2009-11-07 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Markus Jahn
Bookmark and Share

Njihov izgled, što im uostalom i ime kaže, obećava avanturu bez granica! Tri maksi endura odmjerili su snage na makadamu, autocesti i magistralnoj cesti, i to u krajoliku kojim je prije 40 godina jahao Winnetou

Je li u terensku priču netko zalutao?
Je li u terensku priču netko zalutao?

Nekada davno, u vrijeme neke druge države, ovim su se putovima šunjali Apaši, Sijuksi, Komanči... Nekoliko metara od Tulovih greda čak je postavljena i spomen-ploča koja podsjeća na snimanje filmskog hita „Blago Srebrnog jezera“.

Da, Winnetou i Old Shatterhand, kao i njihov „otac“ Karl May, nikada nisu vidjeli Divlji zapad. Kretali su se Likom, između ostaloga i starom Terezijanom, preko koje se 70-ih godina uredno putovalo na more, i to u „najlipši grad na svitu“ - Zadar! Bilo je to područje i prva crta bojišnice, dakle žestokih okršaja u Domovinskom ratu.

Nezaobilazan kolorit: ostaci rata još su svuda uokolo
Nezaobilazan kolorit: ostaci rata još su svuda uokolo

No, tako je bilo nekada. Danas? U ovom trenutku instrumenti na KTM-u 990 adventureu pokazuju 41 stupanj. Ne, ne radi se o temperaturi ulja ili rashladne tekućine, i nismo došli tamo gdje se izdaje pristupnica za Dinersovu karticu, tj. u pakao! Kombinirana njemačko-hrvatska testna ekspedicija uputila se u makadamsku avanturu, i to na dva adventurea i stelviju. Je li u terensku priču netko zalutao? Možda! Primjerice, motocikl koji je pojam pustinjske i off-road avanture - BMW R 1200 GS adventure. Sa svojih 274 kg spremnih za put predstavlja „jelena kapitalca“ u odabranom društvu. Veliki 33-litreni spremnik, različite zaštite u predjelu motora, žbičani kotači, prošireni oslonci za noge, povećano vjetrobransko staklo, štitnici ruku na upravljaču itd. Svaka od nabrojenih stavki pomalo „deblja“ već ionako kolosalni GS i svrstava ga u red superteškaša maksi svijeta. No, druga strana medalje govori da čak 29 posto svih europskih narudžbi GS-a otpada upravo na - adventure. Dakle, njegovi kupci ne mare puno za pretilost.


BMW R 1200 GS adventure Iako korpulentnost izvire iz svakoga detalja, linije na motociklu ipak odaju osjećaj smirenosti. Instrumenti su tipično „dosadni“, no zato vrlo bogati informacijama

Puno „mršavija“ avantura, ona narančasta, iako se na tržištu pojavila i prije nego je vjetar počeo puhati u pustinji, nije uspjela pokucati na vrata takvog komercijalnoga uspjeha. Sa svojim prednjim 21-colnim enduro kotačem te kojih četrdesetak kilograma manje savršeno se uklapa u velebitsku svakodnevicu. No, upečatljiv nastup na prvu odaje ove godine dorađeni LC8. Preuređena glava motora, nove bregaste osovine, klipnjače i klipovi te ispušni sustav donijeli su čak sedam KS, ukupno 105 KS.

Iako jedini u tercetu ne nosi oznaku adventure, moto guzzi stelvio od ove godine pravi je pustolov. Model NTX od prethodnika se razlikuje po novim „ratnim bojama“, sustavu aluminijskih kofera, štitnicima, svjetlima za maglu i štitnicima za ruke.

No, i pojam avanture je kao i sve drugo - relativan. Većina vlasnika tih motocikala nikada neće dosegnuti ekstreme njihova korištenja, nego ih je u prvom redu odabrala zbog velike količine komfora. Na sva tri motocikla dominira široko postavljeni off-road upravljač koji vozača uspravlja u predjelu leđa, ali ga isto tako i opušta na dugim i napornim turama.

Brzi
Brzi "kas" po pustoj Dalmatinskoj zagori i nesnosnoj temperaturi od 40 stupnjeva

BMW u tome prednjači. Njegov je upravljač najširi i najudaljeniji od vozača, kut svijanja koljena je najblaži, tj. najotvoreniji, a sjedalo je daleko najudobnije. Koliko su stvari slične, a opet različite - pokazuje NTX. Cijela konstrukcija oslanja se bez imalo srama na GS. Sjedalo, upravljač, oslonci - gotovo identično. Kažemo gotovo jer je u sve ipak udahnut tipični talijanski sportski štih. Dakle, sjedalo je prostrano, ali tvrdo, upravljač je širok, ali je u krajevima svijen prema vozaču, oslonci su nisko, ali pomaknuti prema nazad.

Udobnost se različito može definirati i na KTM-u. Upravljač je ravniji i nešto uži nego na konkurentima, gumene ručice na upravljaču grube su, vjetrobransko staklo maleno te gurnuto daleko naprijed, a bočni profili ravni su poput ogledala. Bez sumnje - čisti off-road osjećaj orijentiran prije svega na povratne informacije s prednjeg dijela motocikla.

No, to nije nikakva pokuda, jer uz sve idealne makadamske postavke i osjetno tanje tapecirano sjedalo, udobnost ni u jednom trenutku nije zapostavljena. Za razliku od kočnica, koje su već pomalo zašle u godine. Njihov učinak je dobar, no ručica kočnice zahtijeva čvrst stisak. Potpuno suprotan osjećaj pruža BMW, koji reagira i na najmanji treptaj, a stelvio je točno u zlatnoj sredini.


Moto guzzi stelvio 1200 NTXBrembove kočnice su izvrsne i postavljaju novi standard u klasi. Doziranje i osjećaj na prednjoj ručici su bez premca. Koferi se i stilski uklapaju u siluetu motocikla

Doziranje je lako i proračunato, pa se u točnoj mjeri prenosi s ručice na sustav dvostrukih prednjih diskova. Subjektivan osjećaj potvrđuju i mjerenja na poligonu. Iako je najlakši, KTM-u od 100 km/h do nule treba najduže - čak 43,3 metra. BMW se zaustavlja nakon 41,9, a NTX staje na senzacionalnih 39 metara.
No, sve što je lijepo kratko traje, pa tako i guzzijevo slavlje. Prestaje u trenutku kada rupe na makadamu postanu dublje. Kratak hod ovjesa od samo 170, odnosno 155 mm, bolno utječe na vozača NTX-a, bez obzira radi li se o bivšem sudioniku svjetskog prvenstva u motokrosu poput Petera Mayera iz Motorrada ili pak povremenom terenskom rekreativcu. Posljednji će svoje „razmažene“ prohtjeve moći ispunjavati na BMW-u. Dovoljno mu je samo pritiskom na dugme ESA (elektronsko podešavanje ovjesa) odabrati između 15 ponuđenih varijanti tvrdoće ovjesa i želja mu je ispunjena. Ipak, da se razumijemo, oba motocikla s jurnjavom izvan ceste nemaju apsolutno ništa zajedničko.

No, zato je KTM prava igračka za to. Već spomenuta aktivna pozicija sjedenja, prednji kotač enduro dimenzija (21 col), tanka i uska silueta te najmanja masa omogućuju vozne osobine o kojima preostala dva konkurenta ne mogu ni sanjati. Jedino se morate priviknuti na nervozne reakcije motora, koji i na najmanji dodir gasa reagira pit-bullovskim režanjem. No, i uz agresivan i živahan nastup V2, uski prednji kotač spremno prati zadane putanje i probija se po makadamu.
No, i ta je pustolovina polako privedena kraju. Spuštamo se niz Sjeverni Velebit, traži se prvi izlaz na autocestu i povratak u našu testnu bazu - Brodaricu, nedaleko od Šibenika. Izlaskom na Dalmatinu počinje BMW-ovo doba bez premca. Veliko vjetrobransko staklo, štitnici ruku te izvrsno profilirani spremnik goriva vozača najbolje štite od vremenskih neprilika. Tako smješten, rijetko dobije poriv da uzme stanku za predah. To ni tehnički nije tako često potrebno, jer golemi spremnik goriva obujma 33 litre (rekord serijskih motocikala) dopušta doseg čak i do 500 km. Koliko je to važno, uvidjeli smo kada smo na KTM-u ostali bez kapi goriva, a guzzi se jedva kretao, trošeći posljednje benzinske pare. Dvojica najsnažnijih nagnula su BMW te na tanko crijevo izvukli dovoljno goriva da se sva tri motocikla dovuku do sljedeće benzinske crpke.

Prašnjavih kaldrma, uspona i teškog terena, ali i prekrasnog pogleda bilo je više nego dovoljno
Prašnjavih kaldrma, uspona i teškog terena, ali i prekrasnog pogleda bilo je više
nego dovoljno

Velik spremnik goriva te odlična zaštita od vremenskih neprilika nisu jedini adventureovi aduti. BMW-ov boxer mekan je poput svile i pritom ne vibrira, ne troši puno, a vrti se veselo poput čigre. Zahvaljujući odličnoj izbalansiranosti ovjesa, motocikl je na brzinama višima od 200 km/h vrlo miran i stabilan. Njegovi putni koferi najuži su (1 metar - NTX 1,05 m, KTM 1,08 m), a ipak se u njih može smjestiti najviše prtljage.

KTM, unatoč potpuno drukčijoj filozofiji kada su dugačke ture u pitanju, nije za otpis. Može gotovo sve kao i GS, ali s naglaskom na - skoro! Motor radi grublje, vibracije su osjetnije, komfor lošiji, koferi manji. Reklo bi se od svega pomalo, no KTM-u se ipak više od svega zamjeraju premalo vjetrobransko staklo i nedovoljna zaštita od vjetra. U toj klasi to jednostavno mora biti bolje.

Za pohvalu su pak jednostavno podešavanje stražnjeg amortizera te pristupačnost 12-voltne utičnice u predjelu instrumenata. Brojni pretinci omogućuju smještaj sitnih potrepština poput kartice za autocestu, što štedi vrijeme pri zaustavljanju i plaćanju cestarina.

Nakon paklene vrućine, drugačija slika: lagani povjetarac s mora i lagana odjeća turista osvježli su našu testnu ekipu, a pogled na Primošten dodatno je oduševio naše njemačke turiste
Nakon paklene vrućine, drugačija slika: lagani povjetarac s mora i lagana odjeća turista
 osvježli su našu testnu ekipu, a pogled na Primošten dodatno je oduševio naše
 njemačke kolege
Guzziju očigledno GS nije bio jedini uzor, nego je prigrabio najbolje od oba svijeta. Tako su, recimo, pretinci na spremniku goriva slični onima na KTM-u, kao i mehanizam podešavanja stražnjeg monoamortizera. Motor u usporedbi s onim na „običnom“ stelviju radi puno bolje. Krivulja je homogenija, okretni moment u nižim okretajima puniji i snažniji. Pri visokim brzinama NTX se ponaša vrlo stabilno, što je i logično s obzirom na to da je ovjes podešen za nešto oštriju, sportsku vožnju. Što onda nedostaje? Možda nešto veći spremnik goriva (18 litara), precizniji pokazivač na instrumentima (samo dvije crtice kao mjerilo), više komfora. A snaga? Ona nije upisana pod stavku apsolutno, ali su mjerenja pohranjena u „dosje X“. Iako je Guzzi deklarirao 105 KS, naš mjerni stol nije uspio očitati više od 98 KS, što je čudno jer ni nakon detaljnog pregleda nisu ustanovljeni nikakvi tehnički nedostaci.


KTM 990 adventure Ni jedan putni enduro ne nudi više zabave i adrenalina od KTM-a. Naravno, ne terenu je nedodirljivi gazda! Plastični koferi mogu se zamijeniti i onima od aluminija, koje KTM nudi kao opciju

Autocesta nam je vrlo brzo dojadila, pa smo odlučili prije završetka testnog dana još jednom ispremiješali karte na cestama Nacionalnog parka Krka. Cesta od Skrada do Šibenika ne može biti bolja za ispitivanje agilnosti ovih putnika, avantura dobiva sasvim novi predznak. U manirama uglađenog diva, BMW-ov boxer vozača ostavlja bez daha. Od 3500 o/min vrlo konkretno prelazi na djelo, a čak i u vrlo sporim zavojima vozač ne mora puno „skakutati“ po mjenjaču. U vožnji kroz zavoje djeluje sigurno kao da ga je netko superljepilom učvrstio za podlogu. No, u usporedbi s KTM-om manevri kroz labirint zavoja djeluju uspavano, kao da ste pod apaurinima. Jer, 990 adventure jednostavno animira vozača svojim živahnim nastupom i napadačkim duhom. Agilnost i brzinu dodatno naglašavaju i uski profili guma, zbog kojih se motocikl iz zavoja u zavoj prebacuje poput perolake igračke.

Što je s poznatom „bolešću“ toga modela - reakcijama pod opterećenjem ispod 3000 o/min i bučnim mjenjačem? Ovogodišnje modifikacije očito su ostavile traga, pa na testnom motociklu nismo otkrili te nedostatke.

Koferi? U njima na put doslovce može krenuti cijela obitelj
BMW koferi? U njima na put doslovce može krenuti cijela obitelj

A NTX, gdje je on na kraju ove priče? Osim što se i dalje pri dodavanju gasa u praznom hodu bokovima zabacuje udesno poput neke trbušne plesačice, i dalje na vozača prenosi dio šarma svojih slavnih, prošlih vremena. I tu prestaje priča o naslijeđu, jer modernizam je već neko vrijeme na vratima tvrtke s jezera Como. Zrakom/uljem hlađeni V2 potiskuje čisto, bez tragova zastoja pri 4000 o/min (osjetni na prošlogodišnjem modelu). Čak se i mjenjač, koji je ponekad zahtijevao veliku uporabnu silu, razmekšao i sada radi čišće i preciznije.

U međuvremenu smo stigli u Brodaricu, testni dan je završio. Sutra kreće sve iznova da bi se gradivo utvrdilo. I opet testna ruta vodi istočno od raja. Zlobnici bi rekli da je pobjednik poznat i prije početka ovoga testa. Uza svu dodatnu opremu i iskustvo bavarskog proizvođača, zaista bi čudilo kad ne bi bilo tako. GS adventure je sjajan motocikl koji, ruku na srce, najviše i košta. Cijena od 122.578 kuna dodatno se „frizira“ ugradnjom dodatne opreme poput ASC-a ili ESP-a, ili pak ugradnjom grijača ručki te čak i doplatom za ABS. U usporedbi s tako opremljenim adventureom, KTM i moto guzzi cijenom djeluju kao da su na božićnom popustu. No, te ćemo usporedbe i rasprave barem ovu večer prepustiti Winnetou i ostalim Indijancima! Nas večeras napokon čeka raj u obliku hrvatskog turizma, pa makar se on zvao - Hacienda!




KONAČNI POREDAK



1. BMW R 1200 GS adventure
Ako želite motocikl za brzo i udobno putovanje, tada je GS adventure all-inclusive ponuda za vas. Bolje u ovom trenutku ne nudi nitko. Zaslužena pobjeda.

2. KTM 990 adventure
Prava avantura je na kraju ipak narančasta! Nema motocikla u ovoj klasi koji se bolje od KTM-a snalazi na terenu, a pritom nudi toliko zabave.

3. Moto guzzi stelvio 1200 NTX
Putniku iz Mandella nikada nije nedostajalo manje! Predispozicije za touring su dobre, karakter čvrst, kočnice odlične. NTX je evidentno poboljšan u odnosu na prethodnika.



Motor
Car caruje, KTM vlada. Barem kada se gledaju elastičnost i ubrzanje. „Živčanost“ motora LC8 oduševljava. BMW-ov boxer potpuno se uklapa u jednolični karakter motocikla te naglašava homogenost. Stelvio NTX iznenađuje kultiviranošću i finoćom rada, ali manjak sedam KS na mjerenju tehnički nije objašnjiv.

Okvir i ovjes
Preciznost upravljanja i agilnost gurnuli su KTM u vrh ove kategorije. BMW kontrira svojim tipičnim vrlinama - stabilnost na pravcu i smještaj suputnika. Iako je guzzi dobro parirao u gotovo svim disciplinama u ovoj kategoriji, od boljeg rezultata udaljava ga tvrdo podešenje ovjesa.

Svakodnevica
Očito je da GS u ovoj kategoriji dolazi na svoje. Pruža najbolju zaštitu od vjetra, ima najjače svjetlo i najbogatiju dodatnu opremu, a zahvaljujući velikom spremniku goriva i niskoj potrošnji doseg mu je veći nego kod nekih automobila srednje klase. Guzzi pobjeđuje KTM zbog prostranog sjedala za vozača i suputnika, ali i adventureove loše zaštite od vjetra.

Sigurnost
GS pobjeđuje isključivo i samo zbog odličnog rada ABS-a. Njegovi radni intervali potpuno su neosjetljivi, dok se guzzi može pohvaliti najsnažnijim kočnicama. KTM-ov sustav kočenja pak hitno traži update, tj. tehničko osvježenje.

Troškovi
KTM jedini propisuje interval od 7500 km, što ga dakako ograničava u toj kategoriji. GS-ova potrošnja puno je skromnija nego što izgled naviješta.












Moto guzzi stelvio 1200 NTX
Moto guzzi stelvio 1200 NTX

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX

údaje

Obujam: 1151 cm3

Snaga: 105 k (77 KW) 7250 rpm

Okretni moment: 113 Nm @ 5800rpm

Prednja kočnica: 320 mm , , 4 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Stražnja kočnica: 282 mm , , 2 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Prednja guma: 110/80R 19

Stražnja guma: 150/70R 17

Obujam spremnika: 18 l

Maksimalna brzina: 215 km/h

Moto Guzzi
KTM 990 Adventure / S 2006-2008
KTM 990 Adventure / S 2006-2008

KTM 990 Adventure

údaje

Obujam: 999 cm3

Snaga: 98 k (78 KW) 8250 rpm

Okretni moment: 100 Nm @ 6750rpm

Prednja kočnica: 300 mm , , 2 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Stražnja kočnica: 240 mm , , 1 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Prednja guma: 90/80 -21

Stražnja guma: 150/70 -18

Obujam spremnika: 19,5 l

Dužina: 209 kg

Maksimalna brzina: 225 km/h

KTM
BMW R 1200 GS
BMW R 1200 GS

BMW R 1200 GS

údaje

Obujam: 1170 cm3

Snaga: 105 k (77 KW) 7000 rpm

Okretni moment: 115 Nm @ 5750rpm

Prednja kočnica: 305 mm , , 4 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Stražnja kočnica: 265 mm , , 2 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Prednja guma: 110/80 H 19

Stražnja guma: 150/70 H 17

Obujam spremnika: 20 l

Dužina: 199 kg

Maksimalna brzina: 217 km/h

BMW
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Honda CB 1000 R Yamaha T-max 500 Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer BMW R 1200 R/Classic (2011.) Vespa PX 125/150 (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia Tuono V4 R (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Suzuki SFV650 Gladius 2009 KTM 690 Duke Aprilia Shiver 750 GT Megelli sport 125 R Yamaha XT660X Kawasaki VN 900 Classic BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Kawasaki KLR650 / R KTM Duke 125 (2011.) Aprilia RSV 4 R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Hyosung GT 250 R Honda CB600F Hornet 2007- Honda VFR 800 2003- Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) BMW R1200GS 2007 Honda CBR 250 R (2011.) Honda VFR 1200 F Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Speed Triple (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda SW-T 600 (2011.) Ducati 848 evo (2011.)