Motorevija
PRETRAGA
2020-03-23 , Autor: Ante Radić
Bookmark and Share

Patent objavljen u SAD-u prikazuje Aprilijino rješenje mehaničkog sustava za sprječavanje poniranja vilice pri kočenju


Motocikli opremljeni konvencionalnim teleskopskim vilicama, odnosno upside-down vilicama, imaju sklonost snažnom poniranju pri naglim kočenjima. U tom trenutku mijenja se geometrija okvira, a prednji ovjes postaje tvrd. Istovremeno, prednji kotač više ne može apsorbirati sve neravnine i udarne rupe, a u kritičnim situacijama može izgubiti kontakt s podlogom te samim time i grip. U takvim trenucima i stražnji se kotač počinje uzdizati od podloge, pa u ekstremnim slučajevima može doći do pada.

Kako bi se to izbjeglo, teleskopsku vilicu treba podesiti na način da može podnijeti puno opterećenje pri silovitom kočenju. Tu je neophodna tvrda opruga, kao i ‘zatvorena’ kompresija, unatoč činjenici da je takav set-up potreban isključivo tijekom snažnih kočenja, dok tijekom vožnje konstantnom brzinom ili pri ubrzavanjima također može prirediti neugodnosti na neravnom asfaltu.

Kod naprednih sustava ovjesa to se može ublažiti detaljnim podešavanjem (high/low speed compression) kao i ugradnjom progresivnih opruga, no ti zahvati ne rješavaju negativnu nuspojavu u potpunosti. Korak dalje učinjen je s (vrlo skupim) elektronski kontroliranim ovjesom, a sustavi ovjesa poput BMW-ovog Telelevera već imaju integriran anti-dive efekt, no isti je kritiziran od velikog broja vozača zbog izostanka povratnih informacija s podloge.

Tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća, japanski proizvođači počeli su ugrađivati anti-dive sustave na svoje sportske motocikle. Najjednostavnije rečeno, takvi sustavi rade na način da u trenutku pritiska prednje kočnice aktiviraju, odnosno zatvaraju ventil kompresije u prednjoj vilici i time reduciraju ili potpuno sprječavaju protok ulja. Neki su se proizvođači oslanjali na mehaničku vezu kočne čeljusti i prednje vilice, dok su drugi ugrađivali sekundarni hidraulički sustav. U konačnici, niti jedan takav sustav iz 80-ih i 90-ih godina nije donio osobite benefite, pa je anti-dive koncepcija postepeno napuštana.



No, sudeći prema najnovijem Aprilijinom patentu iz ožujka 2020., čini se da će usokoro doći do povratka anti-dive sustava. Aprilijini inženjeri osmislili su složenu mehaničku vezu kočne čeljusti i jednog štapa prednje vilice, čime se postiže maksimalni anti-dive efekt u početku samog kočenja, dok se efekt ublažava kako se vilica nastavlja sabijati. Na taj način funkcija ovjesa nije kompromitirana i prednji kotač uvijek ostvaruje oprimalan grip s podlogom. Više detalja biti će poznato objavom službenih informacija.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha FZ1 Fazer Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia Tuono V4 R (2011.) KTM 690 Duke Yamaha XT660X Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Aprilia Shiver 750 GT Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Megelli sport 125 R Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Gilera Nexus 300 i.e. Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Gilera Runner 50 SP KTM Duke 125 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia RSV 4 R Honda VFR 1200 F Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda VFR 800 2003- Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF 600 S Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.)