2020-03-13 , Autor: Ante Radić, Slike: Ante Radić
Bookmark and Share

Poanta pojačanog nadzora tehničke ispravnosti motocikala i skutera ima za cilj ukloniti iz prometa one na rubu zakona, a pod posebnim su povećalom ispušni sustavi, kao i sve ostale neprimjerene modifikacije



Promjena ispušnog topa, pa i kompletnog ispušnog sustava, dio je motociklističkog folklora. Jednostavno, osim što mora izgledati atraktivno, motocikl mora zvučati prodorno i sportski, a nerijetko je razlog i smanjenje mase jer zamjenski su topovi u pravilu dvostruko lakši od originalnih. Međutim, kao i kod svih ostalih promjena na vozilima, postoje jasna pravila prihvatljivosti koja uvjetuju tehničku ispravnost vozila.


Tomislav Friganović, Centar za vozila Hrvatske

"Osnovni je cilj ukloniti iz prometa one potpuno neprimjerene", naglašava Tomislav Friganović, voditelj pododjela za posebna ispitivanja Centra za vozila Hrvatske. "Propisi kojima je regulirana razina dopuštene buke vozila su bili, završno s razinom motocikala Euro3, tolerantni prema motociklima i razina dopuštene buke većih motocikala bila je istovjetna kao i za teške kamione. Danas je ta granica buke u gibanju za novije veće motocikle svedena sa 80 dB(A) na 77 dB(A), što i dalje nije malo. Unatoč tome, učestala pojava na cestama su pretjerano bučna dvokotačna vozila, time i tehnički neispravna", dodaje.



Podsjetimo, mjerenje buke još uvijek nije obvezni dio tehničkog pregleda, no kada nadzornik posumnja u neobičnu izvedbu ispušnog sustava vašeg motocikla ili skutera, odnosno neoriginalnost i nedopuštene modifikacije, vrlo lako će vas 'srušiti'. Stoga se javlja pitanje - kako legalizirati zamjenski ispušni sustav?

"Stvar je načelno jednostavna. Preinake na motociklu treba prijaviti, nakon čega slijedi postupak kojim se one odobravaju. U žargonu ga zovemo 'mali atest', a u slučaju da imate zamjenski ispušni top, najprije trebate pribaviti prateću dokumentaciju, odnosno certifikat proizvođača koji dokazuje da je dotični ispušni top odgovarajući za vaš motocikl. Da budem malo jasniji, ne možete ugraditi ispušni top namijenjen dvocilindarskom motoru Euro3 od 500 ccm na četverocilindarski Euro2 obujma 1300 ccm. Kada ste riješili taj prvi korak, potrebno je dogovoriti termin u ispitnoj stanici CVH, a zatim slijedi utvrđivanje tehničke kompatibilnosti, kao i stacionarno mjerenje buke. Završetkom procesa, u prometnu dozvolu upisuje se napomena, uz navođenje broja atesta, dok se fotografije konkretnog ispušnog sustava pohranjuju u arhivi CVH", objašnjava Friganović.



Iako dosad načelno nisu imali problema na tehničkom pregledu, svi vlasnici motocikala s ispušnim topovima iz kojekakvih 'bravarskih radnji', naći će se u slijepoj ulici. Razlog je jednostavan - ti mali privatni poduzetnici nemaju financijsku snagu da homologiraju svoje proizvode, kao što to čine Akrapovič, Leo Vince, Termignoni i svi ostali renomirani proizvođači. Matematika je jednostavna, na tako malim proizvodnim serijama financijski ulog je neisplativ, pa tako i krajnji kupac ostaje 'kratkih rukava', odnosno uz proizvod ne dobiva i potreban certifikat.



"Želim istaknuti još jedan detalj - kada putujete motociklom u inozemstvo, osim što vas na granici mogu tražiti da im pokažete napomenu o promijenjenom ispuhu u prometnoj dozvoli, isto tako vas mogu zatražiti i certifikat proizvođača dotične komponente. Stoga ga uvijek nosite sa sobom. Znate i sami kako Nijemci znaju biti rigorozni po tom pitanju", ostavlja nas zamišljene Friganović, a nama se odmah u glavi vrti kako nas njemački granični policajac zove u stranu, a zatim u najboljem slučaju vraća tamo odakle smo i došli.



Kod novijih motocikala, dakle onih koji zadovoljavaju normu Euro4, modifikacije na originalnom ispuhu gotovo su neizvedive jer novi europski propisi tako i nalažu. Prije svega, na ispušnom topu homologacije Euro4 ne smije se nalaziti lako uklonjivi 'dB-killer', uostalom, često je unutar topa ugrađen i katalizator, pa zamjenom ne samo da kršite odredbe o glasnoći, već i ekologiji, a samim time i remetite ispravan rad motora. Za kraj istaknimo da u stanicama za tehnički pregled možete očekivati pojačan nadzor komponenti ovjesa, upravljanja i kočenja. Ako nadzornik primijeti neodgovarajuće zamjenske dijelove, slijedi kudikamo rigoroznije, ali i skuplje ispitivanje prije nego što sve legalizirate.


Legalizirajte ispušni top u pet koraka

1. Pribavite potrebnu dokumentaciju (certifikat proizvođača)
2. Javite se u ispitnu stanicu CVH i dogovorite termin
3. Platite 210 kn + PDV
4. Slijedi funkcionalno ispitivanje
5. Napomena se upisuje u prometnu dozvolu (uz broj atesta)







Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Honda VT 750 C shadow Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda XL700V Transalp Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) KTM 690 Duke Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSF1250 S ABS bandit Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Yamaha XT660X Suzuki SFV650 Gladius 2009 Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Shiver 750 GT BMW K 1600 GT (2011.) Megelli sport 125 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha YZF-R6 2008- BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) KTM RC-8 R (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM Duke 125 (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia RSV 4 R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Honda CB600F Hornet 2007- Honda VFR 800 2003- Honda VFR 1200 F Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha YZF-R6 2006-2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 BMW R1200GS 2007 Kawasaki W 800 (2011.) Gilera Runner 50 SP Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda CBF 600 S Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Triumph Speed Triple (2011.)