2019-12-11 , Autor: Ante Radić, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Vespa na struju nudi 80-ak km autonomije s jednim punjenjem baterije, a ubrzanjem do zakonski ograničenih 50 km/h nadmašuje dvotaktne pandane. No to čini gotovo - bez emocija



Prislonite li uho na ekran, čut ćete zvukove s kojima Vespa vozi u budućnost. Nakon dvotaktne i četverotaktne ere, stigla je i ona koju velika većina zaljubljenika u talijansku osu nije priželjkivala. Čak se i potpisnik ovih redaka potajno nadao da će Vespa ostati posljednji bastion obrane pred najezdom elektrona, no trendovi su neminovni i treba ih pratiti. Ili nametati?



Vespu su tijekom povijesti obilježile brojne inovacije, no ljubitelji klasike čvrsto zastupaju tezu da 'pravu' Vespu čini dvotaktni, zrakom hlađeni motor, uparen s ručnim mjenjačem. Stoga četverotaktne 'remenašice', moderne Vespe s variomatskim prijenosom, kod zagriženih ljubitelja nikad neće izazvati sjaj u očima. To je jednostavno tako, premda nitko od njih ne osporava kvalitete i praktičnost koje nude aktualni modeli Primavera i Sprint, a poglavito GTS.

U osnovi, Elettrica je Primavera koja - umjesto benzinskog - koristi električni motor. Razlike na karoseriji ne postoje, drukčiji su tek digitalni instrumenti koji se 'bude' na okret ključa. I straga nalazimo malu 'tablicu', što će reći da je najviša brzina zakonski ograničena na 50 km/h, jednako kao i benzinskim skuterima/mopedima od 50 ccm. No jedno je sigurno - startovi sa semafora su munjeviti! Nema tog dvotaktnog ili četverotaktnog skutera od 50 'kubika' koji može držati ritam s Elettricom do otprilike 35-40 km/h.




Naime, električni motor ima vršnu snagu od četiri kW (3,5 kW kontinuirano), ali i vršnu vrijednost okretnog momenta od čak 200 Nm, na kotaču! Upravo tu se krije najveća prednost električnog skutera, koji na startovima sa semafora vrlo lako bježi koloni automobila, odmah izgrađuje pristojnu distancu, ali i brzo postiže najviših 49 km/h. No ritam vožnje u centru grada je takav da nećete biti 'smetalo' na cesti, problemi nastaju tek kada izađete na aveniju, pa je bolje izbjegavati svaku 'bržu' prometnicu.



Osim vrlo diskretne zvučne kulise, slične onoj u modernim tramvajima, Elettrica ne proizvodi nikakve neobične zvukove poput škripanja, krckanja i slično. Dokaz je to premium izvedbe svih detalja, na što smo i naviknuli kod Vespe. Tijekom vožnje čuje se tek prigušeno zujanje elektromotora, uz kotrljanje guma i šum vjetra, što je neka sasvim nova aroma vožnje Vespe, koja će se ponajprije svidjeti nekim novim generacijama. S druge strane, ljubitelji klasike okarakterizirat će je kao 'sterilnu' i bez emocija, jer njima srce kuca u dvotaktnom ritmu, i to se nikada neće promijeniti. Zanimljiv je i detalj da se nekolicina članova Vespa kluba Hrvatska, koji su Elettricu probali tek nakon našeg kraćeg nagovaranja, nisu vratili s vožnje ni približno nasmiješeni. Eto, neke se stvari nikad neće promijeniti, premda Vespa okreće neku novu stranicu u svojoj 60-godišnjoj povijesti, praćenoj oblakom spaljenog dvotaktola.


TEHNIČKI PODACI
Vespa Elettrica

Motor
Električni motor, napon baterije 48 V, kapacitet baterije 86 Ah, masa baterije 25 kg
Snaga 4 kW (5,4 KS)
Okretni moment 200 Nm (vršna vrijednost na kotaču)

Okvir i ovjes
Jednodijelni okvir od prešanog čelika, sprijeda jednostruka vilica s klackalicom i amortizerom, hod 78 mm, straga amortizer, hod 69 mm, sprijeda disk promjera 200 mm, straga bubanj promjera 140 mm
Gume Sprijeda 110/70-12, straga 120/70-11

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1350 mm, dužina 1870 mm, širina 735 mm, visina 1150 mm, visina sjedala 790 mm, masa 130 kg
Garancija dvije godine
Boje srebrna
Cijena 48.900 kn





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha XT 660 Z Ténéré Honda VT 750 C shadow Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Honda XL700V Transalp Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) KTM 690 Duke Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSF1250 S ABS bandit Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Yamaha XT660X Suzuki SFV650 Gladius 2009 Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Shiver 750 GT BMW K 1600 GT (2011.) Megelli sport 125 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha YZF-R6 2008- BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CB 600 F/ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) KTM RC-8 R (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM Duke 125 (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia RSV 4 R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Honda CB600F Hornet 2007- Honda VFR 800 2003- Honda VFR 1200 F Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha YZF-R6 2006-2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 BMW R1200GS 2007 Kawasaki W 800 (2011.) Gilera Runner 50 SP Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda CBF 600 S Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.) Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Triumph Speed Triple (2011.)