2009-03-19 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

Iako se broj stradalih motociklista i mopedista u prometnim nezgodama smanjio, stanje nimalo nije optimistično. Naime, broj preminulih je u porastu, a i dalje gotovo polovina njih – nije nosila zaštitnu kacigu



Koliko je motociklista stradalo u Hrvatskoj u 2008. godini? Odlučite li istraživati putem interneta pa utipkate pojam - „stradao motociklist“, pretraživač će vam izbaciti 30.300 internetskih stranica na kojima se spominje traženi pojam.

S druge strane, MUP-ova je statistika u apsolutnim brojkama na svu sreću nešto blaža, no još uvijek – daleko od optimistične. Naime, u 2008. godini ponovno bilježimo porast broja smrtno stradalih motociklista i mopedista. Preminulo ih je čak 113, što je sedam više nego lani. Prednjače motociklisti – njih 90, ostatak otpada na vozače mopeda.

Što može biti još šokantnije od tih brojki? Pa, recimo to da gotovo polovina smrtno stradalih (47) u trenutku nezgode nije nosila zaštitnu kacigu – scenarij koji je repriza onog iz 2007.
Štoviše, probuđivanje svijesti o nošenju kacige nisu potpomogle ni strože kazne za njezino nenošenje u „osvježenom“ ZSPC-u (1000 kn) ni silne MUP-ove preventivne televizijske i radijske kampanje. Ove su se posljednje doduše vrtjele pretkraj jeseni i početkom zime kada je dvotočkaša na cesti bilo osjetno manje nego primjerice ljeti no – bolje ikad, nego nikad.

Da su vjetar u kosi i sunce u naočalama još uvijek jako „in“, pokazuje i broj ozlijeđenih koji nisu nosili kacigu – od 3580 njih 841, odnosno 23,5 posto u trenutku nezgode nije imalo kacigu na glavi.
Taj trend je dakako već uobičajeno najjači u priobalnom području gdje se kao apsolutni rekorder ističe Zadarska županija (čak 48,6 posto stradalih nije nosilo kacigu na glavi), a slijede Zagrebačka (29,8 posto), Splitsko-dalmatinska (25,8 posto) te Dubrovačko-neretvanska županija (26,9 posto). Svijetli primjer su pak motociklisti Primorsko-goranske (8,6 posto) te Istarske (7,8 posto) županije.  

No, ne može se osporiti ni činjenica da ima i pozitivnih pomaka, što pokazuje primjerice ukupan broj nezgoda u kojima sudjeluju motociklisti i mopedisti, a koji je u padu. Naime, stradalo je 50 motociklista (ukupno 2771) te 131 (ukupno 2771) mopedist manje nego 2007. Ipak, ovo se smanjenje može smatrati uspjehom jer se naprosto mora uvažiti i činjenica da je svake godine vozni park te kategorije u Hrvatskoj bogatiji za oko 4000 motocikala te čak 20.000 skutera i mopeda.

Što su bili glavni razlozi stradavanja motociklista u 2008. godini? Ponajprije brzina neprimjerena uvjetima na cesti (900) te nepoštivanje prednosti prolaza (464) koji su u brojkama gotovo istovjetni kao lani, a čine skoro polovicu ukupnog broja nezgoda.

Isto tako, koliko aktualni Zakon o sigurnosti prometa na cestama nije do kraja dorađen, vidljivo je i pri pogledu na kategoriju „mladih vozača“. Naime, poznato je da ZSPC mlade vozače (od 16 do 24 godine starosti) smatra primarno ugroženima, pa im je stoga i ograničio upravljanje nekim motociklima. Da podsjetimo - cijeli je slučaj još uvijek na Ustavnom sudu, gdje se preispituje usklađenost ZSPC-a s temeljnim odredbama Ustava, poput recimo zabrane diskriminacije. No, vidljivo je da je broj poginulih vozača jednako visok i u dobnoj kategoriji od 31 do 45 godina (33) što ustvari govori da se prometne nezgode ne događaju samo zbog „mladosti“, već uvelike i zbog nedostatka iskustva. Upravo na tome bi se u budućnosti ponajviše trebalo poraditi, jer sada je već svima jasno da motocikl može kupiti gotovo svatko tko u džepu ima nešto šušteće monete ili pak magičnu plastičnu karticu, no da na njemu preživljavaju samo oni koji se u prometu pridržavaju propisa te oni koji podjednako paze i na sebe i na druge sudionike.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) KTM 690 Duke Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Yamaha XT660X Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Kawasaki VN 900 Classic BMW K 1600 GT (2011.) Megelli sport 125 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Yamaha YZF-R6 2008- BMW S 1000 RR Honda VT 750 Shadow Spirit BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) KTM Duke 125 (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1300 GT 2009 Aprilia RSV 4 R Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Kawasaki KLR650 / R Suzuki GSX-R 750 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Honda CB600F Hornet 2007- Honda VFR 800 2003- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda VFR 1200 F Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha YZF-R6 2006-2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ8/fazer 800 Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Yamaha FZ6 (S2) 2007- Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Triumph Speed Triple (2011.)