Motorevija
PRETRAGA
2019-09-20 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Harley-Davidson
Bookmark and Share

Budućnost je stigla u Milwaukee - najednom se počelo razbacivati pojmovima poput 'kapacitet baterije', 'umreženost', 'karbon'... Kraj svijeta? Upravo suprotno, početak sasvim novog



Svjedoci smo turbulentnih vremena, naš se planet svakim danom okreće sve brže. U takvom ozračju neki tradicionalni proizvođači motocikala poput Harley-Davidsona najednom moraju kršiti dogme, definirati novu strategiju i početi 'voziti potpuno novim cestama'.

Da, možda i najtradicionalniji proizvođač motocikala na svijetu postao je ujedno i prvi koji je lansirao velikoserijski motocikl na struju. Ironija? Ne baš, jer se gotovo identična stvar dogodila i u svijetu na četiri kotača gdje je možda i najtradicionalniji proizvođač sportskih automobila – Porsche - svoju novu priliku uočio upravo u struji.



Ulazak HD-a u svijet 'bitova i bajtova' nije nikakvo iznenađenje koje se rodilo preko noći. Naime, projekt se najavljuje još od 2014. kada je Scarlett Johansson alias Black Widow u blockbusteru Osvetnici jahala prototip crnog LiveWirea. Osim što je od tada studija prošla nekoliko kozmetičkih preobražaja, od najavljenih 74 KS i 70 Nm na kraju smo dobili znatno konkretnijih 105 KS i 114 Nm. Iako kapacitet baterije nikada nije službeno objavljen, sadašnjih 15,5 kWh je zasigurno više no što se u ono vrijeme računalo. Veća je i masa motocikla, koja je s planiranih 210 na kraju zaustavila na 249 kg!



Unatoč pozamašnoj masi, LiveWire je jako uzak i vitak a centar težišta je jako nisko. Dakako, centar težišta je odredila pozicija baterija (104 kg) za čije punjenje je predviđeno vrijeme od jednog sata (brzi punjač). LiveWire je sklopljen od najfinijih komponenti koje se trenutno mogu pronaći na tržištu. Tu su kočne čeljusti Brembo monoblock, potpuno podesiv Showin ovjes, TFT-instrumenti s ekranom osjetljivim na dodir ali i podesiva kontrola trakcije, ABS, promjenjivi modovi vožnje kao i wheelie-control. Mnogi će reći '...da sve te elektronske bezvezarije uopće nisu potrebne jednom vozaču Harleya' no poanta je u tome da su u Milwaukeeu 'pucali' na potpuno novu generaciju kupaca kojoj bi spomenuti high-tech trebao biti prevaga u korist kupnje ovoga motocikla.



U svakom slučaju, LiveWire nije uobičajena 'hrpa metala' kakvu smo sve ove godine navikli dobivati iz Harley-Davidsona, već znatno više od toga. Njegov motor ne vibrira i ne buči, već neviđenom silinom u bešumnom modu tiska prema naprijed. Nema tu niti primisli kolebanja ili 'rupa' u radnom području, a nema niti šaltanja brzina i povlačenja ručice spojke. Primanje gasa, ako se uopće može tako nazvati, je u sva četiri moda meko i izravno. Snaga, reakcija na dodavanje gasa i intenzitet rekuperacije (punjenja u vožnji) se mogu podešavati u tri moda. Zapravo, jedino modovi 'rain' i 'range' čine specifičnu razliku, budući da utječu na isporuku snage tj. intenzitet rekuperacije. Ovo posljednje nije ništa drugo no podešavanje kočenja motorom, i svakako je od velike koristi u svakodnevici, pogotovo za okorjele tradicionaliste.

Tijekom vožnje rijetko ćete kada biti svjesni koliko zapravo brzo vozite, sve dok recimo ne naiđete na zavoj. Pojam koji je za tradicionalne Harleye bio simbol straha i strijepnje, na LiveWireu je trenutak oduševljenja. Brembove kočnice agresivno ga usporavaju, a nakon toga e-Harley neutralno i precizno prolazi svaki zavoj.



Naravno, LiveWire s naše strane mora trpiti i pokoju kritiku. Najozbiljnija ide u smjeru 'nervozne izravnosti', što znači da e-Harley reagira i na najmanji potisak na upravljaču ili nožnim osloncima. Isto tako, velika masa motocikla osjeća se prilikom prelazaka poprečnih neravnina, a taj se fenomen nije dao otkloniti podešavanjem ovjesa.



Kompaktna ergonomija je u potpunosti uspjela i savršeno se uklapa u koncept ovoga motocikla. Doduše, vrlo izražena kontura sjedala ograničava vozača u bilo kakvom namještanju i traženju novoga položaja, no to će se sigurno moći ispraviti odabirom nekog od sjedala iz aftermarket ponude. Sport? Brzina? Snaga? LiveWire vrlo spretno koketira s dosad nepoznatim pojmovima u svijetu HD-motocikala, te ujedno svemu tomu dodaje i notu prepoznatljivosti. Naime, LiveWire je prvi Harley koji (po želji) dolazi s karbonskim dodacima, što je samo po sebi ogromna novost.



Na kraju ćemo se dotaknuti i onoga što će većinu tradicionalne klijentele najviše interesirati. Naravno, riječ je o dosegu. Bez ikakvog suzdržavanja na gasu, s najnižim stupnjem intenziteta rekuperacije, bez problema smo izvezli testnu rutu od 100 milja, tj. 160 km. U Harleyu garantiraju 240 km dosega u režimu gradske vožnje, no to ćemo provjeriti tek kada nam LiveWire stigne na test. A to na žalost neće biti tako brzo jer prve isporuke u Hrvatskoj planirane su za početak 2021. godine.


Tehnički podaci
Motor
Tekućinom hlađeni permanentni izmjenični sinkroni e-motor s funkcijom rekuperacije, litij-ionska baterija, najviši/nominalni kapacitet baterije 13,6/15,5 kWh, integrirani punjač snage 1,4 kW, direktni prijenos bez spojke, zupčasti remen
Snaga 106 KS (78 kW) pri 11.000 o/min
Okretni moment 116 Nm

Okvir i ovjes
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down promjera 43 mm, aluminijska stražnja vilica, centralno postavljen i direktno montiran monoamortizer

Kočnice
Sprijeda dvostruki diskovi promjera 300 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 260 mm i plivajuća čeljust sa dva klipa, kontrola trakcije, ABS

Kotači 3,50 x 17; 5,50 x 17
Gume 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1490 mm, kut glave okvira 65,5 stupnjeva, predtrag 108 mm, hod sprijeda/straga 115/115 mm, ukupna dopuštena masa 430 kg

Punjenje
Integrirani punjač (1,4 kW): 12,5 sati (pun)/1 sat (21 km); sa brzim punjačem (13,6 kW) 1 sat (pun)/40 minuta (80 posto)

Doseg
Gradska vožnja: 235 km; autocesta: 113 km; kombinirana vožnja: 152 km; WMTC (World Motorcycle-Test-Cycle): 158 km

Garancija 5 godina
Boje zelena, narančasta, crna
Cijena u Hrvatskoj oko 260.000 kuna
Dolazak na tržište početkom 2021. godine





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X Gilera Runner 50 SP KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha FJR1300 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Aprilia shiver 750 BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.