Motorevija
PRETRAGA
2014-05-30 , Autor: Ante Radić, Slike: Gigi Soldano
Bookmark and Share

Uz povratak legendarnog naziva i stilska rješenja s ekstravagantne 946-ice, stigla je nasljednica LX-a - ljepša, praktičnija i voznija nego ikada prije

U 67-godišnjoj povijesti, Vespa je tržištu ponudila više od 150 različitih modela. Ipak, neki su ostavili dublji trag od ostalih, a među njima je svakako - Primavera. Pojavila se davne 1968., u vrlo turbulentna vremena za zapadnjačku kulturu i odmah postala predmetom želja mladih generacija. Inovativnim dizajnom i živahnim performansama unijela je svjež povjetarac u svijet željan promjena, te odmah postala simbolom slobode. Potvrda toga je i činjenica da se radi o jednom od najdugovječnijih i najobožavanijih modela Vespe do dana današnjeg.



A kako se u Pontederi tradicija itekako poštuje, došlo je i do uskrsnuća spomenutog modela. Dizajnerski se snažno oslanja na model 946, koji je mnogima nedostupan zbog izrazito visoke cijene. No, taj je model ipak nešto posebno i nije namijenjen širokom krugu korisnika, već prije svega predstavlja viziju i smjer kojim će Vespa kročiti u budućnosti. A sada i jasno vidimo u kojem točno, jer Primavera osvaja već na prvi pogled. Ne odvaja se od originalne ideje, već ju elegantno reinterpretira na moderan način. Ovo je temeljita evolucija prethodnika, uz još više udobnosti, sigurnosti i zadovoljstva vožnje. U to smo se uvjerili već nakon prvih kilometara katalonskom prijestolnicom.

Užurbani ritam ulica Barcelone savršeno je poslužio za otkrivanje svih kvaliteta nove Primavere. Već dok ju promatrate na ulici, zbog istih kombinacija boja karoserije i presvlaka sjedala, snažno podsjeća na 946-icu. Zapravo, jako se teško odlučiti za boju, jer svaka osvaja na svoj način. A tu su i decentna LED dnevna sjetla, uklopljena u pokazivače smjera te nova prednja maska oštrijih linija.



Promjene ispod lima su sveobuhvatnije no što se na prvu može zaključiti. Jedna od njih je svakako produljeni međuosovinski razmak, a razlika od +5 cm se najbolje vidi na udaljenosti između sjedala i upravljača. Prostor za koljena je izdašniji, što omogućava lakše uspinjanje i silaženje, ali i provlačenje kroz gradske gužve. I sjedalo je novo, te nešto udobnije no prije.

No, još više veseli povećanje prtljažnog prostora pod njime, jer je akumulator svoju novu poziciju pronašao u središnjem dijelu podnice. To je rezultiralo s povećanjem prostora sa 14,3 na 16,6 litara, ili prevedeno – pod sjedalo sada stane integralna kaciga, što smo i provjerili na praktičnom primjeru. Novost je i stražnji kotač istog promjera kao i prednji, a ne kao na LX-u col manji, što je donijelo više stabilnosti. Sprijeda je zadržano rješenje jednostruke vilice s klackalicom, ali je prihvat amortizera izveden drugačije, što smanjuje otpore trenja i povećava udobnost.



Sjedamo za upravljač modela 125 3V, inače vrlo naprednog četverotaktnog stroja opremljenog trima ventilima (dva usisna, jedan ispušni) i elektronskim ubrizgavanjem goriva. Jasno, kako i priliči Vespi, hlađen je zrakom. Poznajemo ga već neko vrijeme, a dokazao se mirnim radom, linearnim nastupom i vrlo niskom potrošnjom goriva.

Pritiskom na elektrostarter budi se uz karakteristično brborenje, odvrćemo gas i cijela nam je Barcelona na dlanu. Startovi sa semafora prilično su energični, Primavera bježi pred automobilima te učas hvata 80 km/h. Provlačenje kroz kolone vozila odvija se iznimnom lakoćom i tu je nova Primavera sasvim na tragu stare, vjerno slijedeći filozofiju izuzetne okretnosti i agilnosti. Perolaka upravljivost njezin je najjači dinamički adut i upravo je nevjerojatno kako munjevito mijenja smjer. Za par sekundi već smo na čelu kolone i čekamo zeleno.



Čekajući zeleno svjetlo, bacamo pogled na instrumente i zaključujemo kako se radi o vjernom slijeđenju tradicije, barem što se analognog dijela tiče. Nekima će sliku pokvariti mali digitalni zaslon koji sadrži pokazivač razine goriva te ukupne i parcijalne kilometraže. Ali, i na to se može gledati kao na kokotiranje s modernim i od toga je danas jako teško pobjeći.

Zeleno, gas, nekoliko skretanja i pred nama se ukazala Sagrada Familia, impozantna neo-gotička bazilika. Kako romantično! Dok kružimo oko velebnog zdanja, gledamo na mali digitalni sat i postajemo svesni kako se testni dio programa privodi kraju. Vodič nas upozorava da je vrijeme za povratak do hotela. Pa jel moguće da vrijeme tako brzo leti?

Završetkom službenog dijela programa organizira se transfer novinara na aerodrom, ali pred trojicom Hrvata još je cijelo slobodno popodne, jer let nam je tek sutradan ujutro. Jasno da nismo ni sekunde oklijevali s pitanjem – možemo li posuditi Primavere i švrljati uokolo? Kada smo dobili potvrdan odgovor, u nama se javio onaj poznati osjećaj slobode i nesputanosti, pa smo bez posebnog redoslijeda obilazili znamenitosti europske metropole koja broji stanovnika koliko i Hrvatska. Plaça Catalunya, La Rambla, Avinguda Diagonal, vidikovac Montjuïc, kilometarska plaža Barceloneta...bilo je to zaista prekrasno popodne u sedlu Primavere. Dodatni kilometri provedeni su u vrlo ugodnoj atmosferi, uz komentar kako su vibracije ostale zaboravljene negdje u tvornici u Pontederi.



Zaista, Primavera je u odnosu na LX kudikamo ugodnija, jer se neželjene vibracije ne šire ni sjedalom, ni podnicom, a još manje upravljačem. Zasluga je to novog sustava prihvata motora, s dodatnom osovinom i jačim gumenim dosjedima. Istovremeno, Primavera je još čvršća i preciznija, zahvaljujući novom, krućem čeličnom okviru, koji je od prvog dana možda i najkarakterističniji detalj svake Vespe. Prednji ovjes s “klackalicom” i novim prihvatom amortizera vješto anulira svaku neravninu, dok se kočnice sasvim lijepo doziraju, iako je straga bubanj koji voli blokirati na snažniji pritisak.



Lijepa je vijest što se cijene nisu značajnije mijenjale u odnosu na model LX, što je itekako pohvalno uzimajući u obzir brojne dizajnerske i tehnološke inovacije. Pohvalno je i što servisni intervali iznose 10.000 km, pa se Primavera 125 3V, uz prosječnu potrošnju goriva od 2 l/100 km, svrstava među dvokotače s najnižim troškovima korištenja. Jasno, dostupne su i verzije od 50 ccm, dvotaktna i četverotaktna.



TEHNIČKI PODACI
Vespa Primavera 125 3V

Motor
Zrakom hlađeni jednocilindarski četverotaktni, jedna bregasta osovina u glavi, tri ventila, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, prijenos CVT

Promjer x hod 52 x 58,6 mm
Obujam 124,5 ccm
Snaga 10,7 KS (7,9 kW) pri 7700 o/min
Okretni moment 10,4 Nm pri 6000 o/min

Okvir i ovjes
Jednodijelni okvir od prešanog čelika, sprijeda jednostruka vilica s klackalicom i amortizerom, hod 78 mm, straga amortizer, hod 69 mm

Kočnice
Sprijeda disk promjera 200 mm, straga bubanj promjera 140 mm
Gume Sprijeda 110/70-11, straga 120/70-11, michelin city grip

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1340 mm, dužina 1860 mm, širina 735 mm, visina sjedala 780 mm, spremnik goriva 8 litara
Garancija dvije godine
Servisni intervali svakih 10.000 km
Boje bijela, crna, crvena, smeđa, plava











Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.