Motorevija
PRETRAGA
2015-11-25 , Autor: Volkmar Jakob, Slike: Ducati
Bookmark and Share

Panigale R je najsvježija prinova modelske game te ujedno baza za aktualne Ducatijeve SBK-motocikle. Tehnički, ali i cjenovno, smješten je između ekskluzivne 1199 Superleggere i 1299 Panigale S-a



Protutnjao je kraj nas poput orkana! Ducatijevom tvorničkom vozaču Chazu Daviesu za tako nešto nije bio potreban ni tvornički projektil. Britanac nas je na trkalištu Imola prošao na homologiranoj cestovnoj izvedbi, kakva je u Ducatijevim prodajnim salonima dostupna svakom smrtniku. Još nakratko uspijevamo uživati u genijalnoj liniji njegova prolaska kroz zavoje Tamburello i Villeneuve, nakon toga nestaje iz vidokruga, iza zavoja Tosa.

Povod ovog zanimljivog susreta je prva vožnja novog Ducatija Panigale R-a. Samo dva dana nakon SBK-vikenda, Ducati je na ovoj stazi u sjevernoj Italiji odlučio šačici odabranih novinara predstaviti svog najmlađeg sportaša. Naravno, radi se o sportašu koji služi kao baza za tvorničke superbikeove koji se natječu u svjetskom prvenstvu.

Kao takav, Panigale R svom vozaču uistinu ima što ponuditi. Primjerice, u R-u brunda isti pogon kao u basnoslovno skupom i perolakom trkaču 1199 Superleggeri. Klipovi sa samo dvije karike i frezanim čelom, frezane komore izgaranja, klipnjače od titana, kontrabalansne osovine od volframa... Za razliku od Superleggere, Talijani u R-motoru ne koriste ispušne ventile od titana.



S druge strane, konstruktori nisu štedjeli na izvedbi vodilica ventila. Upravo tamo su uspjeli dobiti prostora za ugradnju bregastih osovina većeg hoda, koje su dosad rotirale samo u SBK-motorima. Nova su i pojačanja na magnezijskim poklopcima glave, kao i na poklopcu spojke. Ove bi modifikacije trebale dodatno učvrstiti navedene dvije komponente.

Ducati ni jednom na prezentaciji nije povlačio usporedbe s prethodnom R-verzijom iz 2013. Razlike su općenito jako velike, aktualni Panigale R je sasvim novi motocikl – odgovara glasnogovornik Ducatija. Kako bi se izbjegla zbrka oko starog i novog modela, Talijani su jednostavno odlučili izbaciti brojčanu oznaku modela, tako da novi model nazivamo jednostavno - Panigale R.
Ducati za ovog rasnog trkača obećava 205 KS i 136 Nm - to je dva KS i dva Nm više no u Superleggeri. Koliko od tih deklariranih vrijednosti na radilici pronalazi put do stražnjeg kotača, morat će otkriti naš mjerni uređaj.

Bilo kako bilo, i R-pogon isporučuje vršnu snagu na vrlo visokim okretajima koji nisu svojstveni jednom „big-bore“ dvocilindrašu. Preciznije, radi se o 11.500 o/min, a u slučaju okretnog momenta - 10.250 o/min. Upravo se po tome pogonski agregat najviše razlikuje od jednako snažne inačice većeg obujma u Panigale 1299 (S), koji je također predstavljen ove godine.



Za što je sve sposoban R, kakve su njegove stvarne mogućnosti? Bijesni ton V2-agregata prolama se iz boksova na stazi Imola. Kada je u pitanju buka ispuha, tada možemo reći da smo već svašta doživjeli od uradaka iz Bologne. No, ova grmljavina ima posebnu, specifičnu kvalitetu. Testni motocikli su opremljeni trkaćim ispušnim sustavom – pojašnjava voditelj projekta Panigale R Cristian Gasparri. Naposljetku dodaje – s odgovarajućim mappingom su motori u srednjim režimima snažniji i do 20 posto, a vršna snaga se može povećati za šest do osam KS. Mehaničari su za potrebe vožnje na trkalištu ujedno „okrenuli“ raspored brzina – prva je gore, ostale dolje. U takvoj je postavci quickshifter idealna pomoć vozaču.

Tako „naoružani“, uživamo već u prvim metrima vožnje, jer crvena diva iz zavoja tiska snažno poput lokomotive. Njezine vrline osjetne su posebice u uskim šikanama - „Variante Alta“ i „Variante Bassa“ - najsporijim dionicama na stazi. Dovoljan je drugi stupanj prijenosa, raspoloživa količina potiska nevjerojatna je čak i u najnižim režimima okretaja. Kroz cijelo radno područje, Panigale R prolazi bez ikakvih poteškoća i zastajkivanja. Nema primjetnih lomova krivulje, stanke ili urušavanja snage, sve teče glatko i snažno. No, ostaje pitanje može li Panigale R sve to ponoviti i sa serijskim ispuhom i standardnim mappingom? Taj su nam odgovor ljudi iz Ducatija uskratili, što ne znači da pitanje nećemo ponovno postaviti.



S druge strane, nevjerojatno je kakvom lakoćom Panigale R krivuda kroz zavoje. Kreće se izuzetno lakonogo i ciljanu liniju prolaska odrađuje milimetarski točno. Pored toga, izuzetna stabilnost u nagibu omogućuje i velike brzine prolaska kroz zavoje.
Veliku zaslugu u tome igra senzacionalno mala masa motocikla od svega 184 kg sa svim tekućinama (tvornički podatak). Panigale R s tom vrijednosti ulazi točno u sredinu – između Superleggere (177 kg) i 1299 Panigale S-a (190 kg).

No, da bi se sve prednosti ove jurilice potpuno iskoristile, vozač mora biti izuzetno aktivan. Najbolje funkcionira stil vožnje s puno hanging-offa, no pojačavanjem tempa raste i nestabilnost motocikla. Čak i grublje izmjene brzina u trenutku kada su leptirasta tijela potpuno otvorena, rezultiraju lelujanjem i gubitkom pravca. U ekstremnim situacijama pomaže samo otpuštanje gasa, i to ne prenaglo jer će se efekt ljuljanja dodatno pojačati. Ujedno, udarci koje ovjes prenosi na vozača su presnažni. Što učiniti?
Kao prvo, provjeriti set-up! U mirovanju se prednja vilica i amortizer (oba elementa su konvencionalna) mogu vrlo malo komprimirati, serijsko podešenje je izuzetno tvrdo postavljeno. Kako su Ducatijevi mehaničari sve više „otvarali“ ublažavanje, tako je ovjes sve bolje upijao impulse, a Ducati je samim time postajao sve mirniji i kontroliraniji.

Osim toga, pomaže i „otpuštanje“ amortizera upravljača, no sve to ne može potpuno stabilizirati crvenu divu. Barem ne na Imoli, koja sa svojim neravninama, brežuljcima, naglim usponima i padovima slovi kao pravi ispit za ovjes. Osim toga, Ducatijev testni vozač Alessandro Valia je motocikl pripremio za iskusne profesionalce, koji više cijene izuzetno tvrdu postavku ovjesa. Panigale R je pravi trkaći motocikl – napominje Valia, i dodaje – za hobi trkače su 1299 Panigale i Panigale S znatno bolji izbor.



Upravo od ovog posljednje spomenutog je R-model preuzeo geometriju. Kut glave okvira i predtrag su identični, samo je međuosovinski razmak porastao pet milimetara. Monocoque okvir je i na R-u, baš kao i na 1299, izrađen od legure aluminija, dok magnezij ostaje rezerviran isključivo za Superleggeru. Unatoč tome, Panigale R je ekskluziva, premium premiuma. U prilog tome govori i cijena od 279.999 kuna, koja ga ponovno smješta u sredinu, između dva svijeta – Superleggere i 1299 S-a.


Tehnički podaci

Motor
Tekućinom hlađeni V2 s kutem od 90 stupnjeva između cilindara, dvije bregaste osovine pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, desmodromika, klasičan karter, ubrizgavanje, 2x68 mm, regulirani katalizator, alternator 440 W, akumulator 12V/6 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana hidraulično (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 2,733
Promjer x hod 112,0 x 60,8 mm
Obujam 1198 ccm
Kompresija 13,2:1
Snaga 205 KS (150,8 kW) pri 11.500 o/min
Okretni moment 136 Nm pri 10.250 o/min

Okvir i ovjes
Monocoque od aluminijske legure, prednja vilica upside-down promjera 43 mm, hidraulični amortizer upravljača, jednostruka aluminijska stražnja vilica, monoamortizer, položen, s polužjem
Kočnice
Sprijeda dvostruki diskovi promjera 330 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 245 mm i čeljust s dva klipa
Kotači 3,50 x 17; 6,00 x 17
Gume 120/70 ZR 17; 200/55 ZR 17

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1442 mm, kut glave okvira 66 stupnjeva, predtrag 96 mm, hod sprijeda/straga 120/130 mm, visina sjedala 830 mm, masa sa svim tekućinama 184 kg, ukupna dopuštena masa 370 kg, spremnik goriva 17 litara
Garancija dvije godine
Boja crvena
Cijena 279.999 kuna






Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha FZ1 Fazer KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Yamaha XT660X Kawasaki Z 1000 SX (2011.) KTM 690 Duke Aprilia RS4 125 (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Megelli sport 125 R Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW S 1000 RR Gilera Runner 50 SP BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Yamaha FZ8/fazer 800 KTM RC-8 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 KTM Duke 125 (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki KLR650 / R Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Honda CBF 600 S MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) BMW R1200GS 2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Honda CBR 250 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Suzuki DL1000 V-Strom Yamaha FJR1300 Triumph Tiger 800 (2011.)