Motorevija
PRETRAGA
2008-10-15 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

Megola je bila i ostala jedini serijski motocikl koji se proizvodio s ugrađenim zvjezdastim motorom. Ostvario je i vrijedne sportske uspjehe, a od ukupno 2000 proizvedenih primjeraka danas je ostalo tek desetak



Teško je dokučivo do kojih granica seže ljudski um, ali i ljudska ideja u svim područjima nauke, istraživanja ili tehnike. Tako i u razvoju motociklizma susrećemo mnoge zanimljive projekte koji su više ili manje bili ili ostali temeljem za daljnji razvoj i koji su neosporno bili i ostali zanimljivima.
Uz mnoge koncepcije motora ugrađivanih u motocikle dosad se nismo dotakli rotacijskih motora koji su isprva bili ugrađivani u avione, a poznamo ih i pod nazivom 'zvjezdasti motori'. Prvi projekt s takvim motorom nalazimo već 1900. godine, odnosno na početku moto ere, ali ugrađen u biciklistički okvir. Napravljen je u engleskoj tvornici Verdel.

Ipak, našu je pažnju osjetno više zaokupio projekt koji je svjetlo dana ugledao 1921. godine kada osnivači Meixner, Gockerell i Landgraf, prema čijim je početnim slovima firma dobila i ime, u njemačkom gradu Munchenu predstavljaju dosad neviđeno u motociklističkoj industriji.

Motocikl je imao petocilindarski avionski motor od 640 kubičnih centimetara i 14 KS, ali je bio ugrađen u prednji kotač. Prijenos snage je izravan, osovina radilice istodobno je i osovina prednjeg kotača, a mjenjača i spojke nema. Pri svakom zaustavljanju bilo je potrebno ugasiti motor, a pri svakom ponovnom startu upaliti ga. Uz to, cilindri su se vrtjeli zajedno s prednjim kotačem i istovremeno odlično hladili. Kočenje su obavljale dvostruke bubanj kočnice smještene u stražnji kotač.
Megola se između 1921. i 1925. godine proizvodila u verzijama elegant i sport, a napravljeno je oko 2000 primjeraka od kojih je danas nažalost samo 10-ak očuvanih. Također, treba spomenuti da je megola sport na motociklističkim natjecanjima u rukama pilota kao što su bili Toni Bauhofer, Josef Stelzer i Albin Tommasi ostvarila vrhunske uspjehe, a najveći je nedvojbeno 1924. godine osvajanje Prvenstva Njemačke. Osim skromnih 14 KS megola sport razvijala je zavidnih 140 km/h sa za to vrijeme strašnim okretnim momentom, i to zahvaljujući svojoj uistinu nesvakidašnjoj koncepciji.

Poslije megole, oko 1935. godine, Killinger &Freunds Motorrader također u Njemačkoj pokušavaju izraditi sličan motocikl, no zbog brzog početka drugog svjetskog rata sve ostaje samo na prototipu.
Sve u svemu, kao zaključak se nameće da je megola ostala jedini motocikl s ugrađenim zvjezdastim motorom koji se serijski proizvodio. Povrh toga, ostvario je vrijedne sportske uspjehe, ali više kao još jedna istinska ljudska ideja koju uz mnoge druge stavljamo na naš visoki pijedestal motociklističkih legendi.
U sljedećem broju ostajemo uz rotacijske motore, ali sasvim drukčije koncepcije pa ćemo se prisjetiti Wankelovih motocikala i jedinog modela koji se proizvodio serijski i u većoj količini.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Gilera Runner 50 SP Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Aprilia shiver 750