Motorevija
PRETRAGA
2010-01-28 , Autor: Danijel Puljek
Bookmark and Share

Kako bi se povećala sigurnost motociklista u noćnoj vožnji, nekoliko renomiranih proizvođača zaštitnih kaciga već neko vrijeme u ponudi ima posebne svjetleće modele, a njihov broj i način izvedbe u stalnom su porastu



Priroda je to riješila prije nekoliko milijuna godina i sva živa bića te biljke to znaju „kao vodu piti“ - svjetlost znači sigurnost, toplinu, život. Nažalost, i leptir koji biva spržen na noćnoj lampi, ustvari je prevaren jer je samo tražio sigurnost. Od krijesnica, kojekakvih insekata do morskih stvorenja iz dubina, svjetlost i u mraku znači pripadnost, sredstvo raspoznavanja i pripadnosti te grabežljivcima odmah daje do znanja da određeni zalogaj neće biti baš tako sladak kao što misle. Sposobnost emitiranja svjetla u trenucima kada nema vanjskog, naziva se luminiscencija i tu sposobnost pokazuju određeni materijali i tvari koji se mogu naći u prirodi ili ih kemijskim procesom mogu proizvesti životinje i biljke.

Naime, motociklist u tami je gotovo u istoj opasnosti kao i kakav kukac koji pokušava do jutra sačuvati živu glavu u noćnoj strci grabežljivaca. U našem slučaju oni sjede u automobilu, voze visokom brzinom te često ne očekuju motociklista na cesti ili kraj nje. Uz to, magla, kiša, umor, razgovori na mobitelu i ostale radnje koje se uobičajeno izvode u vožnji, dodatno smanjuju mogućnost pravovremenog uočavanja motociklista. Vrijeme reakcije dodatno se povećava, a vozač dvokotača dolazi u sve veću opasnost da ni kriv ni dužan postane dio crne kronike. Zato zaštitna oprema već odavno ima ušivene dijelove od materijala koji imaju sposobnost luminiscencije. Tako od uskih linija materijala 3M do logotipova poznatih brendova u noći „svijetli“ štošta što pomaže da u mrkloj noći budemo vidljiviji. „Svijetle“ tako i tank torbe, katadiopteri na petama zaštitne obuće i na dijelovima motocikla, a sve češće svijetle i zaštitne kacige što je jedan novi sigurnosni iskorak. Za razliku od materijala koji se koriste za ušivanje u zaštitnu opremu, ovdje se mora primijeniti nešto drukčija tehnologija nanosa posebne boje. Nekoliko proizvođača zaštitnih kaciga u posljednje je vrijeme predstavilo svoje modele u tzv. svjetlećoj izvedbi, no s različitim pristupom koji ima određene prednosti i nedostatke. Predstavljamo vam nekoliko najzanimljivijih rješenja koja - smatrate li ih bitnima za sigurnost - možete imati na vlastitoj glavi.

Premier touring 3 luminex

Premier touring 3 luminex, Shark s900 fost lumi

Jet-kaciga talijanskog proizvođača koji poprilično pažnje posvećuje sigurnosti, a dosad se orijentirao samo na čvrstoću i materijale kalote. Predstavljanjem te gradske kacige u posebnoj luminiscentnoj boji Premier je odlučio uz pasivnu poboljšati i aktivnu sigurnost vozača u noćnoj vožnji gradom. Stoga ta kaciga koristi efekt fosforescencije kao vrstu luminiscencije koji omogućuje kacigi da svijetli i nakon što više nije izložena izvoru dnevnog ili umjetnog svjetla. Uz to, posebni pigment u boji u pet minuta apsorbira dovoljno svjetlosne energije da bi je mogao otpuštati sljedećih 60-90 minuta. Dužina emisije svjetla u mraku ovisi o kvaliteti izvora i dužini djelovanja svjetla na kacigu. Proizvođači pretpostavljaju da će se kaciga kvalitetno „napuniti“ tijekom dana, a i da će vanjska rasvjeta u velikim gradovima biti većim dijelom prisutna u vožnji i tako produljiti vrijeme isijavanja pigmenta.

Shark RSI shinto lumi i S900 fost lumi

Shark RSI shinto lumi

Izuzetno sličan pristup Premierovom predstavio je i francuski proizvođač Shark koji je oduvijek njegovao privlačan, šarolik te dinamičan vanjski izgled svojih kaciga. Stoga je njegova upotreba luminiscentnih materijala nešto drukčija. Dok je Premier presvukao cijelu kacigu posebnim premazom, a preko njega klasičnim putem dodao naljepnice i završni lak, Shark je pokušao još više vizualno razdvojiti dnevni i noćni izgled. Naime, misao vodilja je bila da kaciga danju izgleda „obično“ i da ima klasičnu shemu boja i grafiku, a da noću dijelovi grafike od posebnog premaza svijetle i da se - kako bi osim efekta sigurnosti izmijenili i shemu boja grafike - pojavljuju u nekoliko intenziteta svjetla. S druge strane, konture ostaju iste, no izgled se sasvim mijenja. I Sharkovi modeli koriste efekt fosforescencije te - nakon što prestanu biti izloženi dnevnom ili umjetnom svjetlu dovoljnog intenziteta - mogu emitirati svjetlosnu energiju. Također, sportu i integralnim kacigama orijentirani Shark u luminiscentnu boju odlučio je bojati sportske integralne modele.

Nolan N-103 i N-43 air hi-visibility N-com



Za razliku od Premiera i Sharka, talijanski je Nolan - kada je izbor metode povećanja vidljivosti u pitanju - izabrao nešto drukčiji pristup. Naime, Nolanovi su se stručnjaci odlučili za jednostavan jednobojni premaz njihovih popularnih modela, integralnog N-103 i gradskog jet-modela N-43 te inačice kaciga nazvali hi-visibility. Za razliku od efekta fosforescencije, u narančastoj i žutoj posebnoj boji koje je koristio Nolan, nalaze se pigmenti koji imaju sposobnost fluorescencije. Također, u odnosu na fosforescenciju koja materijalu omogućuje da isijava akumuliranu energiju i u trenutku dok više nije obasjan izvorom svjetla, fluorescencija je efekt isijavanja koji traje samo dok je materijal obasjan, odnosno podražen izvorom svjetla. To je nešto pasivniji način povećanja sigurnosti noću i izuzetno je sličan efektu posebnih svjetlećih materijala na zaštitnoj odjeći kada materijal reagira samo kada ga svjetlost automobilskog fara ili nekog drugog izvora izravno obasja. Stoga je to rješenje učinkovitije danju, jer za razliku od Premierovog i Sharkovog fosforescentnog rješenja koje danju izgleda „obično“ i samo upija svjetlo, Nolanove kacige i tada pojačano isijavaju apsorbiranu svjetlost te ostaju uočljivijima.

Schuberth C3 fluo yellow



Sličan pristup tržištu i vozačima uz Nolan ima i Schuberth koji se trudi prednjačiti u pasivnoj i aktivnoj sigurnosti te pritom ne polaže previše u izgled već u praktičnost i jednostavnost. Stoga je gotovo istom metodom kao i Nolan, Schuberth svoj popularni model C3 u inačici fluo yellow pretvorio u osobito vidljivu i sigurnu kacigu. Kako i ime kacige govori, korištena je boja s pigmentom sposobnim za proizvodnju efekta fluorescencije te pojačanim isijavanjem svjetlosne energije u trenutku dok je i sam obasjan svjetlosnim izvorom. Zato noću C3 nije posebno vidljiv dok ga se ne osvijetli, no danju također povećava sigurnost vozača koji ga nosi na glavi. To rješenje uz Nolanovo često izabiru posebne službe poput policije, pomoći na cestama, vatrogasnih jedinica itd.

 
Sigurnosne norme
Europska unija je u posebnoj normi EN 471 definirala izgled i glavne karakteristike zaštitnih proizvoda u prometu koji koriste specijalne reflektirajuće ili boje. Tako su utvrđene tri osnovne boje - žuta, zelena i crvena te eventualni dodatni retroreflektirajući materijali koji se mogu koristiti. Najpoznatiji „klijent“ te norme je zaštitni prsluk koji moramo imati u automobilu, a tek onda jakne, torbe, kacige i ostali materijal koji susrećemo na cestama.

Zaštitna oprema



Osim zaštitne kacige doslovce se i sva ostala odjeća može izabrati u fluorescentnom izdanju. Od zaštitnih traka, rukavica, torbi, prsluka, kišnih odijela - sve može svijetliti, a ako ste učestalo na putu ili koristite motocikl ili skuter tijekom svih godišnjih doba, i to uz čestu smanjenu vidljivost, svakako pokušajte da sve na vama što više svijetli.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha V-max Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 KTM 690 Duke Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Gilera Runner 50 SP Suzuki SFV650 Gladius 2009 Honda VT 750 Shadow Spirit Aprilia Shiver 750 GT Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda CBR 125 R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Honda CB 600 F/ABS (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- KTM RC-8 R (2011.) Honda VFR 1200 F KTM Duke 125 (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Suzuki DL1000 V-Strom Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha TDM850 1996- Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBF125 Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha FJR1300 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)