Motorevija
PRETRAGA
2017-08-24 , Autor: Ante Radić, Slike: Igor Kreč
Bookmark and Share

Povijesni talijanski brend, okrunjen višestrukim titulama svjetskih prvaka u 50-im godinama, vraća se na moto scenu s jednocilindarskim street-scramblerom



Starije generacije čitatelja će se sjetiti, no mlađima ipak treba približiti brend FB Mondial i što on predstavlja u moto-svijetu. Riječ je o talijanskoj tvrtki osnovanoj 1936., koja je zenit slave imala u 50-im godinama prošlog stoljeća, kada se i okrunila s pet titula svjetskih prvaka u klasama 125 i 250 ccm. Primjerice, u vrijeme kada su MV Agusta i Ducati bili usmjereni proizvodnji lakih dvotaktnih mopeda i motocikala, Mondial je u svojim pogonima u Milanu, koji su više sličili manufakturi, proizvodio ozbiljne sportske motocikle.

Drugim riječima, Mondial je otpočetka bio prepoznatljiv kao butik-proizvođač, specijaliziran za motocikle manje 'kubikaže', s izuzetno puno ručnog rada, pa su na godišnjoj razini proizvodili tek 2000 motocikala. Da ne idemo dublje u povijest, posljednji čistokrvni Mondial izašao je iz tvornice 1960., potom su se okrenuli 'hibridima', odnosno pogonske su jedinice preuzimali od drugih proizvođača. U međuvremenu je bilo raznih pravnih zavrzlama i pokušaja oživljavanja ovog povijesnog brenda, ali nova, čista stranica okrenuta je tek 2015. kada su Pierluigi Bosselli i Cesare Galli otišli znatno dalje od svojih prvih skica te na sajmu u Milanu predstavili prototip nazvan Hipster 125. Jesenas, na sajmu u Kölnu, predstavljeno je i serijsko izdanje modela nazvanog HPS 125, jer je u međuvremenu Kymco zaštitio spomenuto ime.



Bilo kako bilo, Mondial je živ, a HPS 125 je konačno dopao u naše ruke. Riječ je o motociklu koji je dizajniran u Italiji, proizveden u Kini, ali prema europskim standardima - što se vidi odmah na prvu. Za razliku od ostalih motocikala s etiketom Made-in-China, Mondial je ogledni primjer da uz spomenutu etiketu ne treba vezati negativne konotacije. Ugrađene komponente poput masivne upside-down prednje vilice, valovitih diskova s radijalnim četveroklipnim čeljustima i stražnjih plinskih amortizera, netipične su za klasu. Pozitivan dojam zaokružuje i vrlo korektna završna obrada, koja osim uredno lakiranih površina uključuje i precizne spojeve svih elemenata, milimetarski točne šavove na sjedalu, pa čak i precizne bravice koje ne zapinju.



Sve ostavlja cjelovit dojam vrlo uredno sklopljena motocikla koji bez srama može stati uz bok i europskoj i japanskoj konkurenciji. Što nije ni čudo jer stiže iz moderne tvornice Zongshen Piaggio Foshan, proizvodnog pogona koji je nastao kao joint-venture između Piaggio grupe i Zongshen Industrial grupe. Ista priča vrijedi i za pogonsku jedinicu - tekućinom hlađeni jednocilindraš koji poznajemo iz Aprilije RS4 125 te brojnih Derbijevih modela, također se proizvodi pod licencom u spomenutoj tvornici.



Dok stoji na parkiralištu, HPS 125 ne ostavlja dojam minibikea već konkretnog motocikla na kojem vozači visine do 185 cm neće izgledati smiješno. Ergonomija nije naporna, štoviše, ruke prirodno padaju na nisko postavljen upravljač, a ni koljena nisu svijena pod preoštrim kutem. Pomalo neuobičajeno, prednji kotač broji 18 cola u promjeru, no to se nije negativno odrazilo na voznu dinamiku, pa se HPS vrlo vješto provlači kroz gradske gužve. Svemu tome kumuje i suha masa od 130 kg.



Četveroventilski stroj prede vrlo ujednačeno, a vibracije dobro anulira ugrađena osovina za uravnoteženje. Gradskom ritmu prometa lako je pobjeći, jer motor voli visoke okretaje, a najbolje od sebe daje iznad 8000 o/min. Zato se treba intenzivno baviti polugicom začuđujuće preciznog šeststupanjskog mjenjača, a tada se može računati i na manju porciju zabave. HPS smo isprobali i izvan grada, na magistralnoj cesti, te ostali ugodno iznenađenima potencijalom malenog motora, pogođenom geometrijom okvira, kao i udobnim ovjesom te uvjerljivim kočnicama.



Ipak, otvorena cesta priziva snažniji motor jer iznad 100 km/h HPS 125 počinje gubiti dah, a saznajemo da je u pripremi inačica od 250 ccm te se čak razmišlja i o dvocilindrašu obujma 400 ccm. No, 125-ica je ionako prvenstveno namijenjena golobradim mladićima, vlasnicima A1 kategorije koji bi s ovim strojem bili prave face ispred svake srednje škole. A maštu nije ni tako teško pretočiti u stvarnost, pod uvjetom da imate 29.900 kn u džepu. Fer cijena, posebno kada bacite oko na KTM-ov i Yamahin cjenik, jer za Duke 125 i MT-125 treba zavući ruku još dublje u džep.

TEHNIČKI PODACI
Mondial HPS 125


Motor
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, jednocilindarski, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, mjenjač sa šest stupnjeva, lanac o-ring
Promjer x hod 58 x 47 mm
Obujam 124,2 ccm
Kompresija 12,6:1
Snaga 15 KS (11 kW) pri 9750 o/min
Okr. moment 12,3 Nm pri 7500 o/min

Okvir i ovjes
Čelični cjevasti, sprijeda upside-down vilica promjera 41 mm, straga monoamortizer, čelična stražnja vilica, sprijeda disk promjera 280 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk 220 mm, čeljust s jednim klipom
Kotači 2,15 x 18; 2,75 x 17
Gume 100/90-18; 130/70-17

Masa i dimenzije
Suha masa 130 kg, međuosovinski razmak 1370 mm, hod ovjesa sprijeda/straga 90/120 mm, visina sjedala 785 mm, spremnik goriva 14 l
Garancija dvije godine
Boje bijelo-crvena, sivo-žuta
Cijena 29.900 kn





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha V-max Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 KTM 690 Duke Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Gilera Runner 50 SP Suzuki SFV650 Gladius 2009 Honda VT 750 Shadow Spirit Aprilia Shiver 750 GT Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda CBR 125 R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Honda CB 600 F/ABS (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- KTM RC-8 R (2011.) Honda VFR 1200 F KTM Duke 125 (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Suzuki DL1000 V-Strom Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha TDM850 1996- Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBF125 Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha FJR1300 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)