Motorevija
PRETRAGA
2020-03-13 , Autor: Ante Radić, Slike: Ante Radić
Bookmark and Share

Poanta pojačanog nadzora tehničke ispravnosti motocikala i skutera ima za cilj ukloniti iz prometa one na rubu zakona, a pod posebnim su povećalom ispušni sustavi, kao i sve ostale neprimjerene modifikacije



Promjena ispušnog topa, pa i kompletnog ispušnog sustava, dio je motociklističkog folklora. Jednostavno, osim što mora izgledati atraktivno, motocikl mora zvučati prodorno i sportski, a nerijetko je razlog i smanjenje mase jer zamjenski su topovi u pravilu dvostruko lakši od originalnih. Međutim, kao i kod svih ostalih promjena na vozilima, postoje jasna pravila prihvatljivosti koja uvjetuju tehničku ispravnost vozila.


Tomislav Friganović, Centar za vozila Hrvatske

"Osnovni je cilj ukloniti iz prometa one potpuno neprimjerene", naglašava Tomislav Friganović, voditelj pododjela za posebna ispitivanja Centra za vozila Hrvatske. "Propisi kojima je regulirana razina dopuštene buke vozila su bili, završno s razinom motocikala Euro3, tolerantni prema motociklima i razina dopuštene buke većih motocikala bila je istovjetna kao i za teške kamione. Danas je ta granica buke u gibanju za novije veće motocikle svedena sa 80 dB(A) na 77 dB(A), što i dalje nije malo. Unatoč tome, učestala pojava na cestama su pretjerano bučna dvokotačna vozila, time i tehnički neispravna", dodaje.



Podsjetimo, mjerenje buke još uvijek nije obvezni dio tehničkog pregleda, no kada nadzornik posumnja u neobičnu izvedbu ispušnog sustava vašeg motocikla ili skutera, odnosno neoriginalnost i nedopuštene modifikacije, vrlo lako će vas 'srušiti'. Stoga se javlja pitanje - kako legalizirati zamjenski ispušni sustav?

"Stvar je načelno jednostavna. Preinake na motociklu treba prijaviti, nakon čega slijedi postupak kojim se one odobravaju. U žargonu ga zovemo 'mali atest', a u slučaju da imate zamjenski ispušni top, najprije trebate pribaviti prateću dokumentaciju, odnosno certifikat proizvođača koji dokazuje da je dotični ispušni top odgovarajući za vaš motocikl. Da budem malo jasniji, ne možete ugraditi ispušni top namijenjen dvocilindarskom motoru Euro3 od 500 ccm na četverocilindarski Euro2 obujma 1300 ccm. Kada ste riješili taj prvi korak, potrebno je dogovoriti termin u ispitnoj stanici CVH, a zatim slijedi utvrđivanje tehničke kompatibilnosti, kao i stacionarno mjerenje buke. Završetkom procesa, u prometnu dozvolu upisuje se napomena, uz navođenje broja atesta, dok se fotografije konkretnog ispušnog sustava pohranjuju u arhivi CVH", objašnjava Friganović.



Iako dosad načelno nisu imali problema na tehničkom pregledu, svi vlasnici motocikala s ispušnim topovima iz kojekakvih 'bravarskih radnji', naći će se u slijepoj ulici. Razlog je jednostavan - ti mali privatni poduzetnici nemaju financijsku snagu da homologiraju svoje proizvode, kao što to čine Akrapovič, Leo Vince, Termignoni i svi ostali renomirani proizvođači. Matematika je jednostavna, na tako malim proizvodnim serijama financijski ulog je neisplativ, pa tako i krajnji kupac ostaje 'kratkih rukava', odnosno uz proizvod ne dobiva i potreban certifikat.



"Želim istaknuti još jedan detalj - kada putujete motociklom u inozemstvo, osim što vas na granici mogu tražiti da im pokažete napomenu o promijenjenom ispuhu u prometnoj dozvoli, isto tako vas mogu zatražiti i certifikat proizvođača dotične komponente. Stoga ga uvijek nosite sa sobom. Znate i sami kako Nijemci znaju biti rigorozni po tom pitanju", ostavlja nas zamišljene Friganović, a nama se odmah u glavi vrti kako nas njemački granični policajac zove u stranu, a zatim u najboljem slučaju vraća tamo odakle smo i došli.



Kod novijih motocikala, dakle onih koji zadovoljavaju normu Euro4, modifikacije na originalnom ispuhu gotovo su neizvedive jer novi europski propisi tako i nalažu. Prije svega, na ispušnom topu homologacije Euro4 ne smije se nalaziti lako uklonjivi 'dB-killer', uostalom, često je unutar topa ugrađen i katalizator, pa zamjenom ne samo da kršite odredbe o glasnoći, već i ekologiji, a samim time i remetite ispravan rad motora. Za kraj istaknimo da u stanicama za tehnički pregled možete očekivati pojačan nadzor komponenti ovjesa, upravljanja i kočenja. Ako nadzornik primijeti neodgovarajuće zamjenske dijelove, slijedi kudikamo rigoroznije, ali i skuplje ispitivanje prije nego što sve legalizirate.


Legalizirajte ispušni top u pet koraka

1. Pribavite potrebnu dokumentaciju (certifikat proizvođača)
2. Javite se u ispitnu stanicu CVH i dogovorite termin
3. Platite 210 kn + PDV
4. Slijedi funkcionalno ispitivanje
5. Napomena se upisuje u prometnu dozvolu (uz broj atesta)







Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) KTM 690 Duke Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Gilera Runner 50 SP Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Honda VFR 1200 F Honda CBR 125 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Hyosung GT 250 R Yamaha FJR1300 Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)