2007-07-01 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo
Bookmark and Share

Njegova je osnovna inačica to pokušala biti, ali ju je svestrani karakter odvukao u drugom, umjerenijem smjeru. Ova izvedba supermota dostojna je oznake R u imenu i snažno je orijentirana na trkaću stazu

Ima nešto po čemu Austrija sliči Italiji. Recimo - alpski krajolik! Ili pristup i filozofija gradnje motocikala. Šala mala, jer koliko se god KTM trudio pompozno, uz puno glamura i dašak misterija, predstavljati svoje nove uzdanice u cestovnom programu, još je jako, jako daleko od zakulisnih mešetarenja, igara i teorija zavjera koje prate dolazak motocikala s apeninske čizme.
No, „ako to mogu Talijani, možemo i mi“, pomislili su inženjeri iz Mattighofena te uzeli u ruke vlastiti Powerpartsov katalog i opremili svoj eksplozivni dvojac - supermoto 950 i superduke 990 - najboljim od najboljeg, dodavši u ime modela i ključnu oznaku - R. Završni dodir dizajnu dao je Gerald Kiska, čija je izričita zapovijed bila da okviri moraju biti narančasti, a ostali dijelovi u crnoj i boji titana.



Nedugo nakon svjetske premijere tih dvaju motocikala na mađarskom Pannonia ringu, isprobali smo veliki supermoto u njegovom još agresivnijem i radikalnijem izdanju. Već nakon nekoliko kilometara vožnje magistralnom cestom shvatili smo koliko KTM ozbiljno misli o tom modelu. Osjetno tvrđe podešen ovjes te tvrđe sjedalo taj je motocikl učinilo spravom namijenjenom vrlo uskoj grupaciji klijentele - onoj koja će zadovoljstvo u vožnji potražiti na nekoj natjecateljskoj stazi.
Supermoto R izveden je gotovo potpuno iz modela super enduro R. Lista izmjena je kratka, osjetno kraća nego što smo naviknuli vidjeti. R se od osnovne izvedbe supermota razlikuje manjim spremnikom goriva (14 litara), 40 mm prema naprijed pomaknutim položajem sjedenja i, dakako, trkaćim podešenjem ovjesa, čije smo upijanje neravnina po cesti jako dobro osjetili.



Toliko o cesti. Daljnja vožnja svela se isključivo na natjecateljsku stazu, točnije -automotodrom Rauš u Novom Marofu. Uski i oštri zavoji, neprestane izmjene smjera, kratki ravni dijelovi - kao stvoreno za veliki R!
Dojam o vožnji je kao da ste na motociklu manje klase i obujma, jer se skretanja izvode i najmanjim impulsom. U tome su poprilično pomogli uže konstruirani spremnik goriva te već spomenuta izmijenjena pozicija sjedenja. Noge sad više ulaze u siluetu motocikla pa se koljenom i bedrima lakše daje početni impuls. Osjećaj na upravljaču je izravniji i puniji, primjetno je da se više „leži“ na upravljaču, a tvrdo sjedalo na trkaćoj stazi daje savršenu povratnu informaciju.
Ovjes sad pokazuje svoje čari. I pri najvećim nagibima u kojima nerijetko o podlogu stružu oslonci za noge, a i pri žustrim izlascima iz zavoja u kojima je ručica gasa odvrnuta do kraja, motocikl čvrsto drži zadanu putanju, bez i najmanje nesigurnosti.
Pogonski agregat ne treba posebno predstavljati. Vremešni V2 pod kodnim imenom LC8 još ima 942 ccm i napaja se posredstvom rasplinjača. Kažemo još, jer se naveliko govori da s takvim rješenjem napajanja Euro 3 neće biti dostižan, za razliku od agregata 990, koji ima ubrizgavanje i tu je prepreku lako preskočio. Dakle, jasno je u kojem će smjeru ići budućnost napajanja gorivom na velikom supermotu.
Razvoj snage vrlo je linearan, a oduševljava spontani odgovor na komandu gasa koji je izravan, ali ipak dovoljno mekan da eliminira štetne nuspojave poput naglih trzaja ili „cukanja“. Pri naglim promjenama pravca, zbog nešto većih rotirajućih masa, osjeti se tromost u usporedbi s, primjerice, trkaćim supermotom, ali u usporedbi s ostalim motociklima sve djeluje munjevito brzo. Pri prolasku kroz zavoje okretaje motora treba spustiti u donju polovicu, jer tad je odgovor na komandu gasa izravniji i smireniji pa „veliki R“ čisto prati putanju koju ste mu zadali.



Kočnice su klasa za sebe. Doziraju se kirurški precizno, a gotovo svaki malo jači stisak poluge podiže motocikl na prednji kotač. Na R-u se takva radnja izvodi još lakše nego na osnovnoj verziji zbog tvrđe podešene prednje vilice, a isto vrijedi i za podizanje motocikla na stražnji kotač.
Vozačima kojima je supermoto 950 bio previše cestovno orijentiran kao jedino nužno i logično rješenje nameće se izvedba R, jer je dostojna te oznake. Jedino bi bila šteta da taj opaki lovac na zavoje stoji parkiran pred kvartovskim kafićem umjesto da se, barem povremeno, vozi po trkaćoj stazi.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda XL700V Transalp Yamaha FZ1 Fazer Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Suzuki GSX-R 1000 2009 Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS 125 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Kawasaki ZX-10R (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSF1250 S ABS bandit Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha XT660X Kawasaki VN 900 Classic Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Megelli sport 125 R Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Yamaha YZF-R6 2008- Yamaha XJ6 (2010.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) BMW K 1300 GT 2009 KTM Duke 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia RSV 4 R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Honda CB600F Hornet 2007- Honda VFR 800 2003- Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Gilera Runner 50 SP MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Triumph Daytona 675 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBF 600 S Yamaha FZ6 (S2) 2007- Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.)