Članak | HD gasi Buell - "Više ni riječi o tome!"
Uslijed drastičnog pada tržišta Harley-Davidson odlučuje se na konkretne poteze - MV Agusta ide na prodaju, a Buell se gasi! Druga odluka je, osnivača te marke Erika Buella, emotivno shrvala
 |
Dobar dan, moje ime je Erik Buell |
"Dobar dan, moje ime je Erik Buell. Naš mali tim u Wisconnsinu je od 1983. izrađivao američke sportske motocikle koji su bili nevjerojatni i uzbudljivi. Za mene je ovo vrlo emotivno vrijeme i s tugom vam prenosim da Buell motocikle više - neće proizvoditi!“
Tim je riječima Erik Buell, gotovo na rubu plača, 15. listopada na youtubeu objavio svoj trominutni govor u kojem je obznanio da Harley-Davidson odustaje od daljnje proizvodnje Buella!
 |
Sprešana kocka doista je postala posljednji Buellov novitet |
Erik je oduvijek bio poznat kao vrhunski zabavljač, rock zvijezda, koji izuzetno emotivno i originalno promovira svoje motocikle. Harleyju je to odgovaralo, barem do trenutka objave govora. Potom je iz uprave stigla vrlo oštra poruka - „Odsad više ni riječi o tome! Do daljnjeg ti zabranjujemo davanje bilo kakvih izjava.“ Dakle, pravi „silentio stampa“.
Zašto se Harley odlučio na tako radikalan potez? Naime, uvečer 14. listopada, u Milwaukee su stigli službeni rezultati prodaje za treći kvartal. Brojke su bile poražavajuće. Dobit tvrtke smanjena je cijelih 26,5 milijuna dolara ili u postocima čak - 84,5 posto. Stoga je uprava na čelu s direktorom Keithom Wandellom odlučila povući konkretne mjere nazvane „Go forward strategy“ (Strategija za napredak). Dakle, Buell se gasi, a MV Agusta ide na prodaju!
Time se 26-godišnja odiseja Erika Buella primiče kraju, odnosno završava 18. prosinca 2009. Tada će 180 zaposlenika u Wisconnsinu odraditi svoj posljednji radni dan. HD je službeno izjavio da preuzima potpunu odgovornost za ispunjavanje garantnih zahtjeva te da će i dalje isporučivati rezervne dijelove.
Uz to, američke kolege novinari nam prenose da je taj potez već odavno „nacrtan“. Naime, još početkom ovog ljeta Harley je odustao od gradnje novih pogona za Buell, a uprava već neko vrijeme navodi da će istekom trogodišnjih ugovora na određeno vrijeme koji su sklopljeni krajem 2008. bez posla ostati - 10.000 zaposlenika.
S druge strane, navode pak da većini američkih motociklista Buell neće pretjerano nedostajati. Tri njegova postulata - centralizacija masa, krutost okvira i male neogibljene mase - američkim bajkerima tradicionalistima ama baš ništa ne znače. A vozačima sportskih motocikala? „Dajte, molim vas! Treba biti iskren pa reći da su sportski motocikli na američko tlo oduvijek stizali s nekih drugih kontinenata“ - govore naše kolege.
No, svaka priča uvijek ima dvije strane pa tako i ova. Harley na malobrojne optužbe odgovara da je 26 godina više no dovoljno za pokušaj etabliranja na tržište te da je odluku o gašenju marke gospodarska kriza samo ubrzala.
Isto tako, kažu i da je američki princip HD-ovog poslovanja znatno pridonio lošem poslovanju tvrtke. Naime, HD je financirao prodaju motocikala na kredit vlastitim sredstvima, bez banaka, pomamivši se za slatkom zaradom od kamata. Ujedno je i potpomagao u sufinanciranju svojih prodavača.
Taktika „Harley za svakoga“ temeljila se na iznimno ležernom odobravanju kredita, a kao jamstvo se uzimala hipoteka na nekretnine ili ručni zalog ili pak pignus na pokretnine, odnosno motocikl. Krediti su se početkom godine prestali otplaćivati, a sredstva osiguranja tj. oduzeti motocikli ili nekretnine više se nisu mogli prodati - nikome.
Posljedica - rekordni gubitak u prva tri kvartala od čak 110 milijuna dolara! Tržište kapitala trebalo je pozitivan šok i naposljetku ga je dobilo. Ono što Erik Buell doživljava osobnom tragedijom, ekonomistima je „fitilj“ koji je već odavno trebalo potpaliti. Naime, vrijednost Harleyjevih dionica od tog je trenutka na burzi - počela rasti!
Intervju: Bob Lindley, potpredsjednik Harley-Davidsona i direktor za Europu
Britanac Bob Lindley je HD-ov direktor za Europu te potpredsjednik u globalnoj hijerarhiji te tvrtke. Evo, što kaže o aktualnoj situaciji
Želimo i dalje ostati profitabilni
MR Je li vaše mišljenje da se Buell nije mogao etablirati na globalnoj sceni?
Lindley Buell je marka puna ponosa, a svijetu je podarila kvalitetne i uzbudljive motocikle. Ujedno je koristila mnoštvo originalnih tehničkih inovacija, a od njih će u budućnosti profitirati i Harley-Davidson.
MR Hoće li koncern i dalje surađivati s Erikom Buellom?
Lindley Trenutačno pregovaramo s gospodinom Buellom o njegovoj budućnosti u Harley-Davidsonu. U opciji je savjetodavna funkcija te pomoć u odjelu za istraživanje i razvoj.
MR Sportski motocikli su na europskom tržištu vrlo bitan segment. Povlačite li se vi gašenjem Buella te prodajom MV Aguste potpuno iz njega?
Lindley Da, Harley se nedvojbeno odmiče od „adrenalinske“ klase i svoj rad usmjerava k njegovoj istinskoj tradiciji i filozofiji. Mišljenja smo da u našoj ciljanoj skupini ima još iznimno mnogo potencijalnih kupaca te ćemo sve napore za budućnost usmjeriti prema njima.
MR Hoće li likvidacija Buella i prodaja MV-a biti dovoljna da tvrtka ponovno zdravo posluje?
Lindley Primjetan je oporavak tržišta, stvari se lagano kreću nabolje. No, i dalje smo uvjereni da će 2010. godina biti pravi izazov za sve proizvođače. Stoga naše odluke smatramo posve primjerenima. Struktura troškova je usklađena s našim predviđanjima za budućnost te ćemo i dalje ostati - profitabilna tvrtka.
Razgovarali: Eva Breutel i Michel Schumann
Zajednica | Komentari