2020-03-25 , Autor: Ante Radić, Slike: GEC
Bookmark and Share

Po uzoru na vlastiti motocikl, brački virtuoz Đoni Bošković stvorio je skulpturu omjera 1:2, za koju je utrošeno 500 sati rada i neizmjerna količina ljubavi



Nakon što mu je djevojka otišla na razmjenu studenata u Italiju, Đoni je morao pronaći način kako ubiti vrijeme tijekom navedena tri mjeseca bez svoje drage. Ideja mu je sinula relativno brzo. Zaljubljenik u vožnju na dva kotača, svoj kruh zarađuje obrađujući kamen u jednoj privatnoj tvrtki. Stoga je odluka pala u tren oka – napravit će repliku vlastitog motocikla, od čega drugog, nego od kamena! Kao svojevrsni kalup za projekt, poslužila je Yamaha XT 660 X, a sve njene proporcije biti će dvostruko manje. Otok Brač, poznat po snježno bijelom kamenu, dao je „dio sebe“ i projekt je mogao započeti.



Kao i kod konstruiranja pravog motocikla, Đoni je krenuo od okvira, kao nosivog elementa. Svaki element obrađivan je ručno, a tokarski stroj nije bio upotrebljavan niti za jedan jedini sastavni dio. Strojnu obradu općenito, kao i sve njene prednosti, Đoni jednostavno nije želio koristiti – od samog početka odlučio je sve stvoriti vlastitim rukama i klasičnim alatima za obradu. Kao što iskusno oko može primijetiti na fotografijama, „rama“ ovog motocikla nastala je iz jednog dijela – nije se išlo linijom manjeg otpora, uz lijepljenje ili druge načine učvršćivanja. Na okvir je potom nadograđivano sve što je potrebno i pravom motociklu - prednja vilica, kotači, motor, prijenos, spremnik goriva, sjedalo i sve ostalo.



Ono što najviše fascinira u ovoj priči jest pažnja posvećena detaljima. A detalji su fascinantniji tim više što se radi o sirovini koja traži znanje, iskustvo i vrlo vješte ruke u obradi. Kamen se ne oblikuje s lakoćom i kada napravite grešku ili se neki dio slomi, za izradu novog potrebno je i vremena i strpljenja. Najzahtjevniji dio prilikom izrade bio je stražnji amortizer. „Izrađen je od jednog dijela, a zbog spiralne opruge, oduzeo mi je najviše vremena. Kada sam ga konačno završio, zapjevao sam od sreće i počeo slaviti po radioni! U tom trenutku, ispao mi je iz ruku i slomio se…tako da je veselje bilo kratkotrajno, ali već sutradan sam se uhvatio izrade novog. Niti u jednom trenutku nisam se predavao! - dodaje Đoni.



I prijenosni lanac izrađen je od kamena, što je također bilo vrlo zahtjevno za izradu, ali odlučio je da tako mora bit. Još u početnim fazama izrade, javila su se različita govorkanja pojedinaca i odmahivanja rukom, u stilu „Šta će ti to, gubiš vrime…“ ili „Nema šanse da to napraviš kako triba…“. Upravo zbog takvih, i poznatog dalmatinskog dišpeta, odlučio je motor napraviti „kako Bog zapovida“, pa je u kotače ugradio ležajeve i osovine, tako da se mogu okretati, a isto je napravio i s prednjom vilicom, tako da se i upravljač može okretati lijevo-desno. Da je motocikl gotovo kao pravi, pokazuju i detalji poput ručica kočnice i kvačila, koje su pomične, baš kao i oslonci za noge suvozača.



Kako bi podijelio svoju radost s ostalim mještanima, svoju kamenu „bebicu“ prvo je izložio u lokalnom dućanu, gdje su ga svi mogli vidjeti. Kasnije ga je premjestio u lokalni kafić Perivoj, ali zbog opasnosti od oštećenja, odlučio ga je preseliti u sigurnost svog doma. Nije si mogao dopustiti rizik da se nešto slomi.



„Možda i najbolju potvrdu svojeg truda dobio sam od starih meštara 'ol kamena, koji su se danima iščuđavali mojem uratku, dodaje Đoni. Kada su se početni dojmovi slegli, zaključio sam – nadmašio sam samog sebe! Sada i nadalje, kamena Yamaha ukrašava moj dnevni boravak, zaštićena u staklenoj vitrini. Prodaja nipošto ne dolazi u obzir, ali novi projekti - svakako da.


IZDVOJENO
Brački kamen



Brač je otok bijelog mramora. Njegova unutrašnjost je bijeli mramor i sve je na njemu od bijelog mramora. Tu čovjek i kamen žive i stvaraju zajedno, od najstarijih vremena. Bračani kamen ne vade - oni ga "beru", s poštovanjem i zahvalnošću kao najdragocjeniji plod Zemlje. Ovdje su stoljeća utkana u kamen, u mramor, u sklad i ljepotu. U povijest je ušao kad je rimski car Gaj Aurellie Dioclecian u VI st. od bračkog kamena dao sagraditi svoju velebnu palaču, u centru današnjeg Splita. Od tih dana kroz generacije najboljih klesara živi kamenarstvo otoka Brača. Od bijelog bračkog mramora kroz povijest su građena najveličanstvenija djela arhitekture: Bijela kuća u Washingtonu, Parlament i Novi dvor u Beču, Parlament u Budimpešti, Namjesnička palača u Trstu...





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda XL700V Transalp Yamaha FZ1 Fazer Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Suzuki GSX-R 1000 2009 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS 125 Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Kawasaki ZX-10R (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha XT660X Kawasaki VN 900 Classic Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Megelli sport 125 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FJR 1300 AS Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) BMW K 1300 GT 2009 KTM Duke 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia RSV 4 R Gilera Nexus 300 i.e. Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Honda CB600F Hornet 2007- Honda VFR 800 2003- Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Gilera Runner 50 SP Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Triumph Daytona 675 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBF 600 S Yamaha FZ6 (S2) 2007- Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.)