2014-12-04 , Autor: Ante Radić, Slike: fotogec.com
Bookmark and Share

Hondin skuter GT klase savršeno popunjava prazninu između poletnih 125-ica s jedne, i superluksuznih variomatskih krstarica s druge strane



Forza 300 nije iz temelja nov model. Bolji poznavatelji marke sjetit će se modela od 250 ccm koji datira iz 2001., ali taj se ionako nije osobito istaknuo na našem tržištu. Nova Forza dizajnom prati linije prethodnika, ali u njoj sada kuca novo srce, transplantirano iz modela SH 300i. Dobar potez u pravo vrijeme, jer u paleti skutera baš im je falio jedan koji bi predstavljao „zlatnu sredinu“. A takva mu je i cijena - iznos od 39.900 kn možda se može na prvu učiniti pretjeranim, ali nije, sasvim je na razini konkurencije. I dobro je odmjeren unutar same marke, jer se nalazi otprilike na pola puta između 125-ica (PCX, SH) za koje valja izbrojati 20-ak tisućica te Integre i Silver Winga koji su „nokat“ ispod 80.000 kuna.



Forza je pošten komad skutera, ima je i u dužinu i u širinu, a na vagi pokazuje 192 kg s punim spremnikom. Crna boja odlično joj pristaje, pa je dojam luksuza dodatno naglašen. Djeluje čak pomalo impozantno, onako, na tragu Silver Winga ali skladnije i kompaktnije. Nizak vjetrobran ostavlja pomalo sportski dojam, ali ovdje je dizajnerima nit vodilja bila – elegancija. Čiste i fluidne linije dominiraju cijelim skuterom.

Vozačko okruženje uvelike podsjeća na kokpit automobila, za što su svakako najzaslužniji instrumenti. Dominantne pozicije zauzimaju brzinomjer i okretomjer, ali pitamo se čemu ovaj potonji zapravo služi? Na vozilima s variomatskim prijenosom – prilično neupotrebljivo. U malom digitalnom zaslonu smjestilo se i putno računalo, kojem ne bi škodilo još ponešto funkcija. Osim ukupne kilometraže, nudi još samo dvije parcijalne i njima pripadajuće podatke o prosječnoj potrošnji goriva. Šteta, bilo bi lijepo ovdje vidjeti i trenutnu potrošnju, doseg s preostalom količinom goriva, temperaturu zraka...



Sjedalo je profilirano poput direktorske fotelje, a nalazi se svega 716 cm od tla. Sjedi se baš onako „u skuteru“, s ugodnim uporištem za donji dio leđa. Podnica je pak dovoljno prostrana za uzdužno smještanje nogu gdje god vam odgovara – od poluispruženih naprijed ili povučenih skroz unazad. No, vozači visoki preko 185 cm mogli bi imati problema s doticanjem prednje oplate koljenima. Zato je suvozač smješten kao kralj, s povišenim pogledom preko vozačevih ramena, na izdašno podstavljenom sjedalu i s ergonomski vrlo dobro pogođenim rukohvatima i rasklopivim osloncima nogu.



Motor se javlja prigušenim zvukom i u praznom hodu pri kojih 1500 o/min primjetne su vibracije karakteristične jednocilindarskim motorima. No, one iščezavaju s podizanjem broja okretaja. Forza gas prima mekano i bez nervoze, u prvim metrima postaje jasno da je variomat podešen za fluidna i linearna ubrzanja. Nema onog oštrog ugriza od samog starta, svojestvenog skuterima naglašeno sportskog predznaka, sve je vrlo uglađeno kroz sve režime vrtnje.

S lakoćom nabire do 125 km/h, nakon čega pomalo gubi elan. Uz malo strpljenja i povoljan vjetar, kazaljka brzinomjera prijeći će preko oznake 140, otprilike za debljinu same kazaljke. No, kako bismo ustanovili pravo stanje stvari, nije bilo druge no konzultirati GPS uređaj i pratiti odstupanja.

Dok brzinomjer pokazuje 50 , stvarna je brzina 46 km/h, kada se kazaljka preklopi s oznakom 100 vozite 94 km/h, a najveća brzina koju smo uspjeli zabilježiti GPS-om iznosi točno 135 km/h, i to skriveni iza malog vjetrobrana. Serijski vjetrobran nipošto nije najsretnije rješenje za vožnju autocestom, već oko 100 km/h javljaju se izražene turbulencije, a iznad 120 km/h postaje pomalo neugodno na dužim turama. Dakle, oni koji Forzu ne misle koristiti samo u gradu, trebali bi razmisliti o povišenom vjetrobranu koji se nalazi na popisu dodatne opreme.



Stabilnost na pravcu pri najvišoj brzini je uzorna, nema lelujanja ni titranja. Zasluga je to za jedan col većeg prednjeg kotača (14), pa su ukupno gledajući, putne kvalitete na broju. Poglavito po pitanju smještanja prtljage, naime, pod sjedalom se krije prazan prostor obujma čak 62 litre! Sasvim dovoljno za smještanje dvije integralne kacige i gomile sitnica. No, pristup bi mogao biti bolji, jer sjedalo se ne podiže dovoljno visoko, iako posao ukrcaja olakšava činjenicom što je samostojeće u gornjem položaju.

Ipak, želite li smjestiti kacigu ili prtljagu pod sjedalom vozača, najuputnije je čučnuti. Isto tako, potrebno je malo prakse kako biste sve „uglazbili“, jer integralne kacige treba precizno ugnijezditi u predviđena ležišta, s time da je pod dijelom za suvozača kacigu potrebno zarotirati za 90 stupnjeva u odnosu na smjer kretanja. Od velike su koristi i dva pretinca u prednjoj oplati, lijevi je pod ključem i toliko dubok da u njega možete gurnuti ruku do lakta, a opremljen je i utičnicom od 12V. Desni se ne zaključava i više je u formi male ladice – odlično za karticu cestarine i slično.



U gradu sve funkcionira savršeno. Ovjes naprosto briljira, uostalom, na to smo i navikli kod Hondinih skutera. Mekano i podatno guta sve neravnine, a prelazak preko šahtova i tračnica gotovo da se i ne osjeća. Forza je vrlo upravljiv skuter i pri nižim brzinama, a zahvaljujući krugu okretanja od 2,4 metra poput jegulje se provlači između kolona automobila do čelne pozicije na semaforu. I slika u retrovizorima je bistra i potpuna.

Hondin sustav integralnog kočenja CBS radi odlično. Privlačenjem lijeve polugice aktivira se i stražnji disk i jedan od tri klipa u prednjoj kočionoj čeljusti. To je vrlo praktično u gradskim gužvama i ritmu stani-kreni, jer aktivacija jedne polugice optimalno dozira kočionu silu između prednjeg i stražnjeg kotača, odnosno, nema neugodnog poniranja prednje vilice. Iako testni primjerak nije bio opremljen ABS-om, za blokiranje kotača potrebno je grčevito stisnuti lijevu polugu, no ni tada nema opasnosti od blokiranja prednjeg kotača – zacvilit će samo stražnja guma. Prednja je kočnica također za pohvalu – troklipna čeljust grize vrlo snažno i precizno se dozira, ostavljajući dojam kao da vozite motocikl, a ne skuter. Iskreno, od Honde nismo ni očekivali manje.

Postavlja se pitanje - može li 25 KS unijeti tračak zabave u suživot s Hondinim GT-om srednje klase? Recimo da čak i može, jer za poimanje skutera, Forza vrlo precizno i stabilno prolazi kroz seriju zavoja. I sloboda nagiba je sasvim u redu, čujete li struganje središnjeg oslonca o podlogu, znajte da ste dobrano pretjerali. Ovjes je ipak podređen udobnosti i to zaista radi jako dobro, ali u dinamičnom tempu kao slaba točka istaknuli su se stražnji amortizeri. Nailaskom na neravninu u zavoju, „guza“ će malo zamijesiti, ali sve je to u granicama podnošljvosti.



Na kraju valja svratiti i na benzinsku, te provjeriti koliko istine ima u podatku o prosječnoj potrošnji koji ispisuje putno računalo. Žestok testni tempo, uz traženje najviše brzine na autocesti i česte nagle startove na semaforima rezultirao je prosjekom od 4,7 l/100 km. Točenje do čepa i rezultat računanja „pješice“ u decimalu se poklopio s brojkama na digitalnom zaslonu. Dakle, Honda ne laže vozača i putnom računalu može se vjerovati. A to znači da je tvornička deklaracija prema WMTC ciklusu (30,8 km s jednom litrom) sasvim bliska istini. Sljedeći spremnik goriva praznili smo nježnije, ubrzavali racionalnije i nismo vozili preko 100 km/h. Putno računalo stabiliziralo se na 3,7 l/100 km. Korektno. Uz dobro držanje cijene kao rabljeni, sada početni iznos za Forzu zvuči - sasvim pošteno.


TEHNIČKI PODACI

Honda NSS 300 Forza

Motor
Tekućinom hlađeni jednocilindarski četverotaktni, jedna bregasta osovina u glavi, četiri ventila, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, prijenos CVT
Promjer x hod 72 x 68,5 mm
Obujam 279 ccm
Snaga 25 KS (19 kW) pri 7500 o/min
Okretni moment 26 Nm pri 5000 o/min

Okvir i ovjes

Okvir od čeličnih cijevi, sprijeda teleskopska vilica promjera 35 mm, straga dva amortizera

Kočnice
Sprijeda disk promjera 256 mm, toklipna kočiona čeljust, straga disk promjera 240 mm, jednoklipna kočiona čeljust, CBS sustav kombiniranog kočenja

Gume

Sprijeda 120/70-14, straga 140/70-13, Dunlop Scootsmart

Masa i dimenzije

Međuosovinski razmak 1546 mm, dužina 2166 mm, širina 753 mm, visina sjedala 716 mm, spremnik goriva 11,6 litara (uključujući rezervu), masa s punim spremnikom goriva 192 kg
Garancija dvije godine
Boje bijela, siva, crna
Cijena 39.990 kuna








Honda VT 750 Shadow Spirit
nincs kép

Honda VT 750 Shadow Spirit

údaje

Obujam: 745 cm3

Snaga: 46 k (34 KW) 5500 rpm

Okretni moment: 64 Nm @ 3500rpm

Prednja kočnica: 296 mm , , 2 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Stražnja kočnica: 180 mm , , kočnih klipova

Prednja guma: 90/90-21

Stražnja guma: 160/80-15

Obujam spremnika: 13 l

Dužina: 230 kg

Maksimalna brzina: 170 km/h

Honda
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Yamaha V-max Honda VT 750 C shadow Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer BMW R 1200 R/Classic (2011.) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha YZF-R125 Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) KTM 690 Duke Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha XT660X Aprilia Shiver 750 GT Kawasaki VN 900 Classic Megelli sport 125 R BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Honda VT 750 Shadow Spirit Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) KTM Duke 125 (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Aprilia RSV 4 R Kawasaki KLR650 / R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Gilera Nexus 300 i.e. Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda VFR 800 2003- Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda VFR 1200 F Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 BMW R1200GS 2007 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Triumph Speed Triple (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.)