Motorevija
PRETRAGA
2009-12-22 , Autor: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Jedva je izvukla živu glavu! Iako je za dlaku uspjela izbjeći topionicu, na kraju je ipak uvučena u rat. Mobilizirana je u redove talijanske vojske, a naposljetku je završila u ravnoj Slavoniji. 70 godina kasnije temeljito je restaurirana i lijepa kao u najmlađim danima



Bila je to ljubav na prvi pogled. Pod krovom stare, prašnjave slavonske šupe Mario Kovač je ljeta gospodnjeg 1994. prvi put ugledao svoju buduću ljubimicu - gileru LE 500.

Njezina crna boja na nekim je mjestima već počela otpadati od starosti, no s obzirom da je riječ o motociklu starom više od sedam desetljeća, „zdravlje“ joj je više nego dobro. Rasprave oko cijene uopće nije bilo. Gilera je prema principu viđeno-kupljeno promijenila vlasnika, i iz ruku braće do kojih je stigla kao dio ostavštine, dospjela tamo gdje je i dan-danas.

Ručni mjenjač s četiri brzine s desne je strane, kraj spremnika goriva
Ručni mjenjač s četiri brzine s desne je strane, kraj spremnika goriva

No danas, petnaest godina poslije tog događaja, LE je u savršeno ispravnom stanju. Restaurirana je prema uzoru na originalan model, tek s izuzetkom gornjeg vjetrobrana koji je Mario „skinuo“ s brougha superiora na kojem je jahao Lawrence od Arabije.

Mario prije startanja provjerava gorivo i plovak u Dellortovom rasplinjaču, a nakon drugog čvrstog udarca po nožnom pokretaču s desne strane, jednocilindarski motor s bočno postavljenim ventilima „pjeva“ nježno poput Erosa Ramazzottija.

Jednocilindarski motor pali
Jednocilindarski motor pali "na zub"

„Najveća vrijednost ovog motocikla je što ga ni Mussolini nije mogao uhvatiti. Prije početka Drugoga svjetskog rata, Benito je plijenio sve što je od željeza. Automobili i motocikli su završavali u topionicama gdje su dalje prerađivani u oružje.“ - govori Mario.

Njegov motocikl nije završio kao topovska cijev, no to ne znači da nije vidio rata. Gilera iz naše priče u najvećem je civilizacijskom sukobu 20. stoljeća bila mobilizirana pa je sjedalo za suputnika uklonjeno.

Tvrdoća ovjesa regulira se stezanjem ili otpuštanjem poluge
Tvrdoća ovjesa regulira se stezanjem ili otpuštanjem poluge

Uz to, Mario pretpostavlja da je u Slavoniju stigla iz krajeva koji su za vrijeme rata bili pod okupacijom talijanske čizme. „Moje je mišljenje da je stigla negdje iz Istre. Tamo ih je bilo dosta nakon rata.“ Budući da proizvođač nije bio zainteresiran da detaljnije istraži genezu tog motocikla, pedantan vlasnik poput gospodina Kovača u to saznanje nije siguran, već samo pretpostavlja.

Naime, Mario nam je pokazao pismo koje je davno odaslao na Gilerinu adresu te njihov službeni odgovor - „… da im je jako žao, no da nemaju podataka o porijeklu i kronologiji mijenjanja vlasnika navedenog motocikla.“



No, Mariov istraživački duh oživio je tijekom LE-ove restauracije. Nakon što je započeo sa skidanjem boje i laka, otkrio je nekoliko prethodnih slojeva koji su naneseni jedan na drugi. Motocikl je originalno bio crno-crveni baš kao i sve druge gilere da bi nakon mobilizacije bio prebojen u zelenu. Bilo je tu četiri, pet slojeva boje koji su mukotrpnim brušenjem bili skidani jedan po jedan, sve do lima.

„Od originalnih dijelova se ne može nabaviti gotovo ništa. Srećom, ima ljudi koji proizvode univerzalne dijelove poput kotača, klipova, sajli i oni su za restauratore talijanskih motocikala - spas.“ Mario kaže da se Talijani prema motociklima općenito odnose poprilično „maćehinski“. Oldtimeri su znatno cjenjeniji u Njemačkoj, gdje osim što su u osjetno boljem stanju i - puno više vrijede.“

Tablica Banovine Hrvatske autentična je
Tablica Banovine Hrvatske autentična je

Njegova procjena vrijednosti tog motocikla je od 10.000 do 12.000 eura. Napominje - „Vrijedila bi i znatno više da je verzija s OHV-ventilima.“

Na kraju fotografiranja bili smo u prilici provozati se na tom oldtajmerskom biseru. Sve je isto, no sve je i drukčije no danas. Iznimno je zabavno brzine mijenjati desnom rukom kao na automobilu. Potrebno je neko vrijeme da uskladite radnje kako biste došli do najviše, četvrte brzine, no kada se naviknete, postaje uistinu zabavno. Isto tako, zanimljivo je da je ovjes podesivog tipa. Stoga se njegova tvrdoća sprijeda i straga može regulirati stezanjem poluge na prednjem i stražnjem paralelogramu.

Na kraju, gileru spremamo u njezino prebivalište - garažu. Napušta je tek u posebnim prilikama, kao što su natjecanja oldtajmera, a u Marijevim je rukama dvaput pobijedila na našičkom. Nije nikakvo čudo, jer ako je čak ni Mussolini nije uspio uloviti, kako će onda njezini vršnjaci.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha V-max KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) KTM 690 Duke Yamaha XT660X Yamaha XJ6 (2010.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Yamaha YZF-R125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CBF 600 N Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Runner 50 SP Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Honda VFR 1200 F BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Suzuki DL1000 V-Strom Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CBF 600 S Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R BMW R1200GS 2007 Hyosung GT 250 R Yamaha FZ6 (S2) 2007- Yamaha FJR1300 Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)