Članak | A kategorije: Nedorečenost, konfuznost i protuustavnost
ZSPC ima očitih problema s nekim svojim odredbama, koje ne samo da nisu
u skladu s ostalim zakonskim propisima i načelima, nego i sa Ustavom
Sin mi je položio kategoriju A1 u siječnju 2008. godine. Po tadašnjem
Zakonu o sigurnosti prometa na cestama (ZSPC), pravo na upravljanje
vozilima A-kategorije trebao je dobiti automatiznom, s navršenih 18
godina života (5. listopada 2008.), te steći pravo upravljanja
motociklom bilo kojeg obujma snage do 25 kW. Budući da je u međuvremenu
donesen novi ZSPC (lipanj 2008.), a ja dobivam hrpu različitih
informacija s različitih strana (MUP, HAK, sudstvo itd.), molim vas za
mišljenje - ima li moj sin pravo upravljati našim motociklom - yamahom
XT 660 X (limitirana na snagu od 25 kW) ili ne?
Ovaj primjer nije fiktivan, nego stvaran! Pomorac Igor Š. nije ni
slutio da će se u samo nekoliko mjeseci zakon o prometu u tolikoj mjeri
zakomplicirati da njegov sin s položenom kategorijom A1 i navršenih 18
godina života neće znati smije li upravljati njihovim motociklom ili ne
smije. Iako je zakon drastično promijenio neke odredbe, u konkretnom
primjeru naš čitatelj imao je popriličnu sreću i ishod je za njega na
kraju - povoljan.
Naime, budući da je Igorov sin nedavno navršio 18 godina i otprije ima
sve zakonske uvjete za upravljanje vozilom kategorije A1, a spomenuti
motocikl ispunjava sve uvjete propisane zakonom - nema zakonskih
zapreka za vožnju! Da objasnimo: taj motocikl ima 25 kW snage
(dopušteno je do 35 kW), a omjer snage i mase mu je 0,19 kW/kg
(dopušteno je do 0,2 kW/kg). Treći je kumulativni uvjet zadovoljavanja
zakonske odredbe o kategoriji A2 da ne potječe od vozila čija je snaga
dvostruko i više veća (yamaha XT 660 X u otvorenoj verziji razvija 32
kW).
I tako, nakon što ste ispunili više propisanih uvjeta nego što ih
valjda trebate ispuniti da biste u Hrvatskoj posjedovali vatreno
oružje, na red dolazi i čl. 2 st. 1 toč. 67 ZSPC-a, tj. definiranje
pojma mladog vozača. „Mladi vozač je vozač u dobi od 16 do 24 godine“ -
što sin našeg čitatelja u konkretnom slučaju zaista i jest. Dakle, novi
zakon pojam mladog vozača veže za životnu dob, a ne kao stari ZSPC - uz
vozačko iskustvo. Odredba je to koja „miriše“ na diskriminaciju, a ona
je po hrvatskom Ustavu - izričito zabranjena. Postupak preispitivanja
te odredbe još je na Ustavnom sudu, a rezultat u ovom trenutku još nije
poznat.
No, vratimo se aktualnom pojmu mladog vozača. Prema članku 221 ZSPC-a
upravljanje motociklom mladim je vozačima ograničeno do brzine od 80
km/h, na brzim cestama i cestama isključivo za promet motornih vozila -
do 100 km/h, a na autocesti do - 120 km/h. Ne zaboravimo, osim svega
navedenoga, za mlade vozače i dalje je na snazi odredba o nula promila
alkohola. Stoga, nema vožnje ni u slučaju najmanje konzumacije
alkohola.
Drugi konkretan primjer u čije smo
istraživanje krenuli na vlastitu inicijativu, samo je potvrdio svu
nedorečenost, konfuznost, a kao što smo već naveli - i protuustavnost
kontroverznog ZSPC-a.
Postavili smo hipotezu da je kandidat sa 23 godine položio vozački
ispit A-kategorije krajem svibnja 2008. te uredno, nekoliko dana
kasnije, u MUP-u napravio vozačku dozvolu. Logičan slijed je kupnja
motocikla! Odabir je pao na najprodavaniji allrounder u Hrvatskoj -
yamahu fazer 600, i to verziju sa 58 kW (78 KS). Postupak odobravanja
kredita bio je u tijeku, sve je išlo svojim tijekom, ali je u
međuvremenu sredinom lipnja donesen novi ZSPC. Naš kandidat je njegovim
donošenjem izgubio pravo na A-kategoriju, koja je zamijenjena s A2 (jer
ima 23 godine), pa je prije nego što je uopće smjestio motocikl u svoju
garažu izgubio pravo koje je de facto već bio stekao.
To je vrlo ozbiljan propust zakonodavca, suprotan načelima hrvatskog
pravnog sustava. Konkretno se radi o kršenju ustavne odredbe o zabrani
retroaktivnog djelovanja zakona i drugih akata. Stvar postaje još
konfuznija ako se naš motociklist, unatoč zakonskoj zabrani, ipak
odluči na vožnju. Tada ga, primjerice, zaustavi prometni policajac i
ustanovi da upravlja vozilom kategorije koja nije upisana u njegovu
vozačku dozvolu pa slijedi novčana kazna u iznosu od 2000 kuna. No, naš
motociklist je, naravno, ne plati, uloži žalbu u zakonskom roku, a kao
razlog žalbe navede neusklađenost zakona o prometu s temeljnim ustavnim
načelima, te na kraju - dobije spor. Pokretanje cijele mašinerije
državne uprave (policajac, pisarnica prekršajnog suda,
daktilografkinja, prekršajni sudac, održavanje ročišta itd.) generira
nemali trošak koji na kraju pada na teret države, tj. poreznih
obveznika. Najbolje od svega je što se pored pravne nedorečenosti
nameće i praktična, jer u MUP-u još niti nemaju vozačku dozvolu s
predviđenom rubrikom za A2 kategoriju, tako da je u ovom trenutku niti
ne mogu službeno upisati. Izdavanje „najnovijih“ vozačkih dozvola
trebalo bi se urediti donošenjem novoga pravilnika, a on u ovom
trenutku – nije na vidiku!
Iz konkretnih primjera vidljivo je da ZSPC ima očitih problema s nekim
svojim odredbama, koje ne samo da nisu u skladu s ostalim zakonskim
propisima i načelima, nego i sa Ustavom. Zakonodavac će stoga što
hitnije morati izmijeniti odredbe o izdavanju vozačke dozvole, kao i
odredbe koje se tiču mladih vozača te izvršnoj i sudskoj vlasti
pojednostavniti njegovo tumačenje i omogućiti jednaku primjenu prema
svim građanima.
Zajednica | Komentari