamjena, a i produkcija cilindara od raznoraznih 'egzotičnih' materijala poskupljivala je proizvodnju do neba. Isto tako, valja reći da je BMW-ov tadašnji top- model (1977. godine) R 100 RS stajao 10.000 njemačkih maraka, a Van Veenov wankel 28.000. Možda će nova vremena u budućnosti dovesti do drastičnog pojeftinjenja (makar sumnjamo) pa netko ipak započne taj revolucionarni projekt koji se, kako se čini, pojavio 20 do 30 godina prerano. S druge strane, hercules W 2000 koji se uspio održati punih sedam godina na tržištu korišten je u svakodnevnoj upotrebi, a danas je vrijedan primjerak moto muzeja ili privatnih kolekcionara. Stoga ga zbog svega prije navedenog smještamo visoko među moto legende.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.