Motorevija
PRETRAGA
2009-01-15 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

U doba prevlasti tri američka proizvođača – Harley Davidsona, Indiana i Excelsiora – malena manufaktura iz Minnesote konstruirala je cyclone i gotovo do nogu potukla veliku trojku



Američka povijest u cjelini specifična je u usporedbi s primjerice europskom, i to s više aspekata, a ponajviše zahvaljujući svom ekonomskom razvoju te pionirskom duha koji je dugo vremena bio prisutan na tim prostorima. Uz to, razvoj dvotočkaša svakako je bio drukčiji negoli u ostalom dijelu svijeta, ali nerijetko ne tako inventivan i originalan. Ipak, i preko 'velike bare' nalazimo na bisere moto industrije koji su ostavili dubok pečat na razvoj motociklizma uopće.
Stoga se vraćamo u 1913. godinu kada na području SAD-a dominira 'velika trojka', Harley-Davidson, Indian i Excelsior, tada već poznate i renomirane moto kuće s neznatnom konkurencijom, ali to se upravo te godine stubokom mijenja.
Naime, u gradu St.Paul u Minnesoti, firma Joerns Motor Manufacturing Company predstavlja svoj jedinstveni neponovljivi i vrhunski uradak. Konstruktor i vozač utrka Andrew Strand bio je autor motocikla koji je pod jednostavnim imenom cyclone V-twin bio nešto sasvim novo na tržištu. Najprije moramo spomenuti da je zahvaljujući svojoj žutoj boji bio izuzetno uočljiv, a ona je kasnije postala i zaštitnim znakom te firme, ali primjetan je bio i zbog iznimno modernog motora koji je pogonio taj samo 127 kg težak motocikl. Također, moramo istaknuti da je motor V-twin od 996 kubičnih centimetara pod 45 stupnjeva imao primarni prijenos preko 'kraljevskih osovina' do bregastih osovina u glavi, po jednu za svaki cilindar kao vrlo rijetko rješenje za to doba. Uz to, imao je magnetno paljenje, radilicu s kugličnim ležajevima te klipnjače od lakog metala, a obruči naplataka također su bili od lijevanog čelika koji su uz žbice i moderne gume davali cjelokupnu elastičnost. U to su doba samo rijetki motocikli imali ikakav ovjes, no kod cyclona je na prednjoj vilici ugrađen lisnati amortizer koji je kod prednjeg ovjesa inače iznimno rijedak, te nekoliko opruga pod sjedalom kao stražnji ovjes. Isto tako, moderno je bila oblikovana šasija, i to od lakih čeličnih cijevi, a izuzetno je zanimljivo da prednje kočnice nije bilo, već samo stražnje, bubanj kočnice. Snaga od 25 KS pri 5000 o/min prenesena preko lanca kao sekundarnog prijenosa bila je dovoljna da taj ultralaki motocikl potjera dotad zavidnih 137 km/h kod osnovne cestovne verzije.

Također, twin koncepcija gdje klipovi usporedo dodiruju gornju mrtvu točku, mijenjala je stil vožnje i cestovnog i trkaćeg modela koji je odmah zasjeo na pobjednički tron. Već iste 1913. godine tvornički vozač Cyclona Don Johns svojim nekonvencionalnim stilom vožnje, posebno pripremljenim motociklom s trkaćim volanom 'za dolje', dvostrukim spremnikom goriva s dva čepa, ali i spektakularnim padovima pomiče granicu i u moto utrke uvodi nova pravila. Drugi tvornički vozač, J.A. McNeil u Omahi, država Nebraska obara rekord kruga od tada fantastičnih 178,8 km/h koji je istodobno bio američki, ali i svjetski rekord. Povrh toga, njihovi su se uspjesi redali i tijekom 1914. i 1915., posebice na utrkama u državama Ohio i Illinois gdje su često bili ometani mehaničkim problemima s klipovima, ventilima i primarnim prijenosom te bregastim osovinama. Kao primjer možemo navesti utrku 300 milja Dodge Cityja u Kansasu 1915. godine kada je cyclonov tvornički vozač Dave Kinney osvojio 'pole position' s prosječnom brzinom od 142 km/h ispred tvorničkih vozača HD-a, Indiana i Excelsiora i vodio prve krugove utrke, ali je zbog mehaničkih problema poslije trećine utrke odustao. Godine 1916. Kinney još osvaja poneku utrku za cyclone, no odlukom rukovodstva tvornice trkaći se tim zauvijek gasi. Nažalost, moramo reći, jer je taj respektabilni motocikl imao najbolje šanse da i svojim tehničkim dostignućima i velikom reklamom na moto utrkama konkurenciju potuče do temelja. No, relativno mala tvornica nije mogla dodatno ulagati u poboljšanja u motor i trkaći tim pa je tako i cyclone 1917. otišao u povijest.



Sve u svemu, nameće se zaključak da je taj izuzetni američki proizvod u povijesti motociklizma ostavio dubok trag, poimanje o moto utrkama podigao na jednu višu razinu, ali i donio novitete u moto tehnici u cjelini tako da ga, bez dvojbi, stavljamo visoko u red moto legendi svih vremena.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1600 GT (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.