Motorevija
PRETRAGA
2016-12-19 , Autor: Ante Radić, Slike: BMW
Bookmark and Share

Bavarska interpretacija Scramblera djeluje autentično, svi karakteristični elementi su na broju, uključujući i najvažniji detalj, povišen ispušni top



Moto scenom trenutačno vlada "scramblermanija", u punom smislu te riječi. Malo koji proizvođač nije ponudio svoju varijaciju na temu, pa bila ona i bez pravog pokrića ili neautentična. A što je to uopće Scrambler? Precizna definicija zapravo ne postoji, ali neke postulate treba poštovati. Vratimo li se u 50-e i 60-e godine prošlog stoljeća, recept je bio jednostavan - izvorno cestovni motocikl prilagoditi vožnji različitim podlogama. Uz to, ugraditi gume grubljeg profila, širi upravljač, povišeni ispušni top te eventualno modificirati ovjes, s osnovnim ciljem produženja hoda. Nakon tih zahvata dobili smo motocikl koji može bezbrižno skrenuti s ceste, na kakav šumski puteljak ili pak pješčanu plažu.

Uz to, umjerene sposobnosti za off-road proširile su mu horizonte, pa je motocikl odjednom postao univerzalniji, nešto poput današnjih SUV-a u svijetu vozila s četiri kotača. Rijetki će se sjetiti, ali BMW je sličan recept primijenio još 1951., s modelom R68. Usporedo sa standardnom izvedbom, tržištu su ponudili i terenski orijentiraniju, a jedan od glavnih detalja upravo je bio povišen ispušni top. Razlog? Sasvim logičan - veći odmak od tla te manja mogućnost oštećenja prilikom eventualnih padova. Dakle, možemo se složiti da bavarski proizvođač ima određenu scramblersku tradiciju, iako su se neke druge marke u tom segmentu jače isticale.



Kako i naziv modela govori, R nineT Scrambler je brat blizanac Roadstera R nineT. No, jesu li ta dva modela uistinu braća blizanci? Prvi pogled može prevariti, ali detaljnije proučavanje konstrukcije, kao i tehničkih podataka, govori da je glavna poveznica zrakom hlađen boxer. Ne, čak ni okvir nije isti, onaj za Scrambler stiže od drugog dobavljača te nudi bitno drukčiju geometriju. Osim što je prednji kotač promjera 19 umjesto 17 cola, kut glave upravljača je položeniji čak tri stupnja, prednje su vilice konvencionalne a ne upside-down, dok kočnice nisu radijalne već aksijalne. Naoko identičan, spremnik goriva na Scrambleru izrađen je od čelika a ne aluminija, dok su kotači lijevani, a ne žbičani. Razlike postoje i u ergonomskom trokutu upravljač-sjedalo-oslonci nogu. Naime, vozačka je pozicija opuštenija na račun povišenog upravljača, povišene pozicije sjedala te oslonaca nogu pomaknutih unazad.



U skladu s reduciranjem do esencije, instrumenti su gotovo spartanski, analogni brzinomjer upotpunjen je malim digitalnim zaslonom te nekolicinom kontrolnih žaruljica. Nema ni okretomjera ni pokazivača količine goriva, tu je samo najosnovnije. I što je najbolje od svega, korištenje manje ekskluzivnih komponenti dovodi do spomenute 'uštede' u proizvodnji, koja će se u konačnici odraziti na maloprodajnu cijenu. Da, Scrambler će biti opipljivo jeftiniji od Roadstera R nineT, ali od domaćeg uvoznika u trenu pisanja ovog teksta nismo dobili službenu potvrdu cijene. Dojam uživo potvrđuje da je riječ o kompaktnom motociklu, a sve je koncentrirano oko masivne pogonske jedinice, koja je ujedno i nosivi element.

Scrambler je mišićav i nabijen, istovremeno i relativno uzak, čemu ponajviše u prilog ide visoko postavljen ispušni top koji ne strši izvan bočne siluete. Sukladno scramblerovskoj filozofiji, prednji je kotač, barem optički, sposoban za blaže terenske izazove. Broji velikih 19 cola u promjeru (stražnji 17), što su dimenzije korištene na aktualnim maksi-enduro modelima, pa je i izbor guma upravo takav. Ipak, kotači su lijevani, što šalje poruku da je cesta ipak u prvom planu. Ništa čudno, ni većina vlasnika GS-a nema terenskih pretenzija, a kao prvu ugradnju guma nalazimo više no solidan Metzeler Tourance Next.

Možete naručiti i Metzeler Karoo 3, kao gumu klasifikacije 50:50, s kojima je dojam robusnosti motocikla još naglašeniji. No, s njima gubite na preciznosti upravljanja i povisujete buku kotrljanja, pa ispada kao da vam je forma važnija od funkcije. Uz spomenute gume logičnim se nameće i doplatiti za felge sa žbicama, koje su na tvorničkom popisu opcionalne opreme. Sve u svemu, Scrambler izgleda skupo, a opet napominjemo kako će biti cjenovno povoljniji od roadstera. Završna je obrada odlična, a detalji su izvedeni iskreno i jednostavno, prema principima stare škole. Ima tu i minimalizma, a opet, na broju je sve što vam treba za neokrnjen užitak vožnje.



Zrakom hlađeni boxer uštiman je da zadovolji normu Euro 4, što mu produljuje egzistenciju najmanje do 1. siječnja 2020. Ma bila bi prava šteta umiroviti ga i tada, jer njegov šarm i konkretan nastup nastavljaju očaravati. Budi se uz karakteristično lelujanje lijevo-desno, a melodije koje dopiru iz ispuha, pravi su melem za uši. Serijski se isporučuje s Akrapovičevim topovima i - iako je zadovoljena norma o razini buke ECER41-04 - zvuk je vrlo punašan i prgav. Nije napadno preglasan već izvrsno odmjeren, prepoznatljiv zvuk bavarskog boxera. Sve je kudikamo šarmantnije nego kod vodom hlađenog nasljednika, mehaničke note zrakom hlađenih motora ipak su nešto posebno. Snaga je ostala na istoj razini, iako inženjeri ističu da postizanje norme Euro 4 nije bilo nimalo jednostavno. Na raspolaganju je zdravih 110 KS, što je puna šaka brade. Potvrđuju to i tvornički navodi o ubrzanju do 100 km/h za 3,6 s i najviših 200 km/h. Kome treba više?



Na dan prezentacije kiša neumoljivo pada, stoga baš i nećemo biti u prilici osjetiti puni potencijal. Ono što je pohvalno, je činjenica da Scrambler živi u analognim vremenima. Elektronika je svedena na najmanju mjeru, komande gasa izvedene su putem sajli, nema ovdje različitih mapa paljenja, dok se osnovna kontrola trakcije ASC doplaćuje. Odaziv na gas vrlo je uravnotežen, izravan i bez imalo zastajkivanja, pa je užitak igrati se polugicom šeststupanjskog mjenjača, a posebice prebacivati stupnjeve naniže uz korištenje međugasa. Nakon nekog vremena zaključujemo da spojka nije najmekša na svijetu, ali barem se poluga može podešavati po udaljenosti.

Prirodna i opuštena pozicija sjedenja, uz upravljač širokog hvata, ostavlja dojam potpune kontrole. U mjestu se osjeća masa motocikla spremnog za vožnju od 220 kg, ali čim spojka odvoji, kilogrami se brzo 'otope'. Dobrom osjećaju u vožnji kumuje i nisko težište boxer motora, koji spremno vuče od najnižih okretaja. Stabilnost na pravcu je odlična, a razlog se krije u novoj geometriji okvira. Naime, kut glave upravljača iznosi 61,5 stupnjeva, što je osjetna razlika u odnosu na 64,5 stupnjeva na roadsteru. Drugim riječima, Scramblerov položeniji kut te veći međuosovinski razmak (+ 51 mm) i predtrag (+ 7,6 mm) generiraju tromiju upravljivost, a tu je i prednji kotač promjera 19 cola zbog kojeg izmjene smjera nisu tako munjevite. To postaje jasno već na prvoj serpentini, gdje Scrambler zahtijeva izraženiji impuls na upravljaču.



Pritom je osjećaj za prednji kotač sasvim solidan, a zahvaljujući izostanku kompliciranog telelevera i povratne su informacije kudikamo transparentnije. Sloboda nagiba je velika, ali zbog dosadne kiše koja nije prestajala danima padati, ipak nismo ispitivali krajnje granice. I temperatura zraka se tek mjestimice mogla izražavati dvoznamenkastim vrijednostima, pa su grijane ručke radile punom parom. Da, kad odvrtimo film unazad, mnogi su ismijavali taj BMW-ov 'izum', ali u ovako kišnim i hladnim uvjetima koji su tih dana vladali okolicom Garmisch-Partenkirchena, grijane su ručke bile kao dobitak na lotu.


TEHNIČKI PODACI
BMW R nineT Scrambler


MOTOR
Zrakom i uljem hlađeni, dvocilindarski četverotaktni boxer, balansna osovina, dvije bregaste osovine pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasični karter, ubrizgavanje promjera 50 mm, regulirani katalizator, alternator 600 W, akumulator 12V/14 Ah, hidraulički pokretana suha spojka, mjenjač sa šest stupnjeva, kardan, sekundarni prijenos 2,910
Promjer x hod 101 x 73 mm
Obujam 1170 ccm
Kompresija 12.0:1
Snaga 110 KS (81.0 kW) pri 7750/min
Okr. moment 119 Nm pri 6000/min

OKVIR I OVJES
Čelični okvir, klasična teleskopska vilica promjera 43 mm, straga ovjes paralever, centralno smješten amortizer, sprijeda diskovi promjera 320 mm, četveroklipna kliješta, straga disk promjera 265 mm, dvoklipna kliješta, ABS
Kotači 3,0 x 19; 4,5 x 17
Gume 120/70 ZR 19; 170/60 ZR 17

MASA I DIMENZIJE
Međuosovinski razmak 1527 mm, kut glave okvira 61,5 stupnjeva, predtrag 110,6 mm, hod ovjesa sprijeda/straga 125/140 mm, visina sjedala 820 mm, masa sa svim tekućinama 220 kg, dopuštena ukupna masa 430 kg, spremnik goriva 17 litara
Garancija dvije godine
Cijena od 108.955 kn





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha FJR1300 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Aprilia shiver 750 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.