motostop
motostop
2007-10-02 , Autor: Imre Paulovitis
Bookmark and Share

Iako je dio Harley-Davidsona, Buell je u 1125 R ugradio Rotaxov motor s dobrim manirama koje otkrivaju veliki potencijal njegovih okvira. Ako do serijske proizvodnje otkloni nekoliko manjih smetnji, bit će to ponajbolji američki sportski motocikl



Corkscrew u Laguni Seci - slavan, poznat, privlačan - jedan je od najpoznatijih zavoja na svijetu, a izaziva strahopo±tovanje. Na televiziji izgleda spektakularno kad se vozači za vrijeme brzih izmjena nagiba spu±taju u njegovu dubinu. To nije ni±ta u usporedbi s osjećajem kad mu se prvi put pribliµavate. Dolazite preko povi±enja gdje vozite punim gasom, poslije brzog desnog zavoja i jo± jednog povi±enja, a jedino ±to vidite je mali dio uskog lijevog zavoja gdje staza nestaje u ni±ta.
Putanju kroz zavoj moµete poku±ati pamtiti koliko vam je volja, ali kad kroz njega prolazite prvi put, neminovno u nagib silazite prerano, i to zbog straha da ne padnete u veliku prazninu, ±to dovodi do kontakta s unutarnjim pasicama na desnoj strani. U µelucu vam se pojavljuje osjećaj lebdenja. Popravljanje linije prolaza ovisi o vozačevu talentu, ali taj osjećaj u µelucu ostaje barem prvih deset prolaza. Erik Buell očito je namjerno izabrao tu jezivu stazu da bi dao svoj potpuno novi 1125 R novinarima na test!
Potpuno novi motor razvijen je u austrijskom Rotaxu po njegovim napucima, a tu su i izuzetno svojevoljna koncepcija okvira i ovjesa te na kraju nezamjenjiv dizajn. Nije pro±lo gotovo ni tri tjedna otkako su se pojavile prve fotografije, a već su spremni prvi primjerci nulte serije. Kako to da je Buell, koji 98 posto pripada Harley-Davidsonu, odjednom pre±ao na pogonski agregat nekog drugog proizvođača?
- Budući da su bili gotovi okvir i ovjes nove serije XB, sloµili smo se s Harley-Davidsonom da bi za sljedeći stupanj modernog sportskog motocikla bio potreban i moderan motor, jer smo dosegnuli granice starog zrakom hlađenog motora, a pogotovo ako u budućnosti µelimo povesti računa i o emisiji ±tetnih plinova - objasnio je Erik Buell. - Harley-Davidsonov razvojni odjel pitao sam moµemo li zajedno razviti takav motor, ali su svi kapaciteti bili popunjeni, pa smo se odlučili za drugog proizvođača motora. Raspitao sam se kod nekoliko njih, a vrlo brzo bilo je jasno da je Rotax odgovarajući partner.
U Rotaxovom glavnom dizajneru Stefanu Leiberu Erik Buell je od početka imao pravog suigrača.
- Već u razvoju Aprilijinog V-2 motora za model RSV razmi±ljao sam kako bismo jo± mogli podići snagu. Budući da se Aprilia u međuvremenu potpuno preorijentirala na četverocilindarske motore, Erik Buell dao mi je smjernice koje su bile po mom ukusu, a kad smo ga upoznali s na±im podacima snage i okretnog momenta, bio je vrlo zadovoljan. Rekao je da ne µeli natjecateljsku formulu, ali da u svakom slučaju µeli raspolagati sa 1000 ccm, na ±to smo mi odradili simulacije s na±im hodom radilice od 67,5 mm i zaključili da 103 mm promjera i 1125 ccm obujma nude najbolje tehničke uvjete. Osim toga, modificirali smo glave cilindara i 30 posto smanjili pokretne mase. Uza sve to i±le su i Buellove igrarije, poput suhog kartera, pa smo spremnik za ulje izlili u sklopu bloka motora. Tu smo ideju jo± dodatno razradili, pa je patentirali kao i novi odzračni sustav - govori Leiber. - Buell nije prestajao sa svojim idejama! Htio je prihvat straµnje vilice, montaµne točke ispu±nih grana, prihvat za bočni oslonac i konzole oslonaca za noge potpuno integrirati u blok motora. Zato me ispunjava ponosom činjenica da je veliki i jaki motor mase 71 kg samo nekoliko grama teµi od na±eg motora za Apriliju.
?to se veličine tiče, Buell je svojim odlivenim aluminijskim okvirom s integriranim spremnikom za gorivo postavio jako uske granice, ali je zato Leiberu dao slobodu da cilindre „otvori“ pod kutem od 72 stupnja, kako bi dobio potpuno ravan usisni dio u skladu s usisnim ventilima. Napokon su se mogli rije±iti i silnih gumenih ublaµivača potrebnih kod Harleyjevih motora, a da bi se eliminirale vibracije, u motor su ugrađene dvije balansne osovine. One su potpuno uklonjene iz prostora za radilicu, da bi se otklonili gubici. Tako je jedna smje±tena lijevo od paljenja, druga desno ispod primarnog pogona, a osovina između njih prolazi kroz sredinu radilice. Da bi se izbjegle ba± sve vibracije, u pogonski zupčanik vodene pumpe ugrađen je debalans koji eliminira „kip-moment“ između cilindara. Kako bi motor u izvedbi ostao ±to kraći, Leiber je ko±aru spojke ugradio ±to je niµe moguće i tako konstruktorima okvira omogućio 25 mm vi±e duµine za straµnju vilicu. Dokazani Aprilijin anti-hopping mehanizam zadrµan je, kao i u izmjeni brzina H-D-ov sustav dogring.
Budući da je Buell htio ±to lak±i straµnji kotač, povratni ublaµivač ugrađen je u prednju remenicu pogonskog remena. Na okviru je Buell svoja tri imperativa - torzijsku otpornost, redukciju neogibljenih masa i centralizaciju masa - odveo jo± korak dalje. Ulje vi±e ne mora biti u vilici pa je sad lak±a, a ispu±ni top under engine morao je biti malo kompliciranije obavijen oko donjeg dijela motora. Vilica upside-down je promjera 47 mm, a da bi se bolje nosio sa snagom motora, prednji disk promjera 375 mm opremljen je osmoklipnom kočnom čeljusti sa sportskog modela XB-RR. Da bi se motor ugradio ±to vi±e naprijed, bočno su ugrađena dva hladnjaka rashladne tekućine. Poslije je Buell jo± nekoliko ideja ostvario u suradnji s američkim osiguravateljnim kućama. Oplate na hladnjacima izrađene su toliko kruto da u isti tren sluµe i kao za±tita pri padu za hladnjake i okvir motora.
Sve je to u Laguni Seci posebno do izraµaja do±lo uljep±ano dvostrukim prednjim svjetlima s uskim namrgođenim pogledom, a najbolje kalifornijsko vrijeme mamilo je na jurcanje po zavojima. Dvije polovice upravljača na motociklu su poprilično visoko, a poloµaj sjedenja je opu±ten, s ne previ±e povijenim koljenima.
Po osjećaju na spojci i primanju gasa motor ne moµe zanijekati srodnost s Aprilijinim. Fenomenalan mu je nastup od srednjeg reµima okretaja, reakcije pod opterećenjem su mu predivno meke, a pri izmjeni u niµi stupanj prijenosa anti-hopping iskopčava upravo u trenutku kad postoji opasnost od poskakivanja straµnjeg kotača. Upravo to od twina i µelimo na stazi. Buell u zavoje ulazi s lakoćom, bez previ±e nervoze kao model XB-12R. Moćna prednja kočnica u hladnom stanju djeluje pomalo tupo, ali kad postigne radnu temperaturu, dozira se dobro i postaje poprilično agresivna.
Laguna Seca zaista nudi sve ±to moµe otkriti nedostatke u okviru i ovjesu. ?ivotinjski brz slijepi zavoj 1, odmah poslije toga točka kočenja prije zavoja 2, koji se zatvara, poslije dva brza desna zavoja, posebno valovita zona kočenja, dva lijeva zavoja s kompresijom, dva brda±ca, a onda Corkscrew, pa tri silazna zavoja i na kraju uski kut prije izlaza na startno-ciljnu ravninu, poslije kojeg prednji kraj postaje lagan. Sve to na 1125 R donosi zadovoljstvo.
Nevjerojatno je koliko trakcije ima na straµnjem kraju te kako straµnji amortizer sve dobro guta. Prednja je vilica stabilna, ali u agresivnijoj voµnji ne nadjačava sve situacije. Nakon jačeg kočenja sjeda na blok, zatim se naglo razvlači i tako u nemir dovodi straµnji kraj, a pri prelasku preko ispupčenja i naglog ubrzanja sprijeda se pojavljuju vibracije. Tek kad smo smanjili prednapregnutost opruga i kompresiju otpustili tri četvrt kruga, situacija se popravila. Slika tro±enja guma pirelli diablo corsa III pokazuje kvalitete elemenata ogibljenja. Ni nakon nekoliko agresivno odvezenih krugova gotovo da nema tragova potro±enosti, a povr±ina izgleda ujednačeno. Čak ni na motociklu ±to ga je vozio Jeremy McWilliams, koji je sudjelovao u razvoju 1125 R-a i na svojoj omiljenoj stazi vozio vrlo brze krugove, slika ne izgleda drukčije.
Idući dan nastavljamo na običnoj cesti sjeverno od Monterey Baya. Carmel Valley Road je predivno zavijena, a Buell je doµivljava opu±teno. Provlači se i doslovno je lakom za svakim zavojem. I tu je poloµaj sjedenja za sportski motocikl posve prihvatljiv, zglobovi na rukama ne bole nakon deset minuta, a i sjedalo je ugodno tapecirano. Motor i dalje plijeni ±irokim radnim područjem, ali ovdje ipak nije dorastao svim situacijama kao na stazi. Iako na gas odgovara meko i čisto, osjete se reakcije pod opterećenjem, a kad ispod 5000 o/min dodate gas, motocikl poskakuje.
- To će se do serijske proizvodnje jo± pobolj±ati - obećao je Stefan Leiber. - Tu je Buell osmislio svoj sustav, u kojem su leptirasta tijela do 5000 okretaja regulirana posebnim motorom koji korigira njihov poloµaj te tako dolazi do dovoljnog vrtloµenja u usisu, pa će se radna karakteristika motora u niµim okretajima popraviti.
Ba± nas zanima! Poslije puno prijeđenih kilometara u prometu primijetili smo jo± ne±to ±to bi Ameri mogli pobolj±ati. To ±to je Buell oslonce za noge smjestio na blok motora ima i nedostatke, jer se na desnoj strani toplina prenosi sve do oslonca, pa se poslije nekog vremena potplat i prednji kraj cipele griju gotovo do granice boli.
- Tu moramo ugraditi ne±to između ±to ne provodi toplinu. Od ispu±nih ćemo grana i aerodinamički poku±ati na bolji način odvesti toplinu - obećao je Erik Buell nakon na±e opravdane reklamacije, iako se, dodu±e, u µustrijoj voµnji ni±ta od spomenutog ne moµe osjetiti.
Vozimo dalje kroz kalifornijsku ljepotu prema Pacifiku, a ni jedan pravac nije duµi od 100 metara Da, to je to! Tu je buell u svom elementu. Samo straµnja kočnica nakon određenog vremena glasnim cviljenjem i polaganim podrhtavanjem daje do znanja da je i tu postalo vruće. Na svu sreću, zato nije ni najmanje izgubila na učinku, a prednji stoper je dorastao svim situacijama. Uz obalu se put nastavlja legendarnom Route 1. Zavoji su sad ±iri, a u zraku se osjeti miris oceana. Ispod nas golemi valovi udaraju o litice, a te panorame i ceste vam nikad ne moµe biti dosta - doslovno „americas finest“.
To bi se uskoro moglo reći i za novi buell. Ako Erik Buell uspije otkloniti nekoliko manjih smetnji do serijske proizvodnje, moµda će to biti ponajbolji sportski motocikl iz SAD-a. Novi agregat ima poprilično snage i dobre manire koji otkrivaju potencijal Buellovih okvira. Ono čemu se zaljubljenici u njegove motocikle mogu radovati činjenica je da je R prvi model s novim motorom, ali ne i posljednji!
Samo vas molimo da te ostale motocikle isporučujete i u nekoj drugoj boji osim crne tinte!





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Honda CB 1000 R Yamaha T-max 500 Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Kawasaki ZX-10R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Suzuki GSF1250 S ABS bandit Aprilia Shiver 750 GT KTM 690 Duke Megelli sport 125 R Yamaha XT660X Kawasaki VN 900 Classic BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) BMW S 1000 RR Yamaha FJR 1300 AS Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Kawasaki KLR650 / R Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda VT 750 Shadow Spirit KTM Duke 125 (2011.) Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Aprilia RSV 4 R BMW K 1300 GT 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha TDM850 1996- Hyosung GT 250 R MV Agusta F3 675 (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Kawasaki Z 750 R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CB600F Hornet 2007- Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Honda VFR 1200 F Triumph Speed Triple (2011.) Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda SW-T 600 (2011.) Ducati 848 evo (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007-