Motorevija
PRETRAGA
2009-02-15 , Autor: Mario Crnković
Bookmark and Share

Mala engleska manufaktura i njen osnivač Williamson izradili su jedan od vrhunskih moto uradaka istog imena



Engleski razvoj motocikala datira još iz 19. stoljeća i u povijesti motociklizma svakako je jedan od najzanimljivijih. Doduše, moramo biti sasvim iskreni i reći da je bio pomalo 'konzervativan', ali imajući na umu tu poznatu britansku karakternu osobinu uz apsolutno držanje do tradicije, to i nije tako neobično. Naime, osim sveopće poznatih marki koje su započele s proizvodnjom postojale su i male tvornice, tada gotovo radionice, iz kojih je nerijetko naposljetku izašao pravi biser moto tehnike tog vremena i ostavio duboki trag u povijesti motociklizma uopće.

Takva tvrtka bila je i Williamson iz Coventryja, pod voditeljskom paskom Williama ( 'Billy' ) Williamsona koji ju je osnovao 1911., a dotad je radio kao direktor u firmi Rex. No, poslije poznanstva s Williamom Douglasom iz glasovite moto kuće Douglas, a koji je usput rečeno, Billyjevog brata Howarda zaposlio kao testnog vozača, započinje njihova suradnja te prvi motocikli izlaze pod imenom Williamson-Douglas. Isto tako, valja spomenuti da je Douglas bio golema tvornica, a uz izradu jedno- ili dvocilindarskih motora počela je razvijati i bokser motore, u Engleskoj poznate pod nazivom flat-twin. Prvi zajednički projekt bio je motocikl s ugrađenom mašinom od 350 kubičnih centimetara, no Billy Williamson istodobno je počeo raditi na vlastitom projektu. Tako je tvrtka Douglas između ostalog u kućnoj radinosti razvila i veliki bokser od 994 kubična centimetra s vodenim hlađenjem, predviđenim za ugradnju u automobile svoje proizvodnje, ali i daljnju prodaju zasebnih agregata što je bila učestala pojava u to vrijeme, a slijedili su je i JAP i BMW.

Godine 1912. uz svesrdnu Douglasovu pomoć Williamson prikazuje svoj uradak, nazvan jednostavno williamson flat twin, koji je uz spomenuta 994 kubična centimetra obujma imao dva međusobno spojena hladnjaka za rashladnu tekućinu, ali i zbog svoje prvobitne namjene, ručnu automobilsku polugu za paljenje i nožnu polugu kvačila. Osim toga, šasija je s dvjema poprečnim čeličnim cijevima pod motorom, kasnije poznatog sustava mnogih proizvođača, bila za to vrijeme zaista moderno koncipirana. Prednja vilica je bila pak trapezni model douglas-druid s dvjema oprugama postavljenima unutar vilice, a kočnice su bile uistinu skromne. Naime, prednja je bila slična onoj na biciklima, a stražnja je preko pedale i kočne trake kočila stražnji kotač. Motor je bio smješten u smjeru vožnje sa središnjim Amalovim karburatorom i omogućavao sekundarni prijenos preko lanca, a ukupna suha masa bila je samo 136 kilograma što je i u današnjim uvjetima iznimno zavidna brojka. Nažalost, najviša brzina je bila posve skromnih 88 km/h. 1912. je ugrađen mjenjač s trima brzinama te je promijenjena poluga za paljenje, a 1913. izlazi i model s zračnim hlađenjem. No, početak Prvog svjetskog rata prekida proizvodnju, a 1919. izlazi model s JAP-ovim zračnohlađenim motorom V2, bočnim ventilima te redizajniranom šasijom. Nažalost, to je bio i prekid poslovnog odnosa s Douglasom koji je nastavio s proizvodnjom bokser motora za različite ugradnje, ali i kompletnih motocikala i automobila. Na tržištu se održao još sljedećih 30 godina, a pritom je snažno utjecao i na razvoj drugih bokser motora, kao primjerice motor ugrađen u svjetski poznati citroen „spaček“.

Međutim, to je sasvim neka druga priča. Stoga ćemo se tvrtke Douglas i njezinih modela svakako dotaknuti u sljedećim brojevima, a Williamsonova firma nepovratno se gasi 1920., i to nakon nenadane smrti osnivača Williama Billyja Williamsona koji je doživio srčani infarkt. Nažalost, reći će mnogi moto kritičari tog doba, jer su njegovi modeli, a posebice ovaj 'imali karakter', ali i vozaču pružali poprilično udobnu vožnju te neznatne troškove održavanja. Uz to, vodenohlađeni bokseri i kasnije su bili izuzetno rijetki tako da ovaj model predstavlja neprocjenjivi biser zapisan zlatnim slovima u moto legende svih vremena.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Aprilia shiver 750 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.