Motorevija
PRETRAGA
2010-10-22 , Autor: Rolf Henniges, Slike: Rossen Gargolov
Bookmark and Share

Njemačka, kraj 60-ih. Tržište motocikala je pred kolapsom, sve se manje motocikala atestira, a ono što nitko nije smatrao mogućim dogodilo se gotovo preko noći - jedan japanski četverocilindarski agregat izazvao je novi boom. Nastupio je nulti sat u razvoju europskog motociklizma



Čini se da se piše samo o hondi CB 750 four. Stotine članaka u cijelom svijetu. I na tisuće knjiga. Ukratko, mogli bismo se i ovako izraziti: jedan je motocikl revolucionirao svijet. S četverocilindarskim rednim motorom, erotičnim zvukom i izgledom koji oduševljava CB je bio 6495 tadašnjih njemačkih maraka skupi san, koji si je na sreću mogao ostvariti i poneki radnik s prosječnom plaćom.

Ta je revolucija mene, nažalost, zaobišla. Kada je 1969. javnosti predstavljen four, imao sam samo četiri godine. Četrnaest godina kasnije, kada sam postao vlasnik vozačke dozvole za motocikl, potomci 750-ice i njihova konkurencija nadvladali su taj događaj. No, 750-ica mi je ostala legenda. Legenda koju sam si za ovaj tekst morao najprije približiti preko članaka iz novina. Prvi njemački test vožnje je, primjerice, objavljen u Motorradu broj 5, 8. ožujka 1969. godine. Svezak iz arhiva ima oko 50 stranica, vrlo jaku patinu i izgled poput kakve knjige: mnogo sitno pisanog teksta, malo fotografija, sve u crno-bijeloj tehnici.
Autor teksta Ernst Leverkus, poznatiji kao Klacks, imao je prilike voziti predserijski model 750-ice nekoliko kilometara oko Offenbacha. S velikim oduševljenjem govori o nadmoćnoj praktičnosti, kočnicama silovite snage - uglavnom pronalazi samo riječi hvale za taj četverocilindarski agregat: kultivirana vožnja, bez ikakvih vibracija, nevjerojatna radost promjene brzina. O tada senzacionalnih 67 KS pisao je ovako: „Dakle, laku noć svima, dobar dan novoj hondi CB“. BMW je 41 godinu kasnije svojim S 1000 RR-om na tržište izbacio najjači sportski motocikl te time povukao Japanca za nos baš na njegovom terenu, kojim je vladao gotovo četiri desetljeća - pritom se misli na četverocilindarski agregat koji je four uveo na scenu.



Nakon što sam sate proveo čitajući lektiru u Motorradovoj arhivi, jednog sunčanog lipanjskog jutra našao sam se pred vratima Klausa Schoppasa radosno iščekujući domaćina. On je ponosni vlasnik CB-a 750 foura K2, a preko telefona obećao je da će mi dopustiti nekoliko rundi na svojoj svetinji. Njegova žena Biggi poziva me u garažu. Ispod crvene plahte stoji limeni ljubimac. Legenda. Registriran. S punim spremnikom. „Nisam računala koliko je vremena proveo čeprkajući po njemu i polirajući ga“, rekla je Biggi, nasmijala se i maknula plahtu.

Srce mi je snažno tuklo. Ljubimac Klausa Schoppasa izgleda kao nov. Da brojač ne pokazuje gotovo 50.000 kilometara, da nema nešto mrlja od ulja za lanac i izlizanih guma, moglo bi se reći da je taj four tek izišao iz tvornice. Jedan takav luksuzni primjerak lako bi mogao „težiti“ i do 12.000 eura - uzmemo li u obzir da se uopće nađe netko tko bi ga želio prodati.
Svaka mrtva muha je sramota za lak. Four kreće na prve tonove startera i u praznom hodu mehanički brunda. To je lijepo brundanje, živahno i nadahnjujuće. Zamahnuo sam jednom nogom preko sjedala i iznenadio se visini sjedenja. Tvorničkih 810 mm meni se čine puno više, a tvorničkih 218 kg s punim spremnikom puno teže. Mjenjač u prvu brzinu upada lako, a spojka se može dobro dozirati. Plaho izlazim iz dvorišta. Smjer: bilo kuda. I razmišljam: Robyn Davis iz američkog najčitanijeg motociklističkog časopisa Cycle World je nakon svoje prve vožnje 1969. godine napisao ovako: „S ovom je mašinom posve jasno da dolazi novo doba. Sada svatko zna koliko su uistinu stari ostali motocikli.“



Ostali. Točno. Krajem 60-ih dva cilindra jednostavno su bila dovoljna za jedan motocikl. BMW-ov boxer R 69/S sa 42 KS smatrao se sportskim, a najjači engleski blizanci (twins) pod Triumphovim logom imali su gotovo 50 KS. Svatko tko je držao do sebe kupio je auto umjesto limenog ljubimca na dva kotača. Krov nad glavom, pet mjesta za sjedenje. Osim u rokerskim krugovima, motocikl se smatrao prijevoznim sredstvom siromašnih.

1/2 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/2




Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha FZ1 Fazer Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha XT660X Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Megelli sport 125 R Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Gilera Runner 50 SP Gilera Nexus 300 i.e. Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia RSV 4 R Honda VFR 1200 F Yamaha FZ8/fazer 800 Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF 600 S BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.)