Motorevija
PRETRAGA
2010-04-01 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo
Bookmark and Share

Sa 700.000 prodanih kaciga grupa Nolan – Grex, Nolan, X-lite – zauzima čelnu poziciju među proizvođačima motociklističkih kaciga. Sa Lucom Farinom, menađerom zaduženim za izvoz, razgovarali smo o sigurnosnim standardima, dizajnu kao i razvoju novih projekata

Posao Luce Farine nije lak! Svaki mjesec treba razvrstati narudžbe kaciga Nolan, Grex i X-lite i to u 70 različitih zemalja. Uz to treba pratiti i buduće trendove različitih tržišta, te iskustva redovito prenositi dizajnerima, inženjerima, upravi...

MR Za početak vrlo jednostavno pitanje – Zašto Nolan?
- Razloge bih poredao upravo ovim redoslijedom – sigurnost i kvaliteta, dizajn, servis tj. mogućnost nabave potrošnih dijelova!

MR Znači sigurnosni standardi su prioritet?
- Naravno! Naš generalni menađer jednom je prilikom izjavio – Želimo mirno spavati! Dakle, radi se o tome da ako svoje kacige želite homologirati, morate imati posebno dopuštenje talijanskog Ministarstva transporta. U tu svrhu imamo vlastiti laboratorij u kojemu izvodimo standardna testiranja, ali i neka koja smo sami osmislili. Zbog strogosti kontrole u potpunosti smo zadobili povjerenje ovoga resora.

MR Govorimo o homologaciji koja vrijedi za Europu. Što je s ostalim kontinentima, važe li tamo stroži kriteriji sigurnosti?
- Australija, Azija i Amerika imaju svoje norme. Ne bi se moglo reći da su strože ili blaže od europskih - one su drugačije! Mi smo se i za to pobrinuli i pojedine kacige posebno adaptirali traženim standardima.

MR Koliko kaciga proizvodite i koja su tržišta najveći prioritet?
- Svako tržište nam je jednako važno i pristupamo mu s jednakom ozbiljnošću. U prilog tome govori da su cijene naših kaciga svuda jednake tj. mogu varirati tek u par eura. Trenutno nam velike probleme stvara američko tržište, zbog slabog tečaja dolara spram eura, no i to ćemo izdržati.

Sa 700.000 proizvedenih jedinica godišnje i čak 331 različitih modela – u te brojke su uključena sva tri branda - Nolan, Grex, X-lite - najveći smo svjetski proizvođač motociklsitičkih kaciga. Čak 230.000 komada otpada samo na Italiju, slijede Francuska, Njemačka, SAD, Španjolska itd.


Unutrašnja školjka prešana je pod tri različite gustoće koje su plod bezbrojnih laboratorijskih testiranja

MR Gdje je tu Hrvatska, postoji li uopće na vašoj karti?
Naravno! Kao menađer zadužen isključivo za izvoz prilično sam upućen u sva tržišta – njih sedamdesetak. Hrvatska radi ponajbolje u regiji, a na globalnoj razini, po udjelu prodaje na tržištu, svrstao bih ju negdje oko tridesetog mjesta.

MR Proizvodnja u Europi sve je skuplja, sve više proizvođača seli svoje pogone u Aziju. Hoće li i Nolan uskoro u veliku selidbu?
- Ne, to ne dolazi u obzir! Ovo je odlično pitanje koje se nadovezuje na našu priču o kvaliteti i sigurnosti. Na svakom dijelu naše kacige piše – Made in Italy, a sve je proizvedeno isključivo u našim pogonima, Na to smo jako ponosni. Kupci su ovo prepoznali kao vrijednost, zadobili smo njihovo povjerenje, a naši su proizvodi ujedno i buduće smjernice u dizajnu. No, Made in Italy i vlastita proizvodnja imaju još i puno važnije funkcije – lakšu kontrolu kvalitete i njezinu konstantu.


Talijansko Ministrastvo transporta odobrava homologaciju kaciga nakon što zadovolje propisane tehničke standarde. Između 3200 kaciga biraju dvije u najmanjoj, srednjoj i najvećoj veličini te ih osobno provjere

MR Kada već govorimo o kvaliteti, možete li nam objasniti razliku između Grexa, Nolana i X-litea?
Nolan i Grex izrađuju se isključivo od termoplastike, dok se X-lite izrađuje od trokompozitnog materijala. Zbog različitih proizvodnih procesa pogoni su potpuno odvojeni. Grex je u sigurnosnim standardima jednak Nolanu, no razlikuje se u materijalima koji se koriste za unutrašnjost kacige te recimo sustava vezanja kacige.

MR Dizajn i oblik vaših kaciga vrlo je zanimljiv i raznolik. Kako nastaje novi model kacige?
- Imamo tri osobe koje proučavaju tržište i koje su u potrazi za budućim trendovima. Istraživanje se odnosi na oblik kacige, veličinu vizira, materijala za unutrašnost itd. Prijedlozi završavaju kod našeg glavnog dizajnera Luce Gaforija, koji je ujedno i profesor dizajna na sveučilištu u Veneciji. Kada on odredi studiju oblika, linija i boja, počinje borba između njega i mišljenja osam inženjera. Prvi sukobi počinju oko unutrašnjosti, nastavljaju se sa ulazima za zrak a završavaju na viziru i kanalima za ventilaciju. Projekt završava ručnom izradom 3D kacige od drveta.


Jedan od strogih standarda pri homologaciji je preglednost. Propisano je: Najmanje 7 stupnjeva prema gore, 45 stupnjeva prema dolje te 105 stupnjeva lijevo i desno

MR Odakle crpite ideje za dizajn i boje?
Osim ideja našeg vlastitog dizajnerskog tima, koristimo i javne natječaje. Najčešće se javljaju mladi, neafirmirani umjetnici koji svoje ideje prikazuju na modelima kaciga koje smo već razvili. Ako nam se koloracija i dizajn svidi, šaljemo im pripremljene kalupe, te naposljetku, na osnovu konačnog izgleda odlučujemo kreće li ta kaciga u proizvodnju ili ne. Mladi talenti uglavnom koriste boje i motive koji se vezani uz njihov kontinent, državu, regiju ili pak uz neko folklorno obilježje.

MR Imate trenutno dva svjetska prvaka – Jorge Lorenza i Casey Stonera! Razlikuju li se njihove kacige od onih koje kupujemo kod prodavača?
Materijali, unutrašnjost i viziri potpuno su isti. Jedina razlika je što njihove kacige imaju dekoracije koje su ocrtane tehnikom zračnog kista, dok se kod serijskih kaciga dekor nanosi u obliku pripremljenih naljepnica.


 Pored standardnih homologacijskih testiranja Nolan je uveo i neke vlastite. Primjerice, upucavanje aluminijskog valjka brzinom od 180 km/h

MR Profitirate li od silnog ulaganja u Moto GP?

Apsolutno! Pratili smo prodaju kaciga nakon što neki od naših vozača pobjedi na Moto GP-u. Krivulja prodaje nakon toga vrtoglavo raste. Najbolje se prošle godine prodavala replica Casey Stonera tj. Nolan N94. U Australiji i Italiji je bila pravi hit. Ove godine izradili smo je i u specijalnoj verziji Phillip Island. No, da ne biste shvatili krivo – ne ulažemo isključivo radi toga u Moto GP. Vrhunski vozače traže vrhunske proizvode, pa kroz njihova iskustva neprestano poboljšavamo naše kacige.

MR Možemo li od Nolana očekivati nešto revolucionarno novo na tržištu?
Sve u svoje vrijeme. Za sada vam mogu otkriti samo da radimo na novoj kacigi koja bi na tržištu bila pozicinirana između naših modela X-lite 801 RR i Nolana N94.


Ovaj test najbolje prikazuje zašto kacigu treba mijenjati i nakon najmanjeg udarca – naime, kaciga nakon jednog udarca više ne može absorbirati homologiranu vrijednost energije i dolazi do pucanja unutrašnjosti

MR I za kraj - planovi za budućnost?
Pored Melandrija, Lorenza i Stonera velika nam je želja – Rossi. Znamo da je realizacija te želje iznimno teška, no nećemo odustati tek tako. Naravno, želimo neprestano naše proizvode činiti boljima, povećati sigurnosne standarde jer – želimo mirno spavati!


Važno o Nolanu
- 35 godina postojanja
- 450 zaposlenika
- 3 marke – Nolan, Grex, X-lite
- 20.319.891 prodanih kaciga (od toga cca 700.000 u 2007. godini)
- 100 % Made in Italy
- Svaki pojedinačni dio kacige proizveden je u vlastitom pogonu, bez usluga kooperanata
- 331 model kaciga
- 5 godina garancije
- 70 distributera na području cijelog svijeta
- 2 prvaka svijeta – Casey Stoner (prvak Moto GP) i Jorge Lorenzo (250 ccm)



Dizajn



Iako svaka kaciga pojedinačno ima svoju priču, nolanova filozofija dizajna bazira se na pet temeljnih stilova – replike (Stoner, Melandri, Lorenzo), retro legende (Ago, Lucchinelli, Hailwood, Uncini), monokolor, mistika (tatoo, plemena) i kacige za žene.

Iz mnoštva osebujnih i različitih dizajna Luca je odabrao model X-lite X-701 Spirit koja je inspirirana totemima američkih domorodaca (djelo američkog dizajnera), zatim X-lite X-801RR Mask ocrtana kipovima sa Uskršnjih otoka (francuski dizajner), te Moto GP replicu (jedini model koji može nositi logo Moto GP natjecanja) koja je vodeća po prodaji u ovoj godini. Zanimljivo je i dizajnersko rješenje ispisa loga X-lite na modelu X-701 Hazard.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha FZ1 Fazer Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Yamaha XT660X Yamaha YZF-R125 Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Yamaha FJR 1300 AS Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Megelli sport 125 R Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- BMW K 1300 GT 2009 Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. KTM Duke 125 (2011.) Gilera Runner 50 SP Aprilia RSV 4 R Yamaha YZF-R6 2006-2007 Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda VFR 1200 F Honda VFR 800 2003- Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki KLR650 / R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Honda CBF 600 S Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.)