Motorevija
PRETRAGA
2022-07-15 , Autor: Motorevija
Bookmark and Share

ABS je bio prvi i najvažniji sustav asistencije na motociklu, tijekom 30 godina postojanja spriječio je nebrojeno mnogo padova. No, kako se ABS prve generacije nosi s najmodernijim sustavom protiv blokiranja kotača?



Uh, kako vrijeme leti! Prošlo je više od 30 godina otkako je BMW preuzeo pionirsku ulogu i opremio svoj model K 100 iz 1988., kao nositelja nove tehnologije, s najvažnijim sigurnosnim sustavom ikada. ABS prve generacije, sustav protiv blokiranja kotača, premijeru je doživio prije tri desetljeća, a u ono vrijeme doplata je iznosila oko 2000 njemačkih maraka. Upravo jedan takav K 100 RS, u odličnom stanju i sa 90.000 prevaljenih kilometara ugostili smo na usporednom ‘stop-testu’, kako bismo otkrili stvaran napredak današnjih sustava. Oldtimer smo stavili uz bok aktualnom modelu R 1250 GS, izmjerili zaustavne puteve u različitim situacijama i usporedili dobivene rezultate.



Koliko su u tehničkom smislu ‘udaljene’ obje konstrukcije ABS-a? Uostalom, već na papiru očigledne su velike razlike u samim motociklima. Sport-tourer iz 1988. pokreće uzdužno postavljen četverocilindraš snage 90 KS. Međuosovinski razmak je popriličnih 1510 mm, no opterećenje na stražnjoj osovini dovoljno je da i pri silovitim kočenjima stražnji kotač ostane u kontaktu s podlogom. Stražnja nosi dimenziju 130/90 V 17 (obje su tubeless) i već sada primjećujete da su gume osjetno uže od današnjih korištenih na sličnim motociklima, što zasigurno ne pridonosi kratkim zaustavnim putevima.

 

Sva tri kočna diska promjera su 285 mm i opremljena dvoklipnim kočnim čeljustima koje potpisuje Brembo. ABS je dvokanalni, što znaci da su intervencije na prednjem i stražnjem kotaču posve neovisne jedna o drugoj. ABS je razvila i proizvela tvrtka FTE, a sustav uključuje i dva ‘ringa’, svaki s po 100 zubaca, koji su u funkciji senzora za mjerenje brzine vrtnje svakog kotača. Stoga imamo 200 registriranih impulsa po jednom okretaju kotača. Pri brzini od 100 km/h, to je otprilike 2750 informacija u sekundi!

 

Iako ih dijeli čak 30 godina, hardver i softver na oba sustava morali su dokazati što mogu u specifičnim situacijama. Pred njima je zahtjevan test - s ulaznom brzinom od 70 km/h započinje silovito kočenje tijekom šest metara asfalta s izraženim gripom, zatim slijedi pješčana podloga duž dva metra koja predstavlja veliku mogućnost pada. Zatim ponovno slijedi dva metra čistog asfalta, nakon čega motocikl ponovno dolazi na pješčanu podlogu duž dva metra, a potom se potpuno zaustavlja na asfaltu. Tu smo izmjerili vrlo različite zaustavne puteve.



Aktualni BMW R 1250 GS zadatak je kompletirao za 29,1 m, dok je klasik K 100 RS za isti trebao čak 43 m do potpunog zaustavljanja. Zamislimo li prepreku u ravnini sa zaustavljenim GS-om, ispada kako je K 100 RS u nju udario brzinom od gotovo 40 km/h! To boli! Grubi intervali rada ABS-a i sporo pulsiranje ručice kočnice ostavština su 80-ih, dok aktualni GS to čini gotovo neprimjetno te uz kudikamo finije i preciznije intervale rada.



Zaključak
ABS je promijenio svijet motociklizma. Riječ je o najvažnijem, najstarijem i najrasprostranjenijem sustavu asistencije na modernim motociklima. No sustav protiv blokiranja kotaca s vremenom se mijenjao te konstantno unaprjeđivao, a BMW je na tom polju predano radio. Vrlo je dobra vijest što ABS na motociklu starom 30 godina radi vrlo učinkovito, barem dok je cesta ravna, a asfalt ujednačene kvalitete. S druge strane, moderni sustavi kudikamo su sposobniji kada se na podlozi izmjenjuje koeficijent trenja, odnosno kad je motocikl u nagibu. Tu je napredak najočitiji.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) KTM 690 Duke Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Gilera Runner 50 SP Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Gilera Nexus 300 i.e. BMW G 650 GS (2011.) Honda VFR 1200 F Honda CBR 125 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Hyosung GT 250 R Yamaha FJR1300 Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)