Motorevija
PRETRAGA
2019-06-26 , Autor: Boris Rukavina, Slike: Boris Rukavina
Bookmark and Share

Poznati moto-avanturist Boris Rukavina svoga je BMW Dakara kupio 2012., kad je bio star devet godina. Rekapitulacija dojmova i svih nedostataka iz pera Motorevijinog stalnog suradnika



Kako se nešto malo razumijem u BMW-motorkotače - koje bez prekida vozim od 1981. - tako i Dakara, kao i sve moje druge motore, održavam sam. I s toliko prijeđenih kilometara radi "k'o vurica", niti jednom još nisam morao podešavati ventile već ih samo povremeno kontroliram. U ovih devedesetak tisuća kilometara koliko sam ga vozio zazor ispušnih ventila nije se promijenio niti za 1/100 mm, a usisni samo mrvicu, tako da su još uvijek unutar tolerancije.

Bregaste osovine su doslovno kao nove. Servisi osim potrebnih kontrola i podešavanja uključuju redovnu zamjenu svih filtera, ulja, svjećice, rashladne tekućine, kočne tekućine i po potrebi, kočnih pločica, lanca i lančanika, akumulatora, sajli, tarnih ploča spojke te ostalih potrošnih materijala. Prije dužih putovanja preventivno mijenjam ležajeve upravljača i kotača te semeringe prednje vilice. Kod svake zamjene pogonskog lanca i lančanika skidam stražnju vilicu, te čistim i podmazujem ležajeve stražnjeg ovjesa.

Na motoru sam imao jedan ozbiljniji kvar. Naime, kratko vrijeme nakon što sam ga kupio pokvarila se centralna jedinica ABS-a. Pretpostavljam da je prethodni vlasnik Dakara prao s "miniwashem" i pri tome je voda ušla u ABS-modulator. Modulator nisam uspio popraviti, no za 99 eura kupio sam rabljeni na e-bayu, montirao ga i od tada nema nikakvih problema.

Rotaxov jednocilindrik izuzetno je pouzdan i robustan s jednom slabijom točkom - pumpom rashladne tekućine. Promijenio sam je odmah nakon kupnje, te preventivno (drugi puta) prije moga prvog putovanja u Sibir 2015. godine. Ponovo sam je preventivno promijenio 2018. prije odlaska u Kinu i Mongoliju, iako za to nije bilo potrebe. Možda bi bilo bolje da nisam, jer je ova nova pumpa izdržala nepunih 30.000 km, pa sam je ponovo promijenio u Vladivostoku.

U isto vrijeme sam za svaki slučaj promijenio i regulator napona, jer sam još u Ulan Batoru primijetio da je napon malo prenizak. Godine 2015. se na Altaju probušio hladnjak pa sam ga zamijenio, što i nije kvar nego nesretan slučaj.

Od modifikacija tu su jače progresivne opruge u prednjoj vilici, kao i čvršći Wilbersov stražnji amortizer. Serijsko sjedalo pretapacirao je majstor Vlado Čigir i usput ugradio grijače u sjedalo. Bez Vladine umješnosti bilo bi nam znatno neudobnije voziti maratonske dionice. Ovako se Dakar pokazao izvrsnim motociklom za putovanja duga desetinama tisuća kilometara i to u dvoje, pod potpunim opterećenjem, pa i preopterećen.



Cjelodnevne vožnje azijskim prostranstvima odrađuje bez pogovora, kao i svakodnevne kratke gradske vožnje. Potrošnja se kreće od 3,3 do pet litara na 100 km, što mu u kombinaciji sa spremnikom od preko 17 litara daje pristojnu autonomiju. Ulja ne troši a vozio je na gumama raznih proizvođača. Mitas MC 24 Invader pokazala se vrlo dobrom gumom koja ni po čemu ne zaostaje za razvikanijim i puno skupljim brendovima.

Sve u svemu, odličan motorčić, pogotovo kad se uzme u obzir da ga na svojim putovanjima baš i nisam štedio. Šezdesetak tisuća kilometara odvozio je u debelom pretovaru s više od 240 kg na plećima. Jedina mu je mana, ako mu je to upće mana, što je za nas dvoje mrvicu premalen, odnosno malo nam je prekratko sjedalo. Nekome nižeg rasta to ne bi bio problem. Sjedimo izuzetno udobno, ali bez mogućnosti pomicanja po sjedalu, tako da Dakaru od nedavno u garaži uz ostale motore društvo pravi BMW F800 GS Adventure koji se tek mora dokazati kao dostojna zamjena za njega.







Tehnički podaci
BMW F 650 GS Dakar (2003.)
Tekućinom hlađeni monocilindrik, četiri ventila, dvije bregaste osovine, 652 ccm, 50 KS pri 6500 o/min, 60 Nm pri 4800 o/min, mjenjač s pet stupnjeva, sprijeda disk promjera 300 mm, straga disk promjera 240 mm, masa praznog vozila 192 kg





xREKLAMA
Test Ride
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Yamaha XT660X Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) KTM 690 Duke BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Megelli sport 125 R Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Gilera Runner 50 SP BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki KLR650 / R Kawasaki Z 750 R (2011.) Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Honda CBR 250 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Ural 750 (2003) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Yamaha SR125 1997- Yamaha FJR1300 Triumph Tiger 800 (2011.)