2006-09-14 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo
Bookmark and Share

Dva motocikla, dvije različite koncepcije, mnoštvo razlika i - ista cijena! Za nešto manje od 54 tisuće kuna dobiva se puno toga što će zainteresirati ambicioznije početnike, a trebaju samo pravilno odabrati



Dvojbe nikad nisu lake. Čovjeka bacaju u duboko razmišljanje, analiziranje, planiranje. Tako je i pri kupnji prvog ozbiljnijeg motocikla. Listaju se novine, prospekti proizvođača, prate se internetski forumi, posjećuju trgovine metalnih ljubimaca i nekoliko puta dnevno. Sve to ne bi li se došlo do prijeko potrebnih informacija, razloga više ili manje da se kupi, tj. ne kupi određeni model. No, prije ili kasnije, odluka o kupnji pada i sve je gotovo, odlučeno, definitivno! Ipak, neki detalj ili komentar bliske osobe zasmeta vam, poljulja vašu konačnu odluku i mišljenje i, evo ga, sve kreće ispočetka. Da, dvojbe zaista mogu biti problematične, a još kad su u pitanju početničke, tad su uistinu „znanstveni projekt“ kojem treba pristupiti studiozno i sa sustavno razrađenim planom.
Pod povećalo smo stoga uzeli dva motocikla trenutačno vrlo omiljena kod početnika ozbiljnijih namjera - kawasaki ER 6n ABS i apriliju pegaso stradu - koji osim modernog, „fancy“ izgleda gotovo da nemaju ništa zajedničko, da bismo u pregledu razloga „za“ i „protiv“ barem djelomično otklonili neke nedoumice.

Dakle, kao što smo rekli, kod ova dva motocikla gotovo je sve različito - klasa, koncepcija pogonskih agregata, oprema, namjena itd. Mogli bismo nabrajati unedogled. No, ipak smo rekli gotovo sve. Naime, oba imaju vrlo sličnu, gotovo istovjetnu cijenu! Pegaso stoji 53.962 kune, a ER6n ABS je sa 53.472 kune još i jeftiniji.



Što oni nude budućim kupcima? Krenimo redom. ER6n se pojavio u ljeto 2005. godine i već se na prvi pogled od njega zaista očekivalo puno. Već je njegov oblik mamio uzdahe - neobično prednje svjetlo s dva okomito postavljena reflektora, bočne oplate s integriranim pokazivačima smjera, nekonvencionalni instrumenti, valovito oblikovani diskovi, kratki ispušni sustav ispod motora. Nema govora, ER6n je u trenutku postao najpoželjniji naked srednje klase. I to s razlogom, jer donio je budućnost u sadašnjost.

 

Što tipični motociklist početnik može očekivati od njega? S obzirom na to koliko ga plaća - puno! U prvom redu dobiva vrlo potentan dvocilindarski redni pogonski agregat čija najbolja vremena tek dolaze. 72 KS za tu je koncepciju više nego dovoljno, a većina najviše snage stoji vam na raspolaganju između 4000 i 7000 o/min. Gotovo je istovjetno i s okretnim momentom, čije se granice najbolje iskoristivosti također mogu staviti u navedeni raspon. Ipak, da to prevedemo na početnički jezik - agregat kawasakija ER 6n najviše voli srednje režime. Vozeći se u četvrtom, petom i šestom stupnju elastičnost je više nego dobra, što pokazuju i vrijednosti u tablici (vidi Mjerenja). Nije potrebno papučicom mjenjača neprestano „lutati“ gore-dolje, pa se vozači manje vični tim radnjama mogu više koncentrirati na upravljanje motociklom. A upravljanje je grandiozno, lako i ugodno. Kawa se u nagibe spušta vrlo lako, a njezini veliki trenuci kucaju na malim, uskim zavojima, gdje dobro shvaćate što znače agilnost i upravljivost. Stražnja guma dimenzija 160/60-17 omogućuje lako prebacivanje iz zavoja u zavoj, a kratki međuosovinski razmak i strmi kut glave čeličnog cjevastog okvira glavni su „krivci“ za munjevito prenošenje reakcija vozača na dinamiku motocikla.

Položaj na ER6n prilagođen je i za duže ture. Upravljač je uzak i prilično udaljen od vozača, ali pruža maksimalnu kontrolu prednjeg kraja i vrlo dobar osjećaj za njega. Oslonci za noge svijaju koljena pod ugodnim kutem, a sjedalo je nisko. To znači da je motocikl konstruiran „unisex“, podjednako dobro za muškarce i žene, za više i niže vozače. Prostrano sjedalo daje naslutiti da ćete ER6n moći koristiti i udvoje, ali najveća dopuštena nosivost od samo 171 kg u tome vas na putu ipak ograničava i kawu definira kao motocikl za jednoga.

Ovjes je podešen mekano, ograničenih je mogućnosti, što je potpuno u redu s obzirom na turističku namjenu motocikla. Kočnice su iznenađujuće dobre s obzirom na to da su sprijeda po svakom disku samo dva kočna klipića. Doziranje im je vrlo precizno, ne preagresivno, ABS vam dopušta i kočenje u nagibu bez pretjeranog efekta izravnavanja motocikla. Rad ABS-a osjetit ćete tek kod ekstremnih kočenja i neposredno prije zaustavljanja. Vozačima početnicima na kawasakiju bi još mogla biti važna njegova vrlo naglašena mekoća. Mislimo na rad spojke, mjenjača, kočnica, pa i vožnju. Sve na njemu djeluje lako, i to mu je najjači početnički adut.




 
Aprilia je sasvim drukčije koncipirana, ali početnicima podjednako atraktivna. Radi se o tzv. funbikeu, motociklu konstruiranom prije svega za zabavu. Od prošle godine Rotaxov pogonski agregat u pegasu je prošlost, zamijenio ga je Minarellijev, jako dobro poznat iz yamahe XT 660. U njegove kvalitete mogli ste se uvjeriti u Motoreviji broj 5 iz ove godine, kad je - nakon što je „propješačio“ 50.000 km - stavljen pod strogo povećalo. Dakle, kad govorimo o pouzdanosti motora, faktor neizvjesnosti ili nesigurnosti možete odmah eliminirati. U prilog tome govori i činjenica da se još ugrađuje i u, primjerice, derbi mulhacen te u yamahu MT03. Njegovo polje iskoristivosti leži niže nego na motoru ER6n, između 3000 i 5500 o/min, što je i glavna odlika jednocilindarskih agregata. Na ovom motociklu sve je podređeno gradskoj upotrebi - položaj vozača, iskoristivost motora, koncepcija itd.

Oslonci za noge vrlo su nisko, upravljač je širok i odlično svija ruke, sjedalo je usko i smješteno nešto više, na 800 mm od tla, što pegaso približava ciljnoj skupini vozača višeg rasta. Ako smo kawu okarakterizirali kao „mekan“ motocikl, onda je pegaso njegova suprotnost. Robusniji, čvršći, grublji - rekli bismo, više „muški“. Kočnice su puno izravnije i agresivnije, komanda na gas grublja. Nažalost, ono što je i XT-u bila zamjerka ponavlja se i kod pegasa - neprecizan odgovor na komandu gasa u nižim režimima. No, neki serviseri taj problem brzo otklanjaju (vidi okvir Održavanje).
Pegaso je pogodan i za vožnju magistralnim cestama, jasno - ako ne pretjerujete. Do brzine od 130 km/h vrlo je ugodan na zavojitoj cesti, jer njegova lateralno uska građa omogućuje vrlo laka prebacivanja s jedne na drugu stranu. Povećavanjem brzine proporcionalno se povećavaju i vibracije motora i udari vjetra, pa vozaču užitak naglo prerasta u patnju.

Ovjes je nešto tvrđi, ali s vremenom vozač početnik polako prerasta njegove mogućnosti i suočava se s problemom premekanog prednjeg kraja. Mogućnosti regulacije prednje klasične vilice nema, tako da pomažu gušće ulje u vilicama ili zamjenske opruge. Time ćete na još neko vrijeme produljiti vašu želju za ovim motociklom i povećati njegove vozne mogućnosti.

Oba su se motocikla na našem testu iskazala štedljivošću, pa se potrošnja kretala oko pet litara na 100 km. Kad smo već spomenuli štedljivost, valja reći da je pegaso strada trenutačno na popustu, pa je njegova cijena korektnih 50.900 kuna, a ako vam ABS nije važan, tad vam je na raspolaganju ER6n bez njega koji stoji 48.122 kune. Kao što vidite, može i jeftinije od 53 tisuća kuna!



Htjeli smo vam predočiti koliko isti cjenovni razred zapravo nudi razlika te da „nije u šoldima sve“. Prije kupnje treba prije svega definirati za što ćete najviše koristiti svoj budući motocikl. Kad ste to razriješili, odabir će biti puno lakši. Dakle, ako ćete svoj motocikl koristiti za lakšu turističku vožnju, nižeg ste rasta ili nježnijeg spola, volite mekan rad spojke, mjenjača i ručice gasa, a želite ABS, tad je ER6n ABS pravi izbor za vas. Ako pak volite agresivniju vožnju gradskim ulicama i samo povremeno napravite koju turu magistralnom cestom, tvrde i učinkovite kočnice, grubi odgovor na gas i puno rada po spojci i mjenjaču - tad je aprilia pegaso strada kao rođena za vas. Ukusi i namjene su različiti, a odluka je na vama.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda XL700V Transalp Yamaha FZ1 Fazer Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Suzuki GSX-R 1000 2009 Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS 125 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Honda CBF 600 N KTM 690 Duke Kawasaki ZX-10R (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSF1250 S ABS bandit Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha XT660X Kawasaki VN 900 Classic Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW K 1600 GT (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Megelli sport 125 R Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Yamaha YZF-R6 2008- Yamaha XJ6 (2010.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) BMW K 1300 GT 2009 KTM Duke 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia RSV 4 R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Honda CB600F Hornet 2007- Honda VFR 800 2003- Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Gilera Runner 50 SP MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Triumph Daytona 675 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBF 600 S Yamaha FZ6 (S2) 2007- Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.)