Motorevija
PRETRAGA
2009-06-25 , Autor: Ozren Buriša, Slike: Ozren Buriša
Bookmark and Share

Prije tri godine taj kineski div postao je vlasnikom slavnog Benellija. Što se potom dogodilo te tko je profitirao i koliko – saznali smo izravno iz izvora, iz tvornice u Pesaru



Ne, ni mi ne znamo kako se to točno čita! U Hrvatskoj je malotko čuo za kraticu QJ, a na wikipediji u ovom trenutku ni ne postoji tekst o toj kineskoj kompaniji. Ipak, riječ je o divu motociklističke industrije s više od 15.000 zaposlenih koji dan i noć, onako kako to samo Kinezi znaju, marljivo proizvode motocikle i skutere. Uz to, jedan od važnijih strateških poteza u bitci za Europu i svijet bila je kupnja Benellija.

Benelli je, s druge strane, proizvod klasične talijanske romantične priče. Naime, sve se rodilo u ljubavi. Od davne 1911. godine, kada je mama Teresa Benelli osnovala tvrtku za svoje sinove, taj je proizvođač imao dušu. Nedugo zatim jedan od sinova – Tonino Benelli – se utrkivao po europskim natjecanjima i pobjeđivao! Kasnije su se vozači mijenjali, ali motocikli su i dalje trijumfirali, čak i na tada najprestižnijoj utrci Isle of Man TT. Nažalost, uslijedila je dugotrajna kriza, ali brend je svejedno sačuvao svoje naslijeđe.



I onda stižemo do trenutka susreta svjetova. U još jednoj od mnogobrojnih kriza Benelli je bio pred raspadom i u očajničkom iščekivanju kapitala. Na svačije iznenađenje taj je kapital stigao iz Kine. Da odgovorimo na pitanje postavljeno u podnaslovu, Benelli je, nema dvojbe, profitirao jer, naposljetku, ipak je preživio. No, priča je ipak nešto složenija. Stoga vratimo se u ne tako davnu 2006. godinu. Vrijeme je neposredno poslije promjene vlasništva, a svi u moto svijetu nagađaju da će Benelli uskoro postati „made in China“. Talijani su tada jamčili: „Ne, neće biti Benellija iz Kine.“ Ta je tvrdnja samo upola točna jer se danas njihovi skuteri ipak proizvode na dalekom istoku, ali ne i motocikli.

Naime, po tom je pitanju Benelli pomalo specifičan jer se čini da ima dvije odvojene filozofije. Jedna se odnosi na skutere koji su jeftini i pristupačni, a druga na motocikle koji su prava ekskluziva. Danas, malo opreznije, tvrde da nikada neće biti Benellijevih motocikala iz Kine. Osobno smo prošetali tvornicom u Pesaru gdje nam je Gianluca Galasso, čelni čovjek za odnose s medijima, strpljivo pokazivao svaki kutak zgrade te svaki korak u proizvodnji. Uz izuzetak ljevaonice koja nije u kompleksu i ponekih dijelova kao što su, primjerice, Brembove kočnice ili Marzocchijeve vilice, sve se proizvodi i pažljivo sklapa pred našim očima.

Nas je ponajprije zanimalo što se događa s dugo najavljivanim modelima. Primjerice, due. Ime je dobio po broju cilindara kojih, umjesto tipičnih tri, ima dva. Taj je model bio najavljivan kao najpitomiji u njihovoj ponudi, a ciljani su kupci bili maltene svi, s posebnim naglaskom na žene i početnike. Tržište golemo, a početak prodaje je trebao biti 2008. godine. Međutim, ta je godina sada iza nas, a due još uvijek nije na cestama. Na očito bolno pitanje „Zašto?“, Gianluca odgovara da je stvar upravo u neslaganju s Kinezima. „Oni ne poznaju ni europsko tržište ni europske kupce!“, glavni je razlog zašto se sve odvija usporeno. Vidjeli smo due svojim očima, prototip koji posve pristojno izgleda, a voze ga testni vozači. Jedan od njih je i Gianluca, Benellijev testni vozač još od 2000. godine. Međutim, taj prototip nije zadovoljio ukus vlasnika što osobito frustrira glavnog dizajnera Alessandra.



Također, zanimljivo je spomenuti da je glavno Benellijevo tržište u Italiji, slijedi Njemačka, potom Francuska i Španjolska te na koncu SAD. Kupci iz tih zemalja diktiraju razvoj, ali Kinezi ipak imaju posljednju riječ.

Slična je situacija i sa specijaliziranim kroserom mono. „Ne slažemo se oko osnovnih stvari – kako bi trebao izgledati i gdje i kome ga prodavati.“, kaže Gianluca. Inače, uz postojeći mono, trenutačno se razvija prototip krosera koji će umjesto rasplinjača imati ubrizgavanje. I to nas dovodi do sljedeće zanimljive činjenice.

Naime, saznajemo da je grupa QJ poprilično jeftino otkupila Benelli. Pritom nisu najviše profitirali u Benelliju koliko u tehnologiji i znanju koje su tako dobili – besplatno! Navodno bi tehnologija sustava ubrizgavanja bila poprilično skupa, ali tako je dobivena „u paketu“. To će bez sumnje QJ-u pomoći u razvoju domaćih motocikala za domaće tržište u Kini.
 
Na kraju, uz sve zastoje, taj mali talijanski proizvođač velikog imena ipak ide naprijed. To pokazuje i novi model tre 899 k, na čijem smo predstavljanju i bili (izvještaj u Motoreviji 7/09). To pokazuje i veliki tre 1130 k obojen u policijske boje koji je na razmatranju talijanske policije kao potencijalni motocikl za njihove potrebe. To također pokazuju i sve napredniji kroseri. I, konačno, to pokazuje i tajna soba u koju nismo smjeli zaviriti, ali i idejna maketa novog motocikla u stvarnoj veličini koju nismo smjeli fotografirati. Odat ćemo vam samo da se radi o očigledno velikom motociklu u stilu maksi sportskog tourera. Očito je da gledaju u budućnost.

Sve u svemu, u tvornici smo svjedočili pohvalnom stanju, obiteljskoj radnoj atmosferi i obilju entuzijazma svih radnika, vozača i dizajnera. Četiri zaposlenika iz Kine ne govore talijanski, ali polako i oni pronalaze zajednički jezik. Zbog svih potencijalnih kupaca nadamo se da će se svjetovi konačno pomiriti te da će san mame Terese živjeti i dalje.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha FZ1 Fazer Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Ducati Diavel (2011.) Yamaha XT660X Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Aprilia Shiver 750 GT Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Megelli sport 125 R Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 KTM RC-8 R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. KTM Duke 125 (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ8/fazer 800 Honda VFR 1200 F Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki KLR650 / R Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF 600 S Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Suzuki DL1000 V-Strom Triumph Tiger 800 (2011.) Yamaha FJR1300