Motorevija
PRETRAGA
2010-04-06 , Autor: Ozren Buriša, Slike: Yamaha
Bookmark and Share

Nova super ténéré je spremna, a Yamaha je otkrila sve njezine tajne. S približno 1200 ccm, kardanskim završnim prijenosom, kompletnom opremom i privlačnom estetikom, nekadašnja kraljica pustinje vraća se dobro pripremljena za pustolovinu



Već nekoliko mjeseci najavljujemo novu XT 1200 Z super ténéré, no dosad nismo imali ni konkretne službene informacije ni fotografije po kojima bi se mogao analizirati cijeli motocikl. Međutim, sada imamo podatke o svemu, a na raspolaganju nam je i popriličan broj fotografija koje otkrivaju sve savršenstvo najnovije Yamahine kraljice maksi endura.

Iako se u ovom slučaju radi o rednom dvocilindarskom motoru hlađenom tekućinom, očigledno je da se ona uspoređuje sa zrakom hlađenim boxerom BMW-ovog R 1200 GS-a, najprodavanijeg motocikla velikog obujma u svijetu posljednjih nekoliko godina.



Nova super ténéré predstavljena je na salonu u Tokiju kao „Lord of Yamaha Adventures“, no mi smo je nazivali i „Faraonica“, imenom koje utjelovljuje slično značenje uz savršeno isticanje karakteristika tog slavnog motocikla. Naime, super ténéré je maksi enduro s dugim intervalima održavanja, razvijen da prelazi veći broj kilometara te sjaji daleko od svih ovlaštenih servisera.

Nadalje, nema sumnje da je nova super ténéré motocikl velikog dosega te solidne autonomije, zahvaljujući ponajprije deklariranom spremniku goriva od 23 litre. Uz povišenu udobnost putovanja te iznenađujuću jednostavnost upravljanja, Yamaha objavljuje da je ponašanje njezinog dvocilindarskog motora vrlo uspješno izvedeno, a stupanj vibracija je uistinu nizak. Isto tako, razlog uspjeha su dvije klipnjače pomaknute u fazi za 270 stupnjeva koje se spajaju na odvojene ležajeve radilice, a uz to su ugrađene i dvije kontrabalansne osovine.

Ipak, ponajbolje od svega je što se usprkos imidžu motocikla za daleka putovanja nije odrekla ni avangardne tehnologije. Naime, ponosi se podesivom kontrolom trakcije, „inteligentnim“ sustavom kombiniranog kočenja popraćenim ABS-om te sustavom upravljanja motorom koji dopušta izbor između dvaju modova vožnje. Ne nedostaje ni kvalitetan ovjes ni iznimno robusni žbičani kotači što je iznimno važno jer će nesumnjivo, usprkos deklariranoj putnoj masi od 261 kg, i izvan ceste biti više nego dostojanstvena.



Uz to, računa i na bogatu serijsku opremu poput aluminijskih kofera, štitnika za ruke, protektora motora ili središnjeg oslonca koji će u prvim modelima biti u cijeni. Iako u Hrvatskoj cijena još nije poznata, u Europi će biti oko 14.750 eura pa će yamaha nesumnjivo biti posve konkurentna R 1200 GS-u. Sve u svemu, XT 1200 Z super ténéré je motocikl kojem očito ne manjka privlačnosti. Osim toga, ima i karizmatičan naziv iz prošlih vremena koji i dan-danas ima svoju težinu. Stoga izrazimo dobrodošlicu novoj Faraonici.

Sustav kočnica + ABS
• sprijeda diskovi promjera 310 mm te monoblok čeljusti s četiri klipa
• stražnji disk promjera 282 mm te čeljust s dva klipa
• „inteligentni“ sustav kombiniranog kočenja popraćen ABS-om
• aktiviranjem stražnje kočnice prije prednje, utjecaj kombiniranog kočenja se poništava

Centar mase
• deklarirana masa od 261 kg sa svim tekućinama
• središte mase je nisko i centralno radi agilnosti i kontrole pri nižim brzinama te izvan ceste



Upravljanje motorom
• novi analogno/digitalni instrumenti s putnim računalom
• intervali paljenja na 270° i 450°
• kontrola trakcije s tri moguća podešenja
• dva moda rada motora - touring i sport
• elektroničko upravljanje gasom YCC-T (Yamaha Chip-Controlled Throttle)

Kotači
• promjera 19 cola sprijeda te 17 cola straga
• gume dimenzija 110/80-19 i 150/70-17
• krute aluminijske žbičane felge

Motor
• novi redni dvocilindraš od 1199 ccm
• asimetrična radilica s pomakom u fazi za 270°
• dvostruka kontrabalansna osovina
• suhi karter s podmazivanjem preko odvojenog spremnika ulja
• snaga od 110 KS pri 7250 o/min
• okretni moment od 114 Nm pri 6000 o/min
• sekundarni prijenos kardanom



Ovjes
• dvokraka stražnja vilica od lijevanog aluminija pod niskim tlakom
• prednja vilica upside-down promjera 43 mm, hoda 190 mm i podesiva po sva tri parametra
• progresivni monoamortizer straga podesiv u dva parametra
• hod stražnje osovine 190 mm

Ergonomija
• podesivi vjetrobran u dva položaja
• podesiva visina sjedala između visine od 845 i 870 mm
• međuosovinski razmak od 1540 mm
• središnji i bočni oslonac
• hladnjak smješten na lijevom boku radi smanjenja dužine motocikla
• spremnik goriva od 23 litre

Okvir
• vrlo kompaktni višecijevni čelični okvir
• podokvirno pojačanje
• asimetrična karoserija s otvorom na lijevoj strani koji propušta hladni zrak prema hladnjaku

1. Motor je sasvim nov. Riječ je o rednom dvocilindrašu obujma 1199 kubika s trokutastim osovinama, dvjema bregastima u glavi, osam ventila te elektronskim ubrizgavanjem. Kao što smo već vidjeli na drugim yamahama, klipnjače nisu na istom ležaju radilice, već svaka ima svoj s pomakom u fazi od 270 stupnjeva. Također, ima i dvije kontrabalansne osovine zbog kojih se pretpostavlja da će rad biti iznimno regularan te bez vibracija. Deklarirana je snaga od 110 KS pri 7250 okretaja u minuti. Podmazivanje se vrši uz suhi karter s posebnim spremnikom za ulje. Koristi se elektronsko upravljanje YCC-T, a može se birati između dvaju modova rada - sport i touring.

2. Karoserija je asimetrična. Na lijevoj strani je usisni otvor, no namjena mu nije opskrba motora zrakom, već ulazak svježeg zraka u hladnjak koji je smješten na lijevom boku. Elektronske komponente i akumulator zauzimaju suprotnu bočnu stranu.



3. Sekundarni prijenos se realizira putem kardana reducirane veličine za koji kažu da je manji od uobičajenih. Ipak, deklarirano je da zadržava potrebnu čvrstoću nužnu za podnošenje dugih servisnih intervala. Pridružuje mu se i sustav kontrole trakcije koji se može podešavati u tri razine. TCS1 je standardna postavka za vožnju po asfaltu, TCS2 smanjuje efekt kako bi se omogućila vožnja po zemljanim podlogama te treća opcija OFF koja je sasvim isključuje. Također, prema uzoru na M1 iz MotoGP-a taj sustav mjeri brzinu i eventualne gubitke u trakciji na prednjem kotaču.

4. Sustav ispuha je „dva u jedan“. Kompaktni prigušivač ovalne forme je na lijevoj strani te je u odnosu na tlo primjereno povišen. Nužni katalizator smjestio se ispod motora, točno na mjestu spoja dviju cijevi.

5. Okvir je ustvari mreža čeličnih cijevi, izvedena da se ostvari kratak motocikl s niskim središtem mase. Željena posljedica je da se osjeća lakšom te da se poboljša upravljivost. Prednji dio ovjesa je vilica upside-down podesiva po sva tri parametra promjera 43 mm te velikodušnim hodom od 190 mm. Straga je posao povjeren dvokrakoj aluminijskoj vilici (uz kardan na lijevoj strani) te monoamortizeru s progresivnim sustavom koji je podesiv po povratu i prenapregnutosti opruge (oba parametra se mogu brzo i lako podesiti ručno).



6. Oprema za kočenje također daje svoj tehnološki doprinos. Uz dva prednja diska od 310 mm s poznatim monoblok čeljustima s četiri klipa te jedan disk od 282 mm straga s čeljusti od dva klipa, uključuje i sustav kombiniranog kočenja te ABS. Yamaha taj sustav kočenja proglašava jednim od najnaprednijih u ovom trenutku. Aktivira li se stražnja kočnica prije prednje, poništava se utjecaj kombiniranog kočenja te vozač zadržava potpunu kontrolu nad svakim kotačem. Stiskanjem prednje ručice za kočenje sustav se aktivira. Žbičani kotači su iznimno robusni, prednja felga ima dvije kukice za hvatanje žbica, a stražnja jednu središnju. Mjere guma su 110/80-19 i 150/70-17.

7. Instrumentna ploča ima analogni okretomjer na lijevoj strani te multifunkcionalni LCD-zaslon na desnoj. Osim digitalnog brzinomjera i putnog računala, pokazuje i razinu goriva, sat, odometar i brojač prijeđene udaljenosti te informaciju o modu rada motora te izabranoj razini kontrole trakcije.



8. Položaj sjedenja izgleda obećavajuće udobno. Visina vjetrobrana je podesiva u dva položaja, kao i visina sjedala koja se može kretati od 845 do 870 mm. Uz to, spremnik goriva od 23 litre, osim što će pružiti veliku autonomiju kretanja, dizajniran je da ne bude pretjerano širok među nogama. Svjetla su osobito jaka, a pripadajuće žarulje umjesto dviju imaju samo jednu popraćenu solenoidom koji se pomiče izborom oborenih ili dugih svjetala. YZF-R1 taj sustav koristi još od prošle godine.



Svečano odijelo
Yamaha je za XT 1200 Z super ténéré priredila bogatu listu dodatne opreme. Uz aluminijske bočne kofere, protektor motora od istog materijala, štitnike za ruke te protektor za prednju optiku koji su u prvim primjercima uključeni u serijsku opremu, slijedi popis izvanserijskih dodataka:
• povišeni vjetrobran
• crash barovi
• dodatna svjetla za maglu (mogu se ugraditi ispod prednjih svjetala ili na opcionalne crash barove)
• grijači ručki
• bočni spojleri
• jastučasti štitnici za spremnik goriva
• nisko sjedalo (35 mm niže)
• dodatni kofer za spremnik goriva
• stražnji kofer od aluminija obujma 30 litara
• vreće od kordure za unutrašnjost kofera
• pokazivači smjera od LED-a
• posebna odjeća i oprema za korisnike (kaciga, jakna, hlače, rukavice, čizme, naočale, itd.)



Tehnički podaci
Četverotaktni redni dvocilindarski motor, promjer i hod 98,0x79,5 mm, 1199 ccm, snaga 110 KS (80,9 kW) pri 7250 o/min, okretni moment 114 Nm pri 6000 o/min, čelični cjevasti okvir, prednja vilica upside-down promjera 43 mm, dvokraka aluminijska vilica straga, dva kočna diska sprijeda promjera 310 mm, disk promjera 282 mm straga, međuosovinski razmak 1540 mm, spremnik goriva 23 litre





KorniKornjaca
2010-04-06 20:34:34

eh...da mi je ovo

Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha FZ1 Fazer Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha XT660X Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Megelli sport 125 R Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Gilera Runner 50 SP Gilera Nexus 300 i.e. Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia RSV 4 R Honda VFR 1200 F Yamaha FZ8/fazer 800 Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF 600 S BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.)