Članak | Fascinacija: Yamaha XT 660 X od bračkog kamena
Po uzoru na vlastiti motocikl, brački virtuoz Đoni Bošković stvorio je
skulpturu omjera 1:2, za koju je utrošeno 500 sati rada i neizmjerna
količina ljubavi
Nakon što mu je djevojka otišla na razmjenu studenata u Italiju, Đoni je morao pronaći način kako ubiti vrijeme tijekom navedena tri mjeseca bez svoje drage. Ideja mu je sinula relativno brzo. Zaljubljenik u vožnju na dva kotača, svoj kruh zarađuje obrađujući kamen u jednoj privatnoj tvrtki. Stoga je odluka pala u tren oka – napravit će repliku vlastitog motocikla, od čega drugog, nego od kamena! Kao svojevrsni kalup za projekt, poslužila je Yamaha XT 660 X, a sve njene proporcije biti će dvostruko manje. Otok Brač, poznat po snježno bijelom kamenu, dao je „dio sebe“ i projekt je mogao započeti.
Kao i kod konstruiranja pravog motocikla, Đoni je krenuo od okvira, kao nosivog elementa. Svaki element obrađivan je ručno, a tokarski stroj nije bio upotrebljavan niti za jedan jedini sastavni dio. Strojnu obradu općenito, kao i sve njene prednosti, Đoni jednostavno nije želio koristiti – od samog početka odlučio je sve stvoriti vlastitim rukama i klasičnim alatima za obradu. Kao što iskusno oko može primijetiti na fotografijama, „rama“ ovog motocikla nastala je iz jednog dijela – nije se išlo linijom manjeg otpora, uz lijepljenje ili druge načine učvršćivanja. Na okvir je potom nadograđivano sve što je potrebno i pravom motociklu - prednja vilica, kotači, motor, prijenos, spremnik goriva, sjedalo i sve ostalo.
Ono što najviše fascinira u ovoj priči jest pažnja posvećena detaljima. A detalji su fascinantniji tim više što se radi o sirovini koja traži znanje, iskustvo i vrlo vješte ruke u obradi. Kamen se ne oblikuje s lakoćom i kada napravite grešku ili se neki dio slomi, za izradu novog potrebno je i vremena i strpljenja. Najzahtjevniji dio prilikom izrade bio je stražnji amortizer. „Izrađen je od jednog dijela, a zbog spiralne opruge, oduzeo mi je najviše vremena. Kada sam ga konačno završio, zapjevao sam od sreće i počeo slaviti po radioni! U tom trenutku, ispao mi je iz ruku i slomio se…tako da je veselje bilo kratkotrajno, ali već sutradan sam se uhvatio izrade novog. Niti u jednom trenutku nisam se predavao! - dodaje Đoni.
I prijenosni lanac izrađen je od kamena, što je također bilo vrlo zahtjevno za izradu, ali odlučio je da tako mora bit. Još u početnim fazama izrade, javila su se različita govorkanja pojedinaca i odmahivanja rukom, u stilu „Šta će ti to, gubiš vrime…“ ili „Nema šanse da to napraviš kako triba…“. Upravo zbog takvih, i poznatog dalmatinskog dišpeta, odlučio je motor napraviti „kako Bog zapovida“, pa je u kotače ugradio ležajeve i osovine, tako da se mogu okretati, a isto je napravio i s prednjom vilicom, tako da se i upravljač može okretati lijevo-desno. Da je motocikl gotovo kao pravi, pokazuju i detalji poput ručica kočnice i kvačila, koje su pomične, baš kao i oslonci za noge suvozača.
Kako bi podijelio svoju radost s ostalim mještanima, svoju kamenu „bebicu“ prvo je izložio u lokalnom dućanu, gdje su ga svi mogli vidjeti. Kasnije ga je premjestio u lokalni kafić Perivoj, ali zbog opasnosti od oštećenja, odlučio ga je preseliti u sigurnost svog doma. Nije si mogao dopustiti rizik da se nešto slomi.
„Možda i najbolju potvrdu svojeg truda dobio sam od starih meštara 'ol kamena, koji su se danima iščuđavali mojem uratku, dodaje Đoni. Kada su se početni dojmovi slegli, zaključio sam – nadmašio sam samog sebe! Sada i nadalje, kamena Yamaha ukrašava moj dnevni boravak, zaštićena u staklenoj vitrini. Prodaja nipošto ne dolazi u obzir, ali novi projekti - svakako da.
IZDVOJENO
Brački kamen
Brač je otok bijelog mramora. Njegova unutrašnjost je bijeli mramor i sve je na njemu od bijelog mramora. Tu čovjek i kamen žive i stvaraju zajedno, od najstarijih vremena. Bračani kamen ne vade - oni ga "beru", s poštovanjem i zahvalnošću kao najdragocjeniji plod Zemlje. Ovdje su stoljeća utkana u kamen, u mramor, u sklad i ljepotu. U povijest je ušao kad je rimski car Gaj Aurellie Dioclecian u VI st. od bračkog kamena dao sagraditi svoju velebnu palaču, u centru današnjeg Splita. Od tih dana kroz generacije najboljih klesara živi kamenarstvo otoka Brača. Od bijelog bračkog mramora kroz povijest su građena najveličanstvenija djela arhitekture: Bijela kuća u Washingtonu, Parlament i Novi dvor u Beču, Parlament u Budimpešti, Namjesnička palača u Trstu...
Zajednica | Komentari