2011-05-23 , Autor: Ozren Buriša, Slike: Millagro
Bookmark and Share

Što se dobije kad križate beverly i mp3? Piaggio je to pokušao i rodio se yourban, punokrvni gradski skuter koji je naslijedio privlačnost upakiranu u ekskluzivni paket na tri kotača


Piaggio Yourban 300 ie

Nije slučajnost. Prošle smo godine prisustvovali prezentaciji prvog hibridnog skutera na tri kotača u Parizu, gradu gdje je standardna verzija doživjela vrhunce u prodaji, a ove godine posjetili smo meku „bogatih i slavnih“, ekskluzivno ljetovalište na francuskoj Azurnoj obali, i to kako bismo upoznali yourban, prinovu u obitelji. Nije slučajnost da Piaggio izabire samo najekskluzivnija mjesta za prezentacije novih inačica bestselera zvanog mp3.

Cannes inače krasi ugodna klima, čak i u ovo doba godine, ali slučaj je htio da baš tih dana padne kiša. Jutro uoči testne vožnje ceste su bile doslovce oprane. Dobro ili loše? Ovisi kako gledate. Mi smo bili optimistično raspoloženi jer ipak se radi o skuteru uz kojeg su prve asocijacije stabilnost i sigurnost, a to treba provjeriti. Mokre ceste? Nikakav problem. Jedan kotač „viška“ ulijeva nevjerojatno povjerenje vozaču i po sklizavoj cesti. Prednji kotači drže se kao na tračnicama, a uspjeli smo proklizati stražnji samo uz podosta truda. Čak i tada, vraćanje ravnoteže nije problem zbog stabilnosti prednjeg dijela. Piaggio ne laže kad tvrdi da je mp3 revolucija u segmentu skutera kad je u pitanju sigurnost.

Ipak, to nije ništa novo. Od 2006. godine kad se prvi put pojavio na tržištu, sve je već rečeno o dobrom funkcioniranju paralelogramskog ovjesa sprijeda, ali tom smo prilikom saznali i da nema zabilježenih kvarova na njemu. Uz to, sustav ovjesa ne treba održavanje i navodno će izdržati cijeli životni vijek jednog skutera, a dosad to potvrđuju brojna petogodišnja iskustva. Naime, u svijetu je prodano više od 83 tisuće primjeraka. Što se to novo krije iza imena yourban što je zaslužilo prezentaciju u Cannesu?



Dosad su mp3 kupovala gospoda u kasnim tridesetima koja imaju stila, uživaju visok društveni status, a uglavnom žive u europskim metropolama. Oni su bili mp3-jev tip. No, sada je Piaggio odlučio zavesti i mlađe kupce, a svojim se adutima okrenuo i ljepšem spolu. Već nakon sjedanja i manevriranja na mjestu očito je da je mp3 smršavio i da izvlačenje s mjesta ne traži puno snage. U polaganoj vožnji još se uvijek osjeti blagi otpor zakretanju upravljača nepoznat dvokotačnim skuterima. Osjećaj pri manevriranju nije teži, samo je drukčiji, ali yourban djeluje opuštenijim no klasični mp3. Ipak, već pri laganoj gradskoj brzini taj se otpor sasvim gubi, a mi uživamo u opuštenoj plovidbi zavojima. Kad govorimo o agilnosti, nitko nije imao zamjerke ni na dosadašnji model, ali je on svejedno uspio otići korak dalje. Kod viših brzina pak, naginjanje u zavojima ne traži nimalo snage.

Također, gust promet u Cannesu omogućio je da se prisjetimo i lakoće provlačenja između automobila, i to unatoč prividnoj širini. Upravljač je ionako najširi dio, ali odsad je silueta sužena, posebice straga gdje dobiva sportske linije. Dakle, uz kompaktniji oblik, manju masu i elegantniji oblik, yourban se s pravom naziva gradskim skuterom. Zanimljivo je da, iako je otpočetka zamišljen za grad, mp3 je nastao na osnovi putničkog skutera što je ponajprije odavala velika kvrga iza suvozačeva sjedala. Sada je više nema, a stražnji je kraj oštriji s više elemenata preuzetih s beverlyja. Svejedno, prtljažnik je ostao velik i dug, te dovoljan za dvije jet-kacige. Estetski, novost su još neke linije poput prednje „kravate“, LED pozicijska svjetla te nova paleta elegantnih boja, što su možda čak i najzanimljiviji detalji za privlačenje ranije spomenutih potencijalnih kupaca. Ruku na srce, ovaj mp3 je ljepši!



Isto tako, valja naglasiti da yourban nije stigao kao zamjena, već nadopuna postojećoj paleti modela. Naime, riječ je o mnogočlanoj obitelji čije članove pokreću motori od 125 do 400 kubika, s hibridnim modelima i „automobilskim“ LT-inačicama, a yourban je tu tek da popuni prazninu u segmentu uistinu gradskih modela. Čak i on dolazi u dvjema izvedbama, od 125 i 300 kubika s elektronskim ubrizgavanjem. Vjerujemo da je model 125 atraktivan mladim vozačima, no mi smo na testu ipak provodili vrijeme s većim koji pokreće glasoviti quasar 300. O ponašanju tog motora sve je rečeno testovima beverlyja i našeg maratonca scarabea, baš kao i o trajnosti i pouzdanosti. Ipak, vrijedno je spomenuti da se na yourbanu ta snaga i okretni moment manifestiraju bolje nego na klasičnom modelu. Uz eksplozivni start, ubrzanja od nule su uistinu živahna, iznad 60 km/h se ubrzava uvjerljivo, makar nešto tromije, a postizanje najviše brzine iznad 120 km/h ipak zahtijeva strpljenje. No, skidanje 15 kilograma učinilo je svoje kod ubrzanja. Pri dodavanju gasa u nagibu čak smo uspjeli dovesti do proklizavanja stražnjeg kotača na skliskim cestama.

 Motogalerija Piaggio MP3 Yourban za 2011.  Motogalerija Piaggio MP3 Yourban za 2011.  Motogalerija Piaggio MP3 Yourban za 2011.

Iako su to mnogi nagađali, yourban nije samo niz kozmetičkih prerada. Što se elemenata ciklistike tiče, promijenjena je veličina prednjih kotača na gradskih 13 cola, a međuosovinski razmak je skraćen pet centimetara. Kad se to zbroji sa smanjenom masom od 15, odnosno čak 27 kilograma kod modela bez roll-locka, kočnice za prednji ovjes, očigledno je da se radilo na dinamici vožnje. U smjeru sporta? Nazovite to kako želite, ali uz beverly koji je poslužio kao uzor, mp3 je postao nešto što nije bio prije - zabavan skuter za svakoga!

Vječna zamjerka bio je tek fiksni položaj nogu u vožnji. Nažalost, ta je zamjerka i dalje ostala. Naime, zbog složenog sustava prednjeg ovjesa, podnica je kratka i ne dopušta pomicanje nogu. To nije idealno kod duljih vožnji, ali u gradu gdje se stalno kreće i staje, spremni smo zažmiriti. Iz Piaggia su na tu pritužbu odgovorili spuštanjem podnice dva centimetra te oblikovanjem šireg i udobnijeg sjedala, ali kako kažu iz odjela za razvoj, tu su granice mogućnosti napretka. Ipak, niste li baš visoki, slobodno zaboravite tu zamjerku. Nadalje, suvozač više nema naslon za leđa, ali je sjedalo prostrano, a tu su i oslonci koji se suptilno i elegantno uklapaju u bočne oplate. Da spomenemo minimalistički vjetrobran kao vrlinu ili manu? Preglednost je savršena, ali u vožnji po otvorenim cestama dobro bi došla bolja zaštita od vjetra. Nas to nije zasmetalo, ali za putnički orijentirane yourbane postoji i zamjenski vjetrobran. Ustvari, za njih postoji klasični mp3.

Sve u svemu, uvjerili smo se da Piaggio zna što radi, a to dokazuje i činjenica da mp3 nije uzdrmala ni kriza u protekle dvije godine. Kupci su mu bili „oni koji imaju“, a takvi - uvijek imaju! Iskreno, yourban i nije najatraktivnije ime, ali skuter je fantastičan. Osvojio je novinare, sada još treba osvojiti mlade vozače, za što će svakako osim atraktivnog dizajna biti potrebna i atraktivna cijena.


Razgovor s Alessandrom Bagnolijem, voditeljem tehničkog centra za Piaggio skutere





MR: Više od 80.000 prodanih primjeraka. Što mislite zašto je mp3 doživio toliki uspjeh na tržištu?

Bagnoli: Mp3 je ponudio prije četiri godine nešto što konkurenti neće uskoro uhvatiti. Sigurnost, osjećaj ekskluzivnosti i tehnologiju. Osim toga, LT-model mogu voziti i vozači koji nemaju dozvolu za motocikle, a taj je model odigrao veliku ulogu u svemu tome.

MR: Što planirate postići s yourbanom?
Bagnoli: Dosad je mp3 bio popularan među poslovnim ljudima srednjih godina, a sada smo odlučili proširiti tržište i na mlade poslovne ljude koji traže dinamičan skuter, ali ipak s dozom ekskluzivnosti. Osim njih, sada prvi put planiramo privući i žensku populaciju.

MR: Prošle smo godine bili na prezentaciji hibridnih modela mp3-ja. Što se u međuvremenu dogodilo s tim modelom?
Bagnoli: Započela je prodaja, a najviše primjeraka je otišlo u ruke policiji koja je trebala skuter iskoristiv i u pješačkim zonama. Otprilike 1000 primjeraka hibrida 125 prodano je policiji u Londonu i u Belgiji, a model 300 prodaje se širom svijeta, i to oko 50 primjeraka mjesečno.






Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.)

Piaggio MP3 Yourban 300ie (2011.)

údaje

Obujam: 278 cm3

Snaga: 22,4 k ( KW) 7500 rpm

Okretni moment: 23,2 Nm @ 6500rpm

Prednja kočnica: 240 mm , , 2 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Stražnja kočnica: 240 mm , , 2 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Prednja guma: 110/70 - 13

Stražnja guma: 140/60 - 14

Obujam spremnika: 10,8 l

Maksimalna brzina: 100+ km/h

Piaggio
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R125 KTM 690 Duke Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha XT660X Aprilia Shiver 750 GT Kawasaki VN 900 Classic BMW K 1600 GT (2011.) Megelli sport 125 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Yamaha YZF-R6 2008- BMW G 650 GS (2011.) BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Ducati 1198 SP (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) KTM Duke 125 (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1300 GT 2009 Aprilia RSV 4 R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Kawasaki KLR650 / R Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda VFR 800 2003- Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda VFR 1200 F Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda CBF 600 S Yamaha FZ8/fazer 800 Triumph Tiger 800 (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Triumph Speed Triple (2011.)