Motorevija
PRETRAGA
2008-11-15 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

Hercules W 2000 predstavljen je 1970. na sajmu u Kolnu kao brand njemačkog Sachsa, a do dan-danas ostao je upamćen kao prvi serijski motocikl s ugrađenim Wankelovim motorom


Nema dvojbe, iznimno je teško projektirati nešto revolucionarno novo, a da to 'nešto' ujedno ima praktičnu primjenu te uđe u masovnu proizvodnju. Dizel i benzinski otto motori već dulje od jednog stoljeća u raznim izvedbama pokreću cestovna vozila, brodove, podmornice, ali i motocikle. Štoviše, konstruktori su bili izuzetno kreativni pa nalazimo od najjednostavnijeg jednocilindarskog motora do raznih 'monstruma' od 12, 16 i više cilindara, no uvijek na istom principu. Honda je, doduše, nešto pokušavala s ovalnim klipovima, iako praktično poprilično neuspješno, ali 60-ih godina prošlog stoljeća probalo se ipak s nečim sasvim novim. Naime, riječ je o motoru wankel nazvanom po izumitelju Felixu Wankelu koji je cijeli život posvetio svom izumu. Dakle, princip rada Wankelovog motora suvišno je objašnjavati, valja primijetiti da je osnova motora cilindar elipsoidnog oblika unutar kojeg se vrti trokutasti klip. Uz to, u 60-im te počecima 70-ih godina započinje praktična primjena u automobilima, ali i u motociklima.

Također, mnogi su proizvođači motor wankel pokušali ugraditi u okvir motocikla - od suzukija RE-5, van veena te nortona koji su čak bili i u proizvodnom programu do MZ-a i motoproma iz tadašnjeg SSSR-a - koji su ipak ostali samo u fazi prototipa.

Jedino je hercules W 2000, o kojem danas pišemo, kao brand njemačkog Sachsa koji je predstavljen 1970. godine na moto sajmu IFMA u Kolnu, bio prvi serijski motocikl s Wankelovim motorom koji se na tržištu održao nekoliko godina te je i proizveden i prodan u većoj seriji. Uz to, Wankelov motor koji je pokretao hercules imao je obujam od 294 kubična centimetra i 27 KS pri 6000 o/min te jedan trokutasti rotacijski disk. Mjenjač i kardan posudili su od BMW-a R 27, a serijski su modeli kasnije imali Rotaxov šestobrzinski mjenjač te sekundarni prijenos preko lanca.



Poslije golemog zanimanja javnosti nakon sajamske prezentacije kreće se u probnu proizvodnju od 50 komada do 1973. godine koji su pušteni u prodaju preko Sachs-Herculesove prodajne mreže. Iako je cijena bila osjetno viša od konkurencije, ipak je do kraja 70-ih godina prošlog stoljeća ukupno prodano 1784 komada. Uz visoku potrošnju od oko 7,2 litre na 100 kilometara, i najvišu brzinu od 144 km/h, hercules i nije bio neki trkač, a 1976. godine na sajmu IFMA ponovno predstavljaju verziju W 2000 injection koji je ponajprije trebao osigurati nižu potrošnju. Isto tako, treba spomenuti da je pod Sachsovim imenom proizvedena trkaća verzija s vodenim hlađenjem.

Sve u svemu, mogli bismo ispisati stranice i stranice o tehničkim podacima i performansama motocikala s ugrađenim Wankelovim motorom, no taj novi - prema novinskim natpisima krajem 60-ih i početkom 70-ih godina - revolucionarni pronalazak nikada nije posve zaživio. Naime, tvornica NSU propala je zbog modela RO 80 na koji su potrošili i više nego što su imali, a danas samo Mazda u jedan svoj model (RX7, RX8 ) ugrađuje taj motor.

Osim toga pokazao se osobito kompaktnim, donekle laganim te - za razliku od otto motora - malenog volumena, s vrhunskim okretnim momentom (135 Nm na samo 2500 o/min koji nije padao ispod 120 Nm do 6000 o/min - današnji K 1200 S ima vrhunski moment od 120 Nm, ali tek pri 8000 o/min) i velikom snagom.

Povrh toga, pokušalo se s motorom s jednim, dva, tri i četiri diska, izvlačila se velika snaga, ali glavni je problem do danas ostala trajnost, odnosno mali broj prijeđenih kilometara s jednim motorom. Također se 'cilindar' ne može brusiti, potrebna je cjelokupna zamjena, a i produkcija cilindara od raznoraznih 'egzotičnih' materijala poskupljivala je proizvodnju do neba. Isto tako, valja reći da je BMW-ov tadašnji top- model (1977. godine) R 100 RS stajao 10.000 njemačkih maraka, a Van Veenov wankel 28.000. Možda će nova vremena u budućnosti dovesti do drastičnog pojeftinjenja (makar sumnjamo) pa netko ipak započne taj revolucionarni projekt koji se, kako se čini, pojavio 20 do 30 godina prerano. S druge strane, hercules W 2000 koji se uspio održati punih sedam godina na tržištu korišten je u svakodnevnoj upotrebi, a danas je vrijedan primjerak moto muzeja ili privatnih kolekcionara. Stoga ga zbog svega prije navedenog smještamo visoko među moto legende.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Gilera Runner 50 SP Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBF 600 N Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Aprilia shiver 750