Autokreso
Autokreso
2017-08-24 , Autor: Ante Radić, Slike: Igor Kreč
Bookmark and Share

Povijesni talijanski brend, okrunjen višestrukim titulama svjetskih prvaka u 50-im godinama, vraća se na moto scenu s jednocilindarskim street-scramblerom



Starije generacije čitatelja će se sjetiti, no mlađima ipak treba približiti brend FB Mondial i što on predstavlja u moto-svijetu. Riječ je o talijanskoj tvrtki osnovanoj 1936., koja je zenit slave imala u 50-im godinama prošlog stoljeća, kada se i okrunila s pet titula svjetskih prvaka u klasama 125 i 250 ccm. Primjerice, u vrijeme kada su MV Agusta i Ducati bili usmjereni proizvodnji lakih dvotaktnih mopeda i motocikala, Mondial je u svojim pogonima u Milanu, koji su više sličili manufakturi, proizvodio ozbiljne sportske motocikle.

Drugim riječima, Mondial je otpočetka bio prepoznatljiv kao butik-proizvođač, specijaliziran za motocikle manje 'kubikaže', s izuzetno puno ručnog rada, pa su na godišnjoj razini proizvodili tek 2000 motocikala. Da ne idemo dublje u povijest, posljednji čistokrvni Mondial izašao je iz tvornice 1960., potom su se okrenuli 'hibridima', odnosno pogonske su jedinice preuzimali od drugih proizvođača. U međuvremenu je bilo raznih pravnih zavrzlama i pokušaja oživljavanja ovog povijesnog brenda, ali nova, čista stranica okrenuta je tek 2015. kada su Pierluigi Bosselli i Cesare Galli otišli znatno dalje od svojih prvih skica te na sajmu u Milanu predstavili prototip nazvan Hipster 125. Jesenas, na sajmu u Kölnu, predstavljeno je i serijsko izdanje modela nazvanog HPS 125, jer je u međuvremenu Kymco zaštitio spomenuto ime.



Bilo kako bilo, Mondial je živ, a HPS 125 je konačno dopao u naše ruke. Riječ je o motociklu koji je dizajniran u Italiji, proizveden u Kini, ali prema europskim standardima - što se vidi odmah na prvu. Za razliku od ostalih motocikala s etiketom Made-in-China, Mondial je ogledni primjer da uz spomenutu etiketu ne treba vezati negativne konotacije. Ugrađene komponente poput masivne upside-down prednje vilice, valovitih diskova s radijalnim četveroklipnim čeljustima i stražnjih plinskih amortizera, netipične su za klasu. Pozitivan dojam zaokružuje i vrlo korektna završna obrada, koja osim uredno lakiranih površina uključuje i precizne spojeve svih elemenata, milimetarski točne šavove na sjedalu, pa čak i precizne bravice koje ne zapinju.



Sve ostavlja cjelovit dojam vrlo uredno sklopljena motocikla koji bez srama može stati uz bok i europskoj i japanskoj konkurenciji. Što nije ni čudo jer stiže iz moderne tvornice Zongshen Piaggio Foshan, proizvodnog pogona koji je nastao kao joint-venture između Piaggio grupe i Zongshen Industrial grupe. Ista priča vrijedi i za pogonsku jedinicu - tekućinom hlađeni jednocilindraš koji poznajemo iz Aprilije RS4 125 te brojnih Derbijevih modela, također se proizvodi pod licencom u spomenutoj tvornici.



Dok stoji na parkiralištu, HPS 125 ne ostavlja dojam minibikea već konkretnog motocikla na kojem vozači visine do 185 cm neće izgledati smiješno. Ergonomija nije naporna, štoviše, ruke prirodno padaju na nisko postavljen upravljač, a ni koljena nisu svijena pod preoštrim kutem. Pomalo neuobičajeno, prednji kotač broji 18 cola u promjeru, no to se nije negativno odrazilo na voznu dinamiku, pa se HPS vrlo vješto provlači kroz gradske gužve. Svemu tome kumuje i suha masa od 130 kg.



Četveroventilski stroj prede vrlo ujednačeno, a vibracije dobro anulira ugrađena osovina za uravnoteženje. Gradskom ritmu prometa lako je pobjeći, jer motor voli visoke okretaje, a najbolje od sebe daje iznad 8000 o/min. Zato se treba intenzivno baviti polugicom začuđujuće preciznog šeststupanjskog mjenjača, a tada se može računati i na manju porciju zabave. HPS smo isprobali i izvan grada, na magistralnoj cesti, te ostali ugodno iznenađenima potencijalom malenog motora, pogođenom geometrijom okvira, kao i udobnim ovjesom te uvjerljivim kočnicama.



Ipak, otvorena cesta priziva snažniji motor jer iznad 100 km/h HPS 125 počinje gubiti dah, a saznajemo da je u pripremi inačica od 250 ccm te se čak razmišlja i o dvocilindrašu obujma 400 ccm. No, 125-ica je ionako prvenstveno namijenjena golobradim mladićima, vlasnicima A1 kategorije koji bi s ovim strojem bili prave face ispred svake srednje škole. A maštu nije ni tako teško pretočiti u stvarnost, pod uvjetom da imate 29.900 kn u džepu. Fer cijena, posebno kada bacite oko na KTM-ov i Yamahin cjenik, jer za Duke 125 i MT-125 treba zavući ruku još dublje u džep.

TEHNIČKI PODACI
Mondial HPS 125


Motor
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, jednocilindarski, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, mjenjač sa šest stupnjeva, lanac o-ring
Promjer x hod 58 x 47 mm
Obujam 124,2 ccm
Kompresija 12,6:1
Snaga 15 KS (11 kW) pri 9750 o/min
Okr. moment 12,3 Nm pri 7500 o/min

Okvir i ovjes
Čelični cjevasti, sprijeda upside-down vilica promjera 41 mm, straga monoamortizer, čelična stražnja vilica, sprijeda disk promjera 280 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk 220 mm, čeljust s jednim klipom
Kotači 2,15 x 18; 2,75 x 17
Gume 100/90-18; 130/70-17

Masa i dimenzije
Suha masa 130 kg, međuosovinski razmak 1370 mm, hod ovjesa sprijeda/straga 90/120 mm, visina sjedala 785 mm, spremnik goriva 14 l
Garancija dvije godine
Boje bijelo-crvena, sivo-žuta
Cijena 29.900 kn





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Honda CB 1000 R Yamaha V-max Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Suzuki DL650 V-Strom Honda CBR 600 F (2011.) Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Piaggio beverly tourer 300ie Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS 125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha YZF-R125 Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Megelli sport 125 R Aprilia Shiver 750 GT Suzuki GSF1250 S ABS bandit KTM 690 Duke BMW K 1600 GT (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Kawasaki KLR650 / R BMW S 1000 RR Honda CBR 125 R (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM Duke 125 (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia RSV 4 R Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha TDM850 1996- BMW K 1300 GT 2009 Hyosung GT 250 R MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW R1200GS 2007 Gilera Nexus 300 i.e. Honda CBR 250 R (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBF 600 S Triumph Speed Triple (2011.) Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Honda VTX 1800 Honda SW-T 600 (2011.) Ducati 848 evo (2011.) Honda CB 1300 2008 Moto Guzzi V7 Racer (2011.)