2019-09-27 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Arhiva MR
Bookmark and Share

Svi znamo kako je nastala nova Katana. No, u međuvremenu je potpuno zaboravljeno kako je prije 40 godina nastala originalna Katana



Umjetnička vrijednost slike nikada se nije ocjenjivala na osnovu njezina okvira, baš kao što se niti kvaliteta knjige ne može iščitati iz debljine i izgleda njezinih korica. Tako je i s motociklima – dizajn nužno ne mora biti ogledalo njegove tehničke razine ili kvalitete! I obrnuto.

U Suzukiju su krajem 70-ih na vlastitoj koži spoznali o čemu smo u uvodu govorili, i to na primjeru modela GSX 750 i 1100. Naime, tehnički superiorni motocikli koji su već 1979. imali dvije bregaste osovine i 16 ventila su brzo došli na loš glas. No, ne zbog tehničkih nedostataka već ubog kutijastog izgleda spremnika goriva, prednjeg svjetla odmilja zvanog 'televizor', nezgrapnih bočnih poklopaca i sjedala koje bi bez problema prošlo pod 'hoklicu'.

Ovaj ogledni primjerak originalne Katane u vlasništvu je nekadašnjeg glavnog urednika mađarske Motorevije – Imre Paulovitsa. Pronašao ju je u šupi gdje je trunula punih 26 godina te ju polako, dio po dio, vratio u život. Rezultat njegova rada i truda je impresivan
 
Prodajne brojke ovih modela su u doba velike ekspanzije japanskih motocikala bile poražavajuće, pa je njemački odjel Suzukija doslovce molio da uskoči u pomoć. Naime, svim su se silama trudili objasniti svojim japanskim kolegama da bolje od njih poznaju domaće tj. europsko tržište motocikala. Naposljetku je direktor marketinga Suzuki Njemačke Manfred Becker uspio uvjeriti Masao Tanija, šefa marketinga u Suzukiju, da moraju radikalno promijeniti koncept. Na kraju je svima bilo jasno da trebaju motocikl koji će uzburkati scenu i na velika vrata ući u novo desetljeće.

Zrakom hlađeni četverocilindraš možda je i ponajbolji motor toga vremena
 
Potpuno novi tim dizajnera koji su osnovali studio 'Target Design' – sastavljen od bivših dizajnera BMW-a - je godinu prije na temu 'Kako izgleda budućnost dizajna motocikala' do kraja 'ogolio' MV Agustu 750. Javnosti se jako dopalo sjedalo stopljeno sa spremnikom goriva, valovita horizontalna linija i prednje svjetlo skriveno unutar mini-oplate. Suzuki Njemačka je u proljeće 1980. zbog toga zanimljivog uratka angažirao Target Design da im osmisli dizajn budućeg GSX-a. Projekt naziva ED1 (skraćenica od European Design) kasnije su postali modeli GSX 750 S i GSX 1100 S, dok su iz ED2 izvedeni GS 550 i GS 650 G Katana.



Prvi rezultati javnosti su predstavljeni u travnju 1980. a tri mjeseca kasnije stigao je i prvi prototip modela GSX 1100. Veliki gazda Osamu Suzuki je na premijeri u Japanu bio oduševljen motociklom, te je odmah dao zeleno svjetlo za serijsku proizvodnju. Suzuki GSX 750 S i GSX 1100 S su na tržište stigli 1981. a namjesto jednog ispuha, kako je prvotno predviđeno, ugrađena su dva. Isto tako, kokpit je malo smanjen a na prednje svjetlo je dodan mali vjetrobran. Sve ostalo je bilo identično kao na prototipu.

Futuristički oblikovani instrumenti lako su čitljivi
 
Danas, s odmakom možemo reći da je Katana imala veliki utjecaj na dizajn motocikala u 80-ima i 90-ima, a unatoč enormno velikim pozitivnim reakcijama javnosti i struke nikada nije ostvarila komercijalni uspjeh kakav su u Suzukiju očekivali. Možda zato jer je u to vrijeme bila jako skupa ( u odnosu na konkurenciju) ili je na kraju ipak bipolarizirala kupce. S druge strane, u Japanu je stekla kultni status te se (uz prekid) proizvodila sve do 2000. godine kada je napustila 'pozornicu' kao GSX 1100 S Final Edition.

Tehnički podaci

Motor
Zrakom hlađeni četverocilindraš s dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podizači, promjer x hod 72 x 66 mm, obujam 1074 ccm, snaga 100 KS pri 8700 o/min, višelamelna spojka u uljnoj kupelji, pet brzina, pogonski lanac

Okvir i ovjes
Čelični cjevasti okvir, sprijeda klasična vilica promjera 37 mm, straga dvostruki amortizeri, kotači od alu-legure, gume 3,50 V 19 i 4,50 V 17, sprijeda dvostruki diskovi promjera 270 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, straga disk promjera 270 mm i čeljust sa dva klipa

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1520 mm, suha masa 238 kg, spremnik goriva 21 litra

Najviša brzina
228 km/h












Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R125 KTM 690 Duke Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha XT660X Aprilia Shiver 750 GT Kawasaki VN 900 Classic Megelli sport 125 R BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Yamaha YZF-R6 2008- BMW G 650 GS (2011.) BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Ducati 1198 SP (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) KTM Duke 125 (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1300 GT 2009 Aprilia RSV 4 R Kawasaki KLR650 / R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Gilera Nexus 300 i.e. Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda VFR 800 2003- Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda VFR 1200 F Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 BMW R1200GS 2007 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda CBF 600 S Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ8/fazer 800 Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Speed Triple (2011.)