Motorevija
PRETRAGA
2023-08-18 , Autor: Ante Radić, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Iako je velikoj većini motociklista nezanimljiv, Piaggiov koncept s tri kotača uspješno privlači kupce iz svijeta automobilizma, a dodatni plus krije se u činjenici što ga odnedavno mogu voziti svi vlasnici B kategorije



Pravna prepreka konačno je uklonjena, od prošle jeseni u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama navedeno je kako "vozačke dozvole izdane za kategoriju B vrijede za motorne tricikle, a iznimno motornim triciklima snage veće od 15 kW smije upravljati vozač kojem je izdana vozačka dozvola kategorije B i koji je navršio 21 godinu".

 

A psihološku prepreku, odnosno strah od padova i eventualnih ozljeda anulira treći kotač još od 2006. Piaggio MP3 je na pragu tržišne punoljetnosti, on je i pionir i veteran klase, a najčešće ga se može vidjeti na prometnicama europskih metropola. Njegova je ciljana skupina specifična i prije svega nastoji vrbovati kupce iz segmenta automobila, dok mu se tradicionalni motociklisti podsmjehuju. A nema razloga za time, jer MP3 u top verziji dolazi s motorom obujma 530 ccm i snagom od 44 KS, pa je itekako sposoban pojuriti do maksimalnih 150 km/h.

 

A može i u rikverc do nekih 2 km/h, što je itekako dobrodošao dodatak za manevriranje na uskim prostorima, jer jezičac vage zaustavlja se na 280 kg. Dodamo li tome masu vozača, suvozača i ponešto prtljage, ispada kako bi stopala morala odgurivati skoro pola tone! Da, MP3 ima puno više dodirnih točki sa svijetom automobila, pa spomenimo kako testni primjerak ima i kameru za vožnju unazad, tempomat, senzore za objekte u mrtvom kutu, ABS i kontrolu proklizavanja, baš kao moderni automobili. Što ga još veže uz automobile? Pa recimo da nudi zavjetrinu skoro kao u kabrioletu, a pod sjedalom je prostor obujma kao u nekom roadsteru kada je krov sklopljen.

 

S druge strane, kroz gradske gužve probija se kao i svaki drugi maksi-skuter. Zasigurno nije okretan poput bratskog Beverlyja 400, ali u situacijama kada se probijate do prvog mjesta na semaforu stvar je vrlo slična, jer širinu siluete definira širina upravljača. Ono gdje MP3 gubi bitku protiv Beverlyja su slalomi, jer zbog većeg međuosovinskog razmaka i veće dužine vozila nije moguće tako naglo mijenjati smjer. Ali to ionako nije poanta trokotačne koncepcije, koja prije svega osigurava više stabilnosti, odnosno sigurnosti i povjerenja.

Najveći je adut je stabilnost u nagibu, jer sprijeda imamo dvostruko veću kontaktnu površinu, odnosno dvostruko više gripa nego na usporedivom skuteru ili motociklu. Paralelogramski ovjes ne stvara nikakav otpor i osjećaj upravljanja je gotovo identičan motoriziranim dvokotačima, samo što je MP3 'cijepljen protiv padavice'. Dobro znamo da svako cjepivo nema učinkovitost od 100 posto, ali gledajući iz motociklističkog kuta teško je zamisliti što bi vozač trebao izvesti da izgubi ravnotežu i padne. Tim više što uz ABS i kontrolu trakcije imamo tri gume renomiranog proizvođača (Michelin City Grip 2), pa ni kratkotrajno proklizavanje prednjih kotača neće završiti neslavno.

 

Stabilnost na kočenju je upravo maestralna, a zgodno je što pored klasičnih polugica na upravljaču (lijevo stražnja, desno prednja kočnica) postoji i papučica za kombinirano kočenje koja se aktivira desnim stopalom, što bi se moglo svidjeti svima onima koji dolaze iz svijeta automobila.

Unatoč činjenici da je punih sedam kg lakši od prethodnika, MP3 530 težak je 280 kg pa mu treba pristupiti s dozom respekta, jer riječ je o masi usporedivoj s velikim adventure motociklima i teškim cruiserima. Zato ubrzanja iz mjesta nisu strelovita, ipak je potrebno pričekati nekoliko sekundi da jednocilindarski motor svlada početnu inerciju.

 

No, međuubrzanja su dosta poletna i sva zahtjevnija pretjecanja na otvorenoj cesti odrađuju se bez puno taktiziranja. Također, ne treba taktizirati ni o vremenskoj prognozi, jer MP3 izgrađuje samopouzdanje tijekom vožnje na mokroj podlozi, dok u hladnijim danima možete uživati u elementima dodatne opreme kao što su grijane ručice ili termo prekrivač za noge, popularno zvana 'dekica'.

 

Kako čujemo od domaćeg uvoznika, na hrvatskim cestama ove je godine do lipnja registrirano 50-ak modela MP3, a najpopularnijim odabirom pokazala se verzija od 300 ccm, koja je i cjenovno povoljnija, odnosno pristupačnija širem krugu potencijalnih kupaca. Postoji i verzija od 400 ccm, dok testni primjerak od 530 ccm treba percipirati kao izlog dostupne tehnologije i opreme, pa mu je cijena skočila na 13.499 eura. Ozbiljna suma novca za maksi-skuter s kotačem više, no čini se da to ne predstavlja osobitu prepreku u realizaciji kupnje.

 

Naime, domaći uvoznik procjenjuje da će do kraja godine prodati ukupno stotinjak modela MP3, što je jasan pokazatelj da smislene intervencije u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama poboljšavaju urbanu mobilnost i jednim dijelom rasterećuju prometne gužve u gradovima. Ako je ovo prvi korak, onda s nestrpljenjem očekujemo i onaj drugi, koji je zapravo trebao biti prvi. A to je da se vlasnicima B kategorije konačno omogući upravljanje skuterima do 125 ccm.

TEHNIČKI PODACI

Motor
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, jednocilindarski, jedna bregasta osovina u glavi pokretana lancem, četiri ventila, ubrizgavanje goriva, regulirani katalizator (Euro 5), CVT (variomatski prijenos), završni prijenos zupčastim remenom
Promjer x hod 97,5 x 71 mm
Obujam 530 ccm
Snaga 44 KS (32,5 kW) pri 7250 o/min
Okretni moment 50 Nm pri 5250 o/min

Okvir i ovjes
Čelični cjevasti okvir, sprijeda neovisan paralelogramski ovjes hoda 85 mm, straga dva hidraulička amortizera hoda 108 mm, podesivi u četiri stupnja predopterećenja opruge

Kočnice
Sprijeda diskovi promjera 258 mm, straga disk promjera 240 mm, ABS, kontrola trakcije ASR

Gume
Sprijeda 110/70-13, straga 140/70-14

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1550 mm, dužina vozila 2160 mm, širina vozila 815 mm, visina sjedala 790 mm, masa sa svim tekućinama 280 kg, spremnik goriva 13,7 l

Garancija dvije godine
Boje plava, siva, crna
Cijena 13.499 eura (101.647 kn)





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1600 GT (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.