Motorevija
PRETRAGA
2021-08-16 , Autor: Ante Radić, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Rivalstvo između Vespe i Lambrette započelo je krajem 40-ih godina prošlog stoljeća i traje bez prekida, iako je Lambretta imala dulji prekid proizvodnog ciklusa. Sada se vratila pod okriljem austrijske KSR grupe i ponovno traži svoje mjesto pod suncem



Krajem Drugog svjetskog rata, razrušena Italija tražila je način kako što jednostavnije i ekonomičnije mobilizirati svoje pučanstvo. Manje-više sve tvornice bile su sravnjene sa zemljom uslijed savezničkih bombardiranja, ali se po skladištima našlo dovoljno repromaterijala za stvaranje dvokotačnog vozila za osobnu mobilnost. I Vespa i Lambretta nastale su prema nacrtima aeronautičkih inženjera, s time da je Piaggio za Vespu koristio jednodijelnu (monocock) šasiju od prešanog čelika, dok je Lambretta imala okvir od čeličnih cijevi, što je i bio glavni biznis tadašnje tvornice Innocenti. 



Lambretta je stigla na tržište jednu godinu kasnije od Vespe i njegovala je neku svoju dizajnersku (u početku nije imala oplate) i tehničku priču, dok je Vespa imala izražene obline, bolje posložen tržišni nastup, ali i marketinške aktivnosti. Možda je baš kultni film 'Praznik u Rimu' iz 1953. stvorio nezaustavljivi val popularnosti Vespi, koja je već u 60-im godinama u prodajnom smislu nadmašila Lambrettu. No, ljubitelji su i danas podijeljeni u dva klana, volite ili jednu ili drugu, premda i u Hrvatskoj ima 'preljubnika'. Da, postoje zagriženi Vespisti koji u svojoj garaži imaju Lambrettu ili dvije, a jedan takav živi u Zadru. Jednostavno, čovjeka to veseli, budi mu nostalgiju, vraća u mlađe dane.



Da ne idemo dalje kroz povijest i vječno rivalstvo dviju talijanskih ikoni, spomenimo kako je Lambretta ponovno rođena 2017., točno na 70. obljetnicu pojave prvog modela. Sada je pod okriljem austrijske KSR grupe, a modeli V-Special nastali su uz pomoć cijenjenog dizajnerskog studija Kiska. I mora se priznati da je riječ o uspješnoj reinterpretaciji povijesnih modela s kraja 60-ih godina. Pritom je poštovan i osnovni postulat gradnje s karakterističnom konstrukcijom okvira, dok je u tehničkom smislu kao osnova poslužio SYM Fiddle 3, od kojeg je i posuđen četverotaktni zrakom hlađeni jednocilindarski motor s dva ventila.


 
Na prvu vožnju izveli smo verziju od 125 ccm (postoje još 50 i 200 cc) i na suncem okupanoj splitskoj rivi zagledali izvedbu detalja te posvećenost završnoj obradi. Ukupan dojam je vrlo dobar, bez obzira na to što neke komponente teško skrivaju azijsko porijeklo. Kontrola kvalitete uredno je obavila svoj posao, spojevi oplata su precizni, bravice ne zapinju, ništa ne djeluje nedovršeno, lak je precizno nanesen, a nema ni neugodnih zvukova ni škripanja. 



Testirana izvedba je iz ograničene serije 'Pirelli Edition' i osim što su na 12-colnim naplatcima Pirellijeve gume Angel Scooter, tu su još neki zanimljivi detalji koji podižu stilski dojam. A ukupan dojam kvalitete podižu i aluminijski detalji, kao i metalni čep spremnika goriva koji djeluje skupocjeno. U cjelini sasvim solidno, premda kombinacija analognog brzinomjera i digitalnog zaslona pomalo kvari dojam, jer monokromatski LCD-zaslon sa zelenim pozadinskim osvjetljenjem neodoljivo podsjeća na Nokijine mobitele 3210 i 3310.



Testirana 125-ica radi uravnoteženo i ne širi pretjerane vibracije, a nudi dovoljno poletnosti unatoč snazi od 11,5 KS što je ispod zakonskog maksimuma za motore obujma osmine litre (15 KS). U startovima sa semafora V125 Special s lakoćom se odvaja od prometne kolotečine i ubrzo postiže 80 km/h, dok za maksimalnih 99 km/h ipak treba dugačka ravnica i malo strpljenja. Unatoč malom promjeru kotača Lambretta nema problema sa stabilnošću na pravcu, a velik adut je okretnost u gradskim gužvama i na vrlo uskim prostorima. Položaj sjedenja je ugodan, ali je ionako tanko sjedalo tvrđe podstavljeno, no za kratke relacije urbanim sredinama sve je ok. U prostor pod sjedalom može se smjestiti otvorena kaciga kompaktnijih dimenzija i nešto sitnica, a unutar prednje oplate nalazi se i praktičan pretinac za rukavice s USB-utičnicom.



Tražite li retro skuter naglašene osobnosti, koji uz to ima i snažan tradicionalistički prizvuk, s Lambrettom ćete se definitivno izdvojiti iz mase. No stil ima i svoju cijenu, pa iz džepa treba izdvojiti nemalih 31.800 kn za verziju od 125 ccm. Vječni rival iz Pontedere pritom je još skuplji, ovisno o izvedbi Vespa 125 Sprint opasno se približava iznosu od 40.000 kn. U kojoj će mjeri razlika u cijeni privući kupce, tek ostaje za vidjeti. U svakom slučaju, vječno rivalstvo ušlo je - u novo poglavlje.


TEHNIČKI PODACI
Lambretta V125 Special

Motor
Zrakom hlađeni, jednocilindarski četverotaktni, jedna bregasta osovina u glavi, dva ventila, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, prijenos CVT
Promjer x hod 52,4 x 57,8 mm
Obujam 125 ccm
Snaga 11,5 KS (8,4 kW) pri 8500 o/min
Okretni moment 10,3 Nm pri 6500 o/min

Okvir i ovjes
Okvir od kombinacije čeličnih cijevi i panela, sprijeda teleskopska vilica, straga njihajuća ruka i monoamortizer

Kočnice
Sprijeda disk promjera 226 mm, straga disk promjera 200 mm, kombinirani sustav kočenja (CBS)
Gume Sprijeda 110/70-12, straga 120/70-12

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1340 mm, dužina 1890 mm, širina 695 mm, visina sjedala 800 mm, spremnik goriva 6 litara, masa skutera spremnog za vožnju 134 kg
Garancija dvije godine
Boje siva, narančasta, crvena, crna, bijela
Cijena 31.800 kn (Pirelli Edition 32.500 kn)





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha V-max Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 KTM 690 Duke Vespa PX 125/150 (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Honda VT 750 Shadow Spirit Aprilia Shiver 750 GT Gilera Runner 50 SP Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Honda CB 600 F/ABS (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda VFR 1200 F Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) Kawasaki KLR650 / R MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Kawasaki W 800 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Yamaha FJR1300 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)