Motorevija
PRETRAGA
2008-12-08 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo
Bookmark and Share

ZSPC ima očitih problema s nekim svojim odredbama, koje ne samo da nisu u skladu s ostalim zakonskim propisima i načelima, nego i sa Ustavom


Sin mi je položio kategoriju A1 u siječnju 2008. godine. Po    tadašnjem Zakonu o sigurnosti prometa na cestama (ZSPC), pravo na upravljanje vozilima A-kategorije trebao je dobiti automatiznom, s navršenih 18 godina života (5. listopada 2008.), te steći pravo upravljanja motociklom bilo kojeg obujma snage do 25 kW. Budući da je u međuvremenu donesen novi ZSPC (lipanj 2008.), a ja dobivam hrpu različitih informacija s različitih strana (MUP, HAK, sudstvo itd.), molim vas za mišljenje - ima li moj sin pravo upravljati našim motociklom - yamahom XT 660 X (limitirana na snagu od 25 kW) ili ne?
Ovaj primjer nije fiktivan, nego stvaran! Pomorac Igor Š. nije ni slutio da će se u samo nekoliko mjeseci zakon o prometu u tolikoj mjeri zakomplicirati da njegov sin s položenom kategorijom A1 i navršenih 18 godina života neće znati smije li upravljati njihovim motociklom ili ne smije. Iako je zakon drastično promijenio neke odredbe, u konkretnom primjeru naš čitatelj imao je popriličnu sreću i ishod je za njega na kraju - povoljan.
Naime, budući da je Igorov sin nedavno navršio 18 godina i otprije ima sve zakonske uvjete za upravljanje vozilom kategorije A1, a spomenuti motocikl ispunjava sve uvjete propisane zakonom - nema zakonskih zapreka za vožnju! Da objasnimo: taj motocikl ima 25 kW snage (dopušteno je do 35 kW), a omjer snage i mase mu je 0,19 kW/kg (dopušteno je do 0,2 kW/kg). Treći je kumulativni uvjet zadovoljavanja zakonske odredbe o kategoriji A2 da ne potječe od vozila čija je snaga dvostruko i više veća (yamaha XT 660 X u otvorenoj verziji razvija 32 kW).

I tako, nakon što ste ispunili više propisanih uvjeta nego što ih valjda trebate ispuniti da biste u Hrvatskoj posjedovali vatreno oružje, na red dolazi i čl. 2 st. 1 toč. 67 ZSPC-a, tj. definiranje pojma mladog vozača. „Mladi vozač je vozač u dobi od 16 do 24 godine“ - što sin našeg čitatelja u konkretnom slučaju zaista i jest. Dakle, novi zakon pojam mladog vozača veže za životnu dob, a ne kao stari ZSPC - uz vozačko iskustvo. Odredba je to koja „miriše“ na diskriminaciju, a ona je po hrvatskom Ustavu - izričito zabranjena. Postupak preispitivanja te odredbe još je na Ustavnom sudu, a rezultat u ovom trenutku još nije poznat.

No, vratimo se aktualnom pojmu mladog vozača. Prema članku 221 ZSPC-a upravljanje motociklom mladim je vozačima ograničeno do brzine od 80 km/h, na brzim cestama i cestama isključivo za promet motornih vozila - do 100 km/h, a na autocesti do - 120 km/h. Ne zaboravimo, osim svega navedenoga, za mlade vozače i dalje je na snazi odredba o nula promila alkohola. Stoga, nema vožnje ni u slučaju najmanje konzumacije alkohola.

Drugi konkretan primjer u čije smo istraživanje krenuli na vlastitu inicijativu, samo je potvrdio svu nedorečenost, konfuznost, a kao što smo već naveli - i protuustavnost kontroverznog ZSPC-a.
Postavili smo hipotezu da je kandidat sa 23 godine položio vozački ispit A-kategorije krajem svibnja 2008. te uredno, nekoliko dana kasnije, u MUP-u napravio vozačku dozvolu. Logičan slijed je kupnja motocikla! Odabir je pao na najprodavaniji allrounder u Hrvatskoj - yamahu fazer 600, i to verziju sa 58 kW (78 KS). Postupak odobravanja kredita bio je u tijeku, sve je išlo svojim tijekom, ali je u međuvremenu sredinom lipnja donesen novi ZSPC. Naš kandidat je njegovim donošenjem izgubio pravo na A-kategoriju, koja je zamijenjena s A2 (jer ima 23 godine), pa je prije nego što je uopće smjestio motocikl u svoju garažu izgubio pravo koje je de facto već bio stekao.

To je vrlo ozbiljan propust zakonodavca, suprotan načelima hrvatskog pravnog sustava. Konkretno se radi o kršenju ustavne odredbe o zabrani retroaktivnog djelovanja zakona i drugih akata. Stvar postaje još konfuznija ako se naš motociklist, unatoč zakonskoj zabrani, ipak odluči na vožnju. Tada ga, primjerice, zaustavi prometni policajac i ustanovi da upravlja vozilom kategorije koja nije upisana u njegovu vozačku dozvolu pa slijedi novčana kazna u iznosu od 2000 kuna. No, naš motociklist je, naravno, ne plati, uloži žalbu u zakonskom roku, a kao razlog žalbe navede neusklađenost zakona o prometu s temeljnim ustavnim načelima, te na kraju - dobije spor. Pokretanje cijele mašinerije državne uprave (policajac, pisarnica prekršajnog suda, daktilografkinja, prekršajni sudac, održavanje ročišta itd.) generira nemali trošak koji na kraju pada na teret države, tj. poreznih obveznika. Najbolje od svega je što se pored pravne nedorečenosti nameće i praktična, jer u MUP-u još niti nemaju vozačku dozvolu s predviđenom rubrikom za A2 kategoriju, tako da je u ovom trenutku niti ne mogu službeno upisati. Izdavanje „najnovijih“ vozačkih dozvola trebalo bi se urediti donošenjem novoga pravilnika, a on u ovom trenutku – nije na vidiku!

Iz konkretnih primjera vidljivo je da ZSPC ima očitih problema s nekim svojim odredbama, koje ne samo da nisu u skladu s ostalim zakonskim propisima i načelima, nego i sa Ustavom. Zakonodavac će stoga što hitnije morati izmijeniti odredbe o izdavanju vozačke dozvole, kao i odredbe koje se tiču mladih vozača te izvršnoj i sudskoj vlasti pojednostavniti njegovo tumačenje i omogućiti jednaku primjenu prema svim građanima.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBF 600 N Gilera Runner 50 SP Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. BMW G 650 GS (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)