Motorevija
PRETRAGA
2020-08-04 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Nemojte ni pomisliti ugraditi ovu vrstu akumulatora, a da niste provjerili ispravnost alternatora i reglera na svom motociklu



Jučer živ, danas mrtav! Najkraći je to sažetak situacije koja se odnosi na akumulator u vašem motociklu, a koja vam se zasigurno već dogodila. Ekstremna vanjska temperatura, vlaga u zraku, dugo stajanje (posebno na otvorenom) - sve su to razlozi koji ubrzavaju otkazivanje akumulatora u vašem motociklu.

Važan moment je svakako pojava litij-akumulatora (LiFe PO4) koji su korisnicima vrlo atraktivni zbog male mase i dimenzija. Poklonici 'stare škole' će vas uporno uvjeravati da je najbolji akumulator za vaš motocikl onaj koji je u njega bio serijski ugrađen. Općenito, možemo se složiti s ovim tvrdnjama, no moramo reći da - kao i uvijek - postoje izuzeci.



U Optimateu izuzetno cijene kvalitete litij-akumulatora, no isto tako i pozivaju na veliki oprez. Naime, riječ je zapravo o baterijama poput onih koje imamo u mobitelima ili laptopima, što znači da između ostalog mogu biti problematične na ekstremnim temperaturama. Isto tako, postoje i mnogo ozbiljniji, sigurnosni rizici.


Naime, nemojte ni pomisliti ugraditi ovu vrstu akumulatora, a da niste provjerili ispravnost alternatora i reglera na svom motociklu, odnosno kojim intenzitetom puni. Jer, ako alternator puni, a regler 'propušta' više od propisanog, može doći do oštećenja baterije te njezina samozapaljenja. Youtube je pun snimaka u kojima motocikli izgaraju poput lista papira, ne igrajte se s time. U svakom slučaju, savjetujemo da prije ugradnje litij-akumulatora posjetite servis te da stručno osoblje provjeri snagu punjenja sustava te potom odluči o možebitnoj ugradnji litij-akumulatora.

ČESTA PITANJA VEZANA UZ LITIJSKE AKUMULATORE(LiFe PO4)

Treba li litij-akumulator održavati jednako kao i standardnu izvedbu?
Litij-akumulator je potrebno puniti i održavati isto kao i standardne akumulatore, osobito zimi ili u razdoblju duljeg nekorištenja. Prednost litij-akumulatora je da - ako se potpuno isprazni - postoji mogućnost ponovnog punjenja. Pune se isključivo punjačima namijenjenima litij-akumulatorima.

Je li litij-akumulator dobar izbor za putne motocikle?
Prije svega, litij-akumulator je osmišljen kao 'performance komponenta', što znači da je manjih gabarita te do 70 posto lakši od standardne olovne baterije. Samim time pogodan je za natjecateljske (sportske) motocikle, ali i za one tunirane/dorađivane gdje je standardni prostor za akumulator zbog raznih konstrukcijskih preinaka smanjen. Budući da litij-akumulatori brže gube napon od standardnih izvedbi, za putne motocikle savjetujemo kvalitetni AGM (gel) akumulator poput Yuase.

Može li se ugraditi litij-akumulator slabijih vrijednosti umjesto serijskog s konkretno propisanim vrijednostima?
Budući da litij-akumulator ima i do 50 posto jaču udarnu snagu, u pravilu može. Važna napomena je da u tom slučaju na motociklu nema dodatnih potrošača struje.



Obavezno provjeriti sustav punjenja prije ugradnje litij-akumulatora!
Ugradnji litij-akumulatora obavezno prethodi kontrola sustava punjenja, tj. ispravnosti alternatora i reglera. To možete učiniti i sami uređajem Optimate TS120N (Novema Nova, 320 kuna) koji je zapravo tester za ispitivanje snage punjenja i snage akumulatora. U pravilu motor mora puniti između 13 i 14,7 volti. Naravno, to se mijenja s obzirom na okretaje motora, no uređaj nikako ne bi smio pokazati više od 14,7. Grafički je na uređaju sve prikazano vrlo pregledno i jednostavno, pa ne biste trebali imati problema s očitavanjem.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha FZ1 Fazer Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Yamaha XT660X Yamaha YZF-R125 Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Yamaha FJR 1300 AS Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Megelli sport 125 R Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- BMW K 1300 GT 2009 Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. KTM Duke 125 (2011.) Gilera Runner 50 SP Aprilia RSV 4 R Yamaha YZF-R6 2006-2007 Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda VFR 1200 F Honda VFR 800 2003- Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki KLR650 / R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Honda CBF 600 S Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.)