Autokreso
Autokreso
2009-04-15 , Autor: Imre Paulovits, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

Pokazalo se već na kratkom testu da se T-max može voziti i lagano i sportski. No, na maratonu od 25.000 kilometara dokazao je da zna i može i puno više od toga



Kako je moguće da se yamaha T-max viđa u Rimu, Milanu, Barceloni i Parizu, i zašto upravo u tim prometom zagušenim gradovima najčešće viđamo maksi skutere, dok se kod nas jako rijetko voze? Onaj tko bude u prilici isprobati ga shvatit će da T-max zauzima posebno mjesto u svojoj kategoriji i gotovo da ne postoji ni jedan drugi dvokotač koji se može voziti tako lako kao T-max. To još više vrijedi za njegovu poboljšanu inačicu predstavljenu za sezonu 2008., pa smo na test izdržljivosti uzeli upravo jedan takvu, da bismo dokučili sve tajne tog, čini nam se, podcijenjenog stroja.
Tijekom 25.000 tisuća kilometara dobili smo odgovore na mnoga pitanja. Cijela redakcija naprosto ga je obožavala jer nitko prije nije imao prilike voziti „običan“ skuter koji omogućuje dinamiku vožnje poput sportskog motocikla. Uz to, uz vas je uvijek oplata koja dobro štiti od vremenskih nepogoda, vozačka pozicija je udobna čak i na većim udaljenostima, a postoji i prtljažnik.
Unatoč očitim prednostima, ipak smo se neprestano spoticali o predrasude. Nije li nama kao motociklistima pomalo neugodno voziti skuter? Bilo je poznanika koji nas nisu prepoznali kad bismo ih pozdravili, jer nisu vjerovali da se vozimo „prometalom za umirovljenike“. Eh, kad bi samo znali koliko nam je zadovoljstva priuštio taj lovac na zavoje!



Kako je munjevito T-max prolazio zavojima, tako su se munjevito skupljali i kilometri na njemu. Svejedno je bilo idete li časkom do prodavaonice ili na put od više tisuća kilometara - T-max je bio sposoban za sve. Kolega Dani Zách iz mađarske redakcije pošao je njime do Bruxellesa, a mađarski urednik-pustolov Janos Mezö razmišljao je da ga isproba u Africi, ali je imao peh - prije nego što je stigao na red T-max je već skupio kilometre. Imali smo ga prilike isprobati i na hrvatskim cestama tijekom duela s gilerom GP 800 na Jadranskoj magistrali. Ipak, najzabavnije ga je voziti ga po Alpama i sličnim planinama, jer je u zavojitim serpentinama T-max po svim elementima prava rasna sportska yamaha.
Istina je da je oslabio na rijetkom zraku na višim nadmorskim visinama, jer se uobičajenom smanjenju performansi pridružila i činjenica da u tim uvjetima motor nije mogao stvoriti dovoljno centrifugalne sile da bi pravilno svladao opruge u variomatu pa se moralo ubrzavati u nižim okretajima. Na dužim relacijama također je trebalo pripaziti da prtljažnik ne napunimo toliko da se sjedalo kruto prislanja na prtljagu, jer se nakon nekog vremena činilo kao da sjedimo na betonu. Na testu smo T-max isprobali i s kratkim Ermaxovim vjetrobranom, s kojim je ostavljao još sportskiji dojam. Istina, u dim je nestala zaštita od vjetra, ali smo bili sigurniji i bolje vidjeli u zavojima.



Množili su se kilometri, a T-max je samo išao i išao. Iznenađujuće sporo trošile su se gume dunlop sportmax, koje dobro prianjaju, a nije trebalo ni prečesto servisirati motor. Naime, servisna knjižica propisuje obavezne servisne intervale tek svakih 10.000 km, a remen u variomatu također nije tražio previše njege. Variomat, a ne lanac, uvelike je olakšavao vožnju za vrijeme ljetnih oluja. Tek na 19.000 km škripanjem se oglasio remen. Na servisu na 20.000 km ispuhana je prašina iz variomata, što je smanjilo buku do neke mjere, ali je nije potpuno uklonilo. Zanimljivo je da je nakon još dvije tisuće kilometara zvuk nestao sam od sebe, a otad je T-max ponovno radio tiho.
S druge strane, ubrzo nakon servisa na 20.000 km morali smo zamijeniti stražnje kočne pločice, jer se stražnja kočnica koristi često. Njome se lako može stabilizirati pravocrtna vožnja između kolona automobila - stoga su se stražnje pločice potpuno istrošile na 23.000 km. Budući da je u tom trenutku T-max bio na putu u inozemstvu, sljedećih 2000 km prešao je uz uporabu samo prednje kočnice. Na povratku kući prijeđeni su i planirani kilometri, pa je takav otišao i na rastavljanje u servis generalnog zastupnika, Yamahe Hungarije.
Na rastavljenom skuteru nisu samo dijelovi motora pobudili zanimanje, nego i neuobičajena tehnička rješenja. Sustav za uravnoteženje mase u motoru, umjesto klasičnih osovina, sastoji se od malog trećeg cilindra, koji stoji okomito na dva radna cilindra. Klip u njemu nema prsten, a njegova je masa s čeličnim pogonskim zglobom jednaka masi dvaju glavnih klipova i njihovih klipnjača koji u pogonu idu jedan gore, a drugi dolje. Cilindar za uravnoteženje jednostavan je, napravljen od brušenog lijevanog željeza kao i „pravi“ cilindri, a cijela je jedinica nakon 25.000 km bila bez oštećenja.



Također je uredan bio i mjenjač. Pokreće ga centrifugalna sila, ali ne na uobičajeni način, pa se rolice mjenjača ne naslanjaju na prvu remenicu uslijed djelovanja centrifugalne sile. Tu se kuglice kugličnog ležaja pod utjecajem centrifugalne sile kreću prema van te pritišću uobičajene lamele mjenjača. Na prvi pogled uredni ili ne, svi dijelovi su kao novi.
U glavi cilindara moglo se naći nešto taloga od izgaranja u gotovo svim ležištima ventila. Istina, nigdje nije bilo mjerljivog habanja, ali na vodilicama ventila i stijenkama cilindara bile su uočljive fine ogrebotine. Bregaste osovine bile su potpuno besprijekorne, a isto tako i radilica te natezač pogonskog lanca.
Zbog prolaznog škripanja remena očekivali smo da će istrošene biti i remenice, ali na naše veliko iznenađenje remen je bio kao nov, a remenice gotovo bez tragova trošenja. Nasuprot tome, skoro su sve centrifugalne kuglice kugličnog ležaja u variomatu bile ponegdje četvrtasto potrošene. Zanimljivo je da se to kod T-maxa uopće nije osjetilo u vožnji, a obično se osjeti kao naglo preskakanje variomata pri ubrzanju. Drugo iznenađenje bila je stražnja guma, koja je izdržala 25.000 km vožnje.



Kad se sve uzme u obzir - brušenje ventila, izmjena kuglica u kugličnom ležaju, promjena pločica stražnje kočnice - T-max se može ponovno sastaviti i voziti. Istina, remen je daleko od istrošenosti, ali budući da servisna knjižica predviđa zamjenu na 30.000 km, vrijedilo ga je zamijeniti sada. Ukratko, T-max je još dugo sposoban nizati kilometre bez problema i usrećivati svog vozača.
Očito su te kvalitete prepoznali i vozači na Zapadu, a i kod nas je T-max sve češći, još samo da motociklisti pregrme činjenicu da voze skuter. Što se testnog primjerka tiče, kupio ga je jedan naš mađarski redakcijski kolega nakon ponovnog sastavljanja. Kaže da mu je tijekom testa pružio toliko zadovoljstva da ga se nije htio odreći ni u budućnosti.






2011-05-06 17:24:52

Yamaha T-max 500

Yamaha T-Max 2008

údaje

Obujam: 499 cm3

Snaga: 43,5 k (32 KW) 7,500 rpm

Okretni moment: 45 Nm @ 6,500rpm

Prednja kočnica: 267 mm , , kočnih klipova

Stražnja kočnica: 267 mm , , kočnih klipova

Prednja guma: 120/70-15

Stražnja guma: 160/60-15

Obujam spremnika: 15 l

Dužina: 200 kg

Maksimalna brzina: 170 km/h

Yamaha
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha V-max Yamaha XT660R Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha T-max 500 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Piaggio beverly tourer 300ie Honda XL700V Transalp Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 1000 2009 Kawasaki ZX-10R (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Shiver 750 GT Suzuki GSF1250 S ABS bandit KTM 690 Duke BMW K 1600 GT (2011.) Kawasaki KLR650 / R Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha XT660X Kawasaki VN 900 Classic Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) BMW S 1000 RR Honda CBR 125 R (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Aprilia RSV 4 R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Hyosung GT 250 R MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- BMW K 1300 GT 2009 Kawasaki Z 750 R (2011.) Honda CBF125 Honda VT 750 Shadow Spirit Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBR 250 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Honda CB600F Hornet 2007- Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki GSR 750 (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Honda VTX 1800 Triumph Speed Triple (2011.) Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Honda SW-T 600 (2011.) Ducati 848 evo (2011.) Honda CB 1300 2008 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Moto Guzzi V7 Racer (2011.)